Special kost tips! (utan mjölk och spannmål)

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Special kost tips! (utan mjölk och spannmål)

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag har blivit rekommenderad av "naturläkare" att inte äta spannmål och inte äta mjölkprodukter samt utesluta ägg.

Kom nu med era bästa tips på VAD jag kan laga för mat till hela familjen. Jag behöver inspiration! Gärna hela recept! :D

Ps. går det att få LCHF inspirerat är det ett extra + i kanten! Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

Inlägg av sömnlös »

Hej!
Jag tycker det låter som det är väldigt mycket du tvingas välja bort om både ägg och mjölk men framför allt spannmål ska undvikas. :-k

Vi kör ägg och mjölkfritt pga allergi. Det har funkat jättebra.
Mjölk och grädde ersätter jag rakt av med havrebaserade produkter (finns även soyabaserat). Det finns även creme fraiche och youghurt baserat på soya tror jag. Det har jag ej provat då jag ska undvika soya.

Enda svårigheten med ägg var pannkaka och mjuka kakor, men det har jag modererat fram bra recept på om du vill ha (innehåller tyvärr spannmål).

Om det är gluten du ska undvika är väl havre ok? Det sägs ju inte innehålla så mycket gluten. Hur är det med ris? Det räknas väl som sädesslag?
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej!

Jag har det ju som du, förutom att äggen går bra här...

Spannmål är ju de fyra sädesslagen, så havre bör väl egentligen undvikas. Själv har jag ändå behållit havreersättningarna (h+, iMat). Annars finns ju rismjölk som somliga föredrar. Här hemma är vi också försiktiga med soja eftersom det är lätt att utveckla allergi för det om man har mjölkallergi. Så det undviker vi av den anledningen.

Sedan måste jag erkänna att sojaprylarna inte smakar något vidare - för mig iaf. Jag har provat yoghurt, fil och lite annat, men jag tycker inte det är någon större hit. Så istället för att laga på med massa grädde och creme fraiche i maten som den halvmoderna skandinaviska kosten påbjuder och bara byta ut mot alternativ, så har vi tänkt om och lagar lite annan kost. Det blir MYCKET medelhavsskök minus pasta för min del då. Väldigt mycket grytor och långkok... Sedan lagar jag somliga rätter med lite iMat när det ska vara grädde och det fungerar alldeles utmärkt i nästan allt.

När det gäller bakning kan det ju bli värre förstås. Det glutenfria mjölet är ju baserat på vetestärkelse och det går alldeles utmärkt att baka med, men själv har jag inte provat att se om jag påverkas av det ännu. Jag har ju mjölk- och glutenfria kompisar så jag brukar göra dubbla uppsättningar när det är kalas och det blir alltid gott, men minus ägg - ja, det finns faktiskt en väldigt bra kokbok med mycket baktips när både spannmål, mjölk och ägg måste uteslutas. Minns nu inte vad den heter, men heter något med just mjölk och ägg i titeln tror jag. Har sett den på biblioteket här. Nu bakar ni väl inte järnet sedan innan heller, antar jag - med tanke på lchf, men alternativ finns ju som jag tänker lchf:arna kan riktigt bra - om de nu tittar in här. T.ex. granola bars och annat som görs på nötter, frön, torkad frukt/honung. Har rätt mycket sådant i mina raw food- och Renee Voltaire-böcker, så hojta om du vill ha. Har också bra tips där på cashewgrädde och annat som blir supersmarrigt. Andra vägar alltså. Sedan kan man ju använda bovete om man vill göra pannkakor och annat - men hur jag än försöker kan jag verkligen inte för mitt liv gilla bovete. Jag kommer inte över smaken hur jag än kryddar med annat, så det funkar inte för mig.

Bröd vet jag att jag sett i någon gammal lchf-tråd, gjort på nötter och annat. Men jag hittar inte den nu. Kanske någon annan vet :?:

Tror säkert Nyamamman kommer dyka in med ett och annat förslag också, på hennes sajt finns ju en hel del bra tips.

Vi kör väl vidare här tillsammans, vet jag - för du är INTE ensam :D :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
gemelas
Inlägg: 71
Blev medlem: tis 25 sep 2007, 10:50

Inlägg av gemelas »

Åååh, jag letar oxå som en tok efter inspiration till mat utan mjölk, ägg och spannmålsprod. Har precis fått konstaterat att lilleman inte tål ägg och vete. Vi har sedan 4 mån redan uteslutit mjölk, ägg och soja men måste nu alltså även ta bort spannmål... Mjölken kan vi inte börja med redan förräns vi plockat bort allt annat så vi vet exakt vad han kräks av och inte..

Det känns som att man inte kan äta något utom "rena" produkter. Har tidigare kört med havrebaserat isf mjölk men det går ju inte nu...

Har tittat runt lite på nätet men hittar mest renodlad allergimat för antingen mjölk eller spannmålsallergiker....
Gemelas- mamma till busprinsessorna 2006-10 (kurade vid 11 mån) och lillebror 2008-08 (kurad feb 09)
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

TorsMamma, får jag tipsa om mina favoritböcker:
Kernesund familie sådan och Kernesund Mad
http://www.adlibris.com/se/searchresult ... duct=False

Där är allt glutenfritt, mjölkfritt och familjeanpassat.
LCHF... Nja. Inga mejerifetter, men däremot kött och en väldans massa olja.
Jag har dem om du vill låna för glutt!

Kolla gärna www.kernesundfamilie.dk (jo, de kör både IAHP och läser Barnaboken, famijen Mauritson som står bakom "Kernesund"!)

Vår blogg råsmart kan ju också vara en inspiration, måste jag ju påpeka! Vår vardag är mjölk- och nästan glutenfri (men också fri från rött kött). Kollegan kocken använder dock lite mer mejeriprodukter. Kanske kan du ändå hitta något kul, en smoothie som hela familjen kan bli beroende av, tex..? :lol:

Lycka till och kram!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Jag måste, lite OT, tala om att jag tipsat lchf'are om råsmart 8)

Det finns ju både veg och annat sköj på kolhydrater.ifokus.se som behöver annan inspiration än min blogg ger... ;-)

Har du ställt din fråga där (KiF) Torsmamma?



/Fjällmor
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Fjällmor, du söta, rara! Jag tänker nog att vi är lite för fruktiga och baljväxtiga för att ha någon inspiration att erbjuda "rena" lchf'are. Underbart om jag har fel!

Kram!
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Här är en sida jag :heart:
http://www.thaitable.com/

Det är inte sa svart när man gjort det en tre-fyra ganger och börja veta vad man tycker om. Mina favvisar är laab, ginger and chicken stir fry och chicken basil. Aaaahhhh, vad det är gooooott!

När jag gör stark mat, brukar jag antingen göra en barn rätt och en vuxen rätt, eller ha i pyttepyttelite starkt och resten pa bordet.

Istället för ris kan du kanske använda blomkalsriset och hur är det med bean-noodles? Kan du äta det?

Woka kan du väl ocksa. Man kan ju woka allt möljigt, men en favvis
http://thaifood.about.com/od/thaisnacks ... gusveg.htm
jag hade ingen sherry eller annan alkohol och det blev svinaktigt gott!

Bon appétit!
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Hej alla!
Här är en till som undviker mjölk pga sonens misstänkta mjölkallergi. Sedan låååång tid tillbaka äter varken jag eller min man, och därmed sonen, inte kött. Fisk och ägg äter vi däremot :). Så ngn slags vegankost utan soja men med fisk och ägg blir detta. Underbart med lite tips.

"Nya mamman": Den här danska boken verkar ju bra men jag måste fråga är det så många köttrecept tror du så att det inte lönar sig att köpa den för en som inte äter kött?

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Ewa skrev: Så istället för att laga på med massa grädde och creme fraiche i maten som den halvmoderna skandinaviska kosten påbjuder och bara byta ut mot alternativ, så har vi tänkt om och lagar lite annan kost. Det blir MYCKET medelhavsskök minus pasta för min del då. Väldigt mycket grytor och långkok... Sedan lagar jag somliga rätter med lite iMat när det ska vara grädde och det fungerar alldeles utmärkt i nästan allt.

T.ex. granola bars och annat som görs på nötter, frön, torkad frukt/honung. Har rätt mycket sådant i mina raw food- och Renee Voltaire-böcker, så hojta om du vill ha. Har också bra tips där på cashewgrädde och annat som blir supersmarrigt.
Ewa! Precis som du tänker jag att det blir godast att byta mattradition istället för att ersätta. Har du bra tips på medelhavsmat utan pasta? Och gärna lite granolabars som passar småttingar? Skulle vara så fint att få lite bra tips :).

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej!

Hur ska vi göra här i tråden med recept egentligen :?: Ibland blir det ju liksom för mycket... Men jag ger bara lite tips, så får du hojta via pm om du vill ha mer:

Grytor gör vi mest med kött (Osso Bocco) eller kyckling (Coq au vin-varianter, dillkött med kyckling istället för kalv, kyckling med massa vitlökar i ugnen, marockansk saffranskyckling - går utmärkt att göra med fisk också), men vi gör även några mumsiga med bönor.

Annars blir det diverse tillbehör som oliver, bön- och linssallader, quinoasallad med lite citron- och olivdressing, rödbetor i ugn med balsamvinäger, vitlök och olja, grillade svartrötter, potatissallad med oljedressing med färska örter, hummus, aubergineröra, tapenade, pesto (funkar ju med vilka nötter som helst, och vilka örter som helst - blir kanon utan ost också, man kan ha i lite äpple om man vill för att safta till det) med eller utan en bit fisk, vegetariska biffar eller köttfärsbiffar.

Granola bars har jag recept på i raw food-bok, men vet att Nya mamman har ett på sin matblogg - Råsmart - så kolla där. Hojta annars.

Världens godaste äppelkaka (min farmors gamla recept) är helt utan mjöl och mjölk och med mandel istället. Men ägg är det förstås. Finns däremot goda kakvarianter i rawfood-böckerna, TorsMamma, med bara frön, nötter, torkad frukt (pyttelite för sötning) och äpple/banan. Riktigt mumsigt. Hojta om du vill ha recept. Blir också gott som pajskal med smet av avocado och hallon som mixas i.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Nimrah - de danska böckerna funkar utmärkt även för den som inte äter kött. Som jag själv, till exempel... Jag använder dem mer som inspiration för att komma runt det traditionella mjölk- smör och gräddanvändandet.

Här kommer också mitt råsmarta granolabarrecept för den som inte vill titta in på vår blogg...

10 osvavlade aprikoser som vi klippte i små, små bitar
3 dl havregryn
1/4 tsk stevia (söt ört som inte ger sig på blodsockret, kan köpas i välsorterad hälsokost. Alternativt kan man ta 1-2 tsk björksocker eller 1 msk honung.)
1 dl koncentrerad äpplejuice
3 msk ekologisk kokosolja, varav en till att smörja formen (rapsolja går också fint)

Blanda alla torra ingredienser. Häll på olja och juice, rör runt. Det ska bi en våt massa. Eventuellt kan du tillsätta en skvätt vatten.

Smörj en sockerkaksform, avlång variant. Häll i smeten, platta till ordentligt med knogarna, det ska verkligen bli en sammanpressad kaka.

Grädda i 30-40 min, 150 grader. (Jag har en effektiv varmluftsugn, som tar en del av vätskan. Man får känna sig fram. Kakan ska inte få färg. Den ska torka ihop, men inte bli helt snustorr. Så när den känns mjuk och något fuktig är den klar!)

Vänd upp på plan yta och skär i bitar!

MUMS!
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Jag klarar inte havregrynen, heller. Märker jag :? Lite eländigt, tycker jag. Men jag ska nog vänja mig. Men funderar på om ditt granolarecept kan funka med nötter/frön istället?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Ewa, det går säkert bra att hacka och mala lite goda nätter och frön och göra enligt samma princip. Hur har du det med bovete? Det är ju en ört, inget sädesslag. Skulle det funka att peta i lite, kanske?
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Ja, du Nya mamman. Självklart skulle det KUNNA funka med bovete. I teorin. Men inte i praktiken. För just MIG. Citerar mig själv från längre upp i tråden 8) :oops:
Ewa skrev:Sedan kan man ju använda bovete om man vill göra pannkakor och annat - men hur jag än försöker kan jag verkligen inte för mitt liv gilla bovete. Jag kommer inte över smaken hur jag än kryddar med annat, så det funkar inte för mig.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"