Trotsiga läggningar

Skriv svar
Lingontuva

Trotsiga läggningar

Inlägg av Lingontuva »

Hej

Det finns förmodligen otaliga trådar om ämnet men just nu hittar jag ingen så jag startar en ny! Storebror är nu 2 år och 10 månader. Helt plötsligt får en vecka sedan (då vi var på resa) så började läggningarna strula nånting kolossalt! Det skriks, gormas, ska drickas vatten, kissas - you know the story! (Vi försöker förebygga med vatten före läggning, självklart toabesök oxå och potta på rummet) men ungen är ordentligt envis! (hmmm vem kan han ha fått det ifrån :roll: :lol: )

Ikväll, efter en halvtimmes strul, gjorde jag som jag läst i någon tråd och lyfte honom ur sängen, satte honom på golvet och sa typ "nu sitter vi här och du får inte sova". Joho.... han hade nog suttit där ännu om jag oxå gjort det! Han sa bara att "du och jag ska sitta här heeeela dagen" och sen satt han och halvnickade. Till slut så gick jag ut ur rummet till min säng och sa att nu ska i alla fall jag sova och då gav han sig och gick och lade sig och somnade. Hela proceduren tog en dryg timme :shock:

Har ni några goda råd att komma med? Det kom så väldigt plötsligt, från ingenstans så jag kan inte tänka mig annat än att det är trotsen som stormat in (även om d inte märks på något annat sätt ännu :roll: )
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.

En sak som jag kom till att tänka pa när jag läste ditt inlägg
Till slut så gick jag ut ur rummet till min säng och sa att nu ska i alla fall jag sova och då gav han sig och gick och lade sig och somnade.

Han hade fatt för mycket underhallningen. Det är kul att sitta pa golvet med mamma...

Vi har kört pa att sitta pa soffbordet utan möjlighet för lek eller sitta skönt i soffan. Medan hon suttit där har vi varit i köket sa det är svintrakigt att sitta där och dinlga med benen. Vi har satt henne där med orden: antingen sitter du här eller sa gar du och lägger dig. Det har hon fatt göra, ensam, inget myspys, inget extra täckomläggning eller gonatt puss. Allt det där fick hon när hon la sig första gangen och sedan kom pa att hon inte skulle sova. Nagon gang grater hon sa det skär i hjärtat och öronen, men det behövs bara en eller tva kvällar sa fattar hon galoppen och ligger skönt i sin säng. Jag vill alltid ga och pussa henne, men pappan paminner mig om att hon är en sadan hard nöt att ger man henne lillfingret sa tar hon hela kroppen.

Det är mycket möjligt det är trotsen som kommer och da maste han ju ställa fragor och ni maste ge svar.

Jag har märkt att när vi är pa resa sa ser min läggnings-strulare sitt snitt till att fraga lite extra om hur det nu var med läggningen -trots eller inte. Hon maste bara kolla om det finns en möjlighet till lite bus eller extra mys...

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Roligt att sitta på golvet vet jag inte om d var, tydligen roligare än sängen i alla fall men underhållningen var det INTE. Vi satt mitt emot varandra, becksvart i rummet, inga leksaker, inget prat och absolut inget myspys.

Läggningarna brukar inte krångla ens när vi är borta nu för tiden, det är morgnarna som brukar krånglas i så fall.

1.5 timmes vrålande igår innan han sov och kvällens planerade överraskning för maken med bio och middag fick skjutas på framtiden :cry: Känns inte bra att låta barnvakten ta hand om läggningen när d är så här.
Lua

Inlägg av Lua »

Hur har ni det med dagsluren nu?

Kram Lua. :heart:
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Ja....vi kör ju med 45 minuter nu...D blev en ond cirkel, dagarna hemma gick bra utan sömn men d kom surt på dagis dagen efter då det blev stora trötthets utbrott och han däckade innan lunch. Nån gång satt han och åt lunch när jag kom för att hämta 13.30 :shock: bara för att han helt enkelt varit för trött... Så jag tänkte att vi skulle avvakta tills vi har en längre ledighet på g!

Tror du mer på att d är luren som spökar än på trotsen? Eller en kombination...
miniz

Inlägg av miniz »

Med underhallning menade jag bara ditt sällskap, inte att ni gjorde sa mycket roligt där pa glovet. :wink:
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Fast hade jag gått därifrån hade det nog varit ännu roligare, då hade han nog börjat leka. Nåja, d spelar ingen roll för det kommer jag inte att köra med igen. Åter till ramsandet...och backandet....även om det skär i hjärtat när han vrålar som en stucken gris och emellanåt kommer det ett "MAAAAMMAAAAA DU MÅTTE TÖSTA MÄJJ!!!!" Siktar på lugn och ro och skön sömn ikväll :lol:
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Tänkte bara meddela att det här verkligen handlar om trots och inget annat. Helt plötsligt kissas det mer på golvet än i pottan och han ska vara naken heeeela tiden!

Däremot har läggningarna gått liiite bättre två kvällar nu :lol:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"