Problem vid läggning

Skriv svar
FlowerGirl2

Problem vid läggning

Inlägg av FlowerGirl2 »

Vår lillkille på 15 månader har sällan protesterat mer än några få sekunder vid läggning, dock har alltid en viss protest hört till. För några veckor sedan hade vi barnvakt. Hon och sonen lekte och hade jätteroligt i ungefär en timme, men vid läggning så blev det stora protester, han reste sig upp och grät i ca 25 min. Vår barnvakt följde helt våra rutiner och hon har själv två kurade barn så något fel rent "tekniskt" gjorde hon absolut inte, men han verkar vara väldigt känslig för förändringar. Varje natt därefter i ca 2 veckor har detta beteende fortsatt, han ligger inte kvar för (symbolisk) buffning, utan reser sig och protesterar så fort han läggs ner. Det blev lite bättre därefter men sedan en vecka tillbaka har jag börjat arbeta efter ha varit hemma 15 månader och min sambo har tagit över stafettpinnen. Nu är det precis på samma sätt, han blir vild när han läggs ner och det protesteras och gråts en hel del innan han somnar.
Vi förstår givetvis att det är en stor omställning för honom att mamma plötsligt inte är hemma hela dagarna utan bara ses en kort stund på morgon och sedan kommer hem på kvällen, men vi kör på som vi alltid har gjort med nattningsrutinerna. Att hålla ner en så stor kille vid nattningen känns inte bra så det gör vi inte men finns det några andra förslag hur vi kommer ut ur den här onda cirkeln?

Sedan är det en morgonpigg kille vi har, han kan vakna vid fem och ligga och prata för sig själv tills vi tar upp honom vid sju. Rummet är beckmörkt, det är persienner, rullgardin, mörkläggningsgardin och tätningsremsor runt dörren :). Hans schema är morgon 7.15, daglur 1,5 tim och natt 19.15. Gör vi någonting åt detta eller får man bara acceptera att han inte vill sova?

Vi vore jättetacksamma över lite ideér hur vi går vidare med våra två problem!

Hälsningar
Jenny
Mamma till Jungel-George född 0712, kurad 0806 och Lill-Fia född 1002!
miniz

Re: Problem vid läggning

Inlägg av miniz »

Hej! :D

Om ni har ramsa, sa servera en pangramsa pa morgonen. Sedan inget mer. För att markera att det inte är morgon.

Ang nattningarna sa funderade jag pa om ni har skrattet till godnattet och vilka nattningsrutiner ni har.

Och en annan grej. Hur är det med er attityd, märker han att ni spänner er inför läggningen. Ni maste skjuta era orosvargar först. Odla attityden och lägga honom till en trygg och skön sömn.
En trad om attityden!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
FlowerGirl2

Inlägg av FlowerGirl2 »

Tack snälla för snabbt svar! :)
Ramsan känner jag att vi blivit lite osäkra på då han sällan verkar lugnas av det utan snarare går igång på den, men å andra sidan har vår tystnad på mornarna inte gett något resultat så vi borde kanske försöka med en pangramsa igen.

Skrattet är det inget problem med, han skrattar ofta så han tjuter men när han ser sängen så klamrar han sig fast kring halsen. Innan dess badar han och sitter o pratar vid grötmåltiden - samma rutiner varje kväll!

Jag tror inte han känner av någonting då vi agerar precis som förr och inte spänner oss, jag känner mig trots allt självsäker i det jag gör. Det jag har börjat göra nu sen några kvällar är att när han börjar gasta så sätter jag på dammsugaren för att visa att vi håller på med annat och då tycker jag nog att han slutar tidigare än annars. Jag tycker bara synd om honom som har haft så skoj när vi busat och har alla förutsättningar att somna glad, istället somnar gråtandes :(
miniz

Inlägg av miniz »

Husljud är bra! :thumbsup:
Det ger inte överkoncentration och pojken märker att ni inte lyssnar av honom.

Visst är det trist att höra barnagrat. Att de inte bara kan tacka och ta imot! :D
Min ettaring började ocksa klaga lite i sängen och da försöker jag busa fram lite skratt i sängen, säkert inte helt efter boken... men det funkar. Jag har en busramsa, med "roligarösten" som han skrattar av, sedan när jag gar och sätter ramsan pa riktigt kan han klaga lite, men inte länge alls.

Kanske nagon annan har nagra andra tips.
Berätta gärna hur det gar.

Kram
fem älsklingar
FlowerGirl2

Inlägg av FlowerGirl2 »

En liten rapport över vad som hände sen :)
Vi fortsatte med samma linje vid läggning som vi alltid gjort. Han vill fortfarande inte ligga kvar när man lagt ner honom, men då får han stå när jag buffar. Sedan lämnar jag rummet och stundtals kan han ha längre gnällperioder ett par minuter därefter, men inte alls som förr. Han har accepterat situationen känns det som.

/Jenny :)
miniz

Inlägg av miniz »

:thumbsup:

Vad bra! Later lite kul med staende buffning...
Har ni testat tillrättaläggning med ett kort tryck (en slags minisolfjäder) och sa ut med ramsan?

Kram
fem älsklingar
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"