hej,
har inte varit här på ett tag för de sedan kurning i augusti så har ju allt gått så fint! Men nu har vi fått en liten fnurra på tråden och jag har läst en del i barnaboken om trotsålder men mest här på forumet olika inlägg som stämmer in på Emelia - man är ju liksom aldrig ensam om sina små utmaningar!
Efter att ha läst har jag dock några funderingar som kanske kan bekräftas eller förklaras här av någon hjälpsam och rar själ.
Emelia är nu 17 mån. Underbart glad och härligt bestämd med ett humör som tar sitt utlopp på alla möjliga vis; lika glad som hon kan vara lika förbannad kan hon bli!
Emelias schema är från början 19-7 nattsömn men blev snabbt 19-7.15 då hon på dagis sov lur på dagen på 1tim15 min, alltid samma tid. Emelia går på dagis sedan Oktober och det fungerar suveränt men dagssömnen blir liksom aldrig längre än just 1tim15min.
Sedan ca 2 veckor så är det 2 störningar
- Emelia vaknar till flera gånger under natten och "hmmar", ibland skriker hon till
- Emelia vaknar kl 6.15 fast hon bör sova till kl 7.
Det första problemen började under en kraftig influensa då vi helt enkelt var tvugna att hjälpa henne under natten för hon var så dålig tidiare har hon alltid falllit tillbaka i normal sömnrytm vilket hon också verkade göra denna gången direkt efter tillfrisknad men för att sedan lägga till med nya små rutiner.
Så här har jag gjort
- "Hmmande" under natten - jag gör ingenting utan avvaktar tyst
- skrik under natten - 1 ramsa med en gång vid skrik. samt varje gång hon vaknar igen (ca var 5 min) ramsa igen. Kan hålla på i upp till 1 timma.
- Morgonen - ramsat från 6.15 till kl 7 - ibland med framgång men oftast utan framgång.
2 veckor och utan framgång. Ibland är nätterna lugnare men på morgonen så vaknar hon alldeles för tidigt.
Frågor
1. Pangramsa - jag har läst att en pangramsa skall vara 4 gånger på raken. Jag hade uppfattat att det var 1 gång och då mycket starkt. Skall jag köra 4 gånger på raken?
2. Pangramsa på morgonen - min man och jag är inte ense om vad man gör när Emelia vaknar tyå 6.30. Jag hävdar starkt att hon skall minsann inte få komma upp innan kl 7 men han tycker det är ok att hon kommer upp lite tidigare. Skall jag ramsa efter 6.30?
2. Väckarklocka - vi har inte kört med det någonsin men nu läser jag att det kan hjälpa på lite äldre barn. Skall den vara utanför rummet? Har för mig att jag läst det tidigare antingen i boken eller på forumet
3. Vad gör jag under natten när "hmmandet" sätter igång. Pangramsa med en gång eller avvakta?
Varför jag undrar är för att det faktiskt känns som att Emelia liksom skriker på morgonen för att få kontakt och när jag hör av mig genom ramsa så blir reaktionen mer "jaha nu är det fritt fram att vara vaken och skrika" istället för att verkar lugnande.
Jag ramsar genom "babylarmet" - låter lite konstigt men det har jag gjort sedan 3e natten på kuren. Dvs jag orkar inte masa mig upp och gå utanför Emelias dörr utan trycker in "talk" knappen och hojtar genom babylarmet så att emelia hör det.
Nackdelen med att ha babylarm är ju att jag hör minsta pip från Emelia - detta håller mig nog vaken mer än nödvändigt men jag vet inte om det kanske är bättre att droppa babylarmet och låta Emelia "hmma" själv och inte vakna förrens hon sätter igång och skriker, om hon gör det under natten?
Jag är såå trött nu för tiden och ligger på helspänn varenda natt efter kl 3-4 då det börjar sätta igång. Morgnarna är numera ett totalt kaos för oss. Tidigare så gick jag alltid upp kl 6 själv för att få egen tid en timma innan min man och Emelia vaknar kl 7. Nu orkar jag själv inte masa mig upp för jag sover så dåligt och Emelia vaknar så tidigt att jag inte hinner med att göra allt på morgonen som jag måste för att få dagen att fungera. Allt jag önskar är att bara få tillbaka vår "sovande lilla ängel".
Emelia vaknar tidigt (och sover oroligt)
Emelia vaknar tidigt (och sover oroligt)
Mia mamma till 2 vackra töser
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
Hej Mia, och va härligt att allt funkade så bra efter kuren
Små fnurror får alla någon gång, nu ska vi reda upp den tillsammans. Jag börjar med att svara på dina frågor:
1. En pangramsa består mycket riktigt av fyra verser på raken. Den ska vara hurtig och glad och överröstande.
2. Vid tidiga morgonuppvak finns en mycket bra regel som ni måste börja tillämpa omgående för att råda bot på situationen: Eliminera all slags underhållning! När hon vaknar före klockan 7, gör ni bara en enda sak och ni gör det omedelbart vid första pip - nämligen pangramsar. Sedan gör ni inget mer. NADA. Allt ni gör efter det är underhållning av hög kaliber och signalerar att dagen börjat. Att hålla på och ramsa i 45 minuter är mer eller mindre som att hälla bensin på elden. Hon vet efter ramsan att det är natt. Och hon ska inte komma upp förrän klockan 7
3. Japp, väckarklockan ska vara utanför rummet och den tycker jag definitivt ni ska införa! Den är genialisk
Barnet fattar efter ett par nätter att det är den som ringer in morgonen och att det därför inte lönar sig att skrika. Se bara till att ni förklarar mycket ordentligt dagen och kvällen innan hur den fungerar. Och låt henne aktivera den på kvällen innan läggningen, och ta med det ringande pipande skrället in i rummet på morgonen och låt henne stänga av
Var glad!
4. Skippa larmet och ramsa bara om hon skriker! Inte har ni väl så tjocka väggar att ni inte hör om kris uppstår..? (Och jag kan inte låta bli att tänka på strålningen som ni alla utsätts för hela nätterna igenom
)
Se också till att det är kolsvart i rummet nu när våren står bakom dörren. Ibland tänker man inte på det för man är van med den mörka vintern. Och så visar det sig att hela problemet är ur världen med en extra mörkläggningsgardin
Orsaken till era fnurror är ju högst antagligen förtrots, men det tror jag du fattat
DEt finns en klistrad tråd på Klistrade favoriter som handlar om trotsbarn och sömnfnurror, läs den om du inte gjort det redan!
Kram
1. En pangramsa består mycket riktigt av fyra verser på raken. Den ska vara hurtig och glad och överröstande.
2. Vid tidiga morgonuppvak finns en mycket bra regel som ni måste börja tillämpa omgående för att råda bot på situationen: Eliminera all slags underhållning! När hon vaknar före klockan 7, gör ni bara en enda sak och ni gör det omedelbart vid första pip - nämligen pangramsar. Sedan gör ni inget mer. NADA. Allt ni gör efter det är underhållning av hög kaliber och signalerar att dagen börjat. Att hålla på och ramsa i 45 minuter är mer eller mindre som att hälla bensin på elden. Hon vet efter ramsan att det är natt. Och hon ska inte komma upp förrän klockan 7
3. Japp, väckarklockan ska vara utanför rummet och den tycker jag definitivt ni ska införa! Den är genialisk
4. Skippa larmet och ramsa bara om hon skriker! Inte har ni väl så tjocka väggar att ni inte hör om kris uppstår..? (Och jag kan inte låta bli att tänka på strålningen som ni alla utsätts för hela nätterna igenom
Se också till att det är kolsvart i rummet nu när våren står bakom dörren. Ibland tänker man inte på det för man är van med den mörka vintern. Och så visar det sig att hela problemet är ur världen med en extra mörkläggningsgardin
Orsaken till era fnurror är ju högst antagligen förtrots, men det tror jag du fattat
Kram
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Tack för så goda och fina råd. nu känner jag mig mer säker.
Bara ett förtydligande;
När Emelia vaknar under natten och börjar hojta - skall jag då enbart köra en pangramsa (dvs ramsax4) och sedan inget mer.
Om Emelia börjar hojta efter 5-20 min igen, vilket ofta sker låter jag henne bara vara då utan ramsa?
Kolsvart i rummet är det sedan Maj 08 då jag insåg problemet med vårens ljus. Har tidigare tipsat om Åhlens markisväv i svart som jag satte 1 öljett i varje hörn på och fäster i fönstret genom små krokar som jag skruvat in. Kolsvart blir det!
Kramar och stort tack.
Bara ett förtydligande;
När Emelia vaknar under natten och börjar hojta - skall jag då enbart köra en pangramsa (dvs ramsax4) och sedan inget mer.
Om Emelia börjar hojta efter 5-20 min igen, vilket ofta sker låter jag henne bara vara då utan ramsa?
Kolsvart i rummet är det sedan Maj 08 då jag insåg problemet med vårens ljus. Har tidigare tipsat om Åhlens markisväv i svart som jag satte 1 öljett i varje hörn på och fäster i fönstret genom små krokar som jag skruvat in. Kolsvart blir det!
Kramar och stort tack.
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
Finfint med mörkläggningen!
När hon vaknar på natten och börjar hojta tycker jag du ramsar direkt. Sedan måste du avvakta och se vart det bär hän. Ett ledset barn måste ha hjälp. Ett argt barn måste få vara ifred. På natten är det inte lika "farligt" att verktyga som på morgonsidan. På något vis fattar barnet att det är mitt i natten och verktygen signalerar trygghet och omsomning istället för som på morgonen då barnet ofta uppfattar det som att dagen börjat.
Lyssna alltså av, inte med mammahjärtat utan med öronen och hjärnan
Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
Tack för förtydligande. Nätterna har inte varit helt enkla men igår gick det bra dock ligger hon nu och gastar argt över att jag ramsade. Hon är lättväckt så här dags och jag kom hem efter nattjobb och vips så var hon vaken och lite ledsen. Hon verkar mest bli arg av ramsan men jag vet att den biter på henne så jag kör bara med pangramsa än så länge. Hon har en jobbig natthosta som jag kan tänka mig irriterar henne också. Men jag kör på attityden, detta ska gå! Lycka till med bebis! Härligt med en liten, jag längtar till nästa.
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010
Emelia Oktober 2007
Sophia Januari 2010