Hej!
Körde Kuren på lilla Greta i aug- 08, då hon var ca 10 mån gammal, och det har funkat klockrent fram till för ca en månad sen då hon började vakna tidigare efter en rad förkylningar.
Vi lägger henne kl 19 varje kväll, och det funkar i stort sett alltid problemfritt, hon ligger och babblar ett tag eller ibland lite smågnäll tills hon somnar, oftast efter några minuter.
Dessvärre vaknar hon första gången strax innan 05, då får hon en ramsa eller två och somnar om, vaknar sen igen mellan 05.30 och 06.00, och då funkar inga ramsor längre. Greta står upp i sängen och tjuter tills hon blir upplockad, oftast mellan 06.30 och 07. Gretas mamma har lite dålig disciplin och går ofta in i hennes rum trots att hon skriker, men Greta har i stort inga pauser alls i sitt skrikande, så det är inte helt lätt...
Igår fick jag nog och bestämde mig för att kura om, läste SHN- boken igen och satte igång i morse. Greta vaknade 04.45. Drog en Pangramsa utan resultat. Körde solfjädern i 60 minuter utan resultat. Greta blev tyst och tung i kroppen, men i samma sekund jag släppte solfjädern stod hon upp i sängen och vrålade ut sitt missnöje. Detta höll som sagt på i sammanlagt över en timme innan jag, med kramp i diverse muskler gav upp och tog in henne i sovrummet där hon fick röja till kl 06.30, då väckarklockan ringde och jag gick upp hälsade henne ett glatt God Morgon!
Jag skulle behöva lite råd, tror jag. det känns inte riktigt som att det funkar.
Tips, någon?
Till saken kan höra att Greta började på dagis för 2 veckor sen, och har nog en hel del intryck att smälta därifrån.
Tacksam för snabbt svar
Jonza, pappa till:
Greta, 16 mån vaknar för tidigt
Greta, 16 mån vaknar för tidigt
Greta, född okt-07
Hej jonza, välkommen hit
Jag gissar att ni har 12 timmars natt (planerat) och 1,5 timme dagsömn, stämmer det?
Becksvart i rummet?
Jag tror också att dagis är har ett finger med i spelet, det är jobbigt att börja ett nytt jobb, det vet vi alla, och dessa små små varelser ska försöka lära sig allt nytt alla nya människor och inte ha tillgång till de personer som de känner. Visst är det knöligt, lägg henne 30 minuter tidigare på kvällen är mitt tips. Kolla av med dagis noga hur mycket hon sover där. På helgerna hemma så kan ni låta henne sova längre på vilan, sömn föder sömn.
Vad tror du om att börja där.
Kristina
Jag gissar att ni har 12 timmars natt (planerat) och 1,5 timme dagsömn, stämmer det?
Becksvart i rummet?
Jag tror också att dagis är har ett finger med i spelet, det är jobbigt att börja ett nytt jobb, det vet vi alla, och dessa små små varelser ska försöka lära sig allt nytt alla nya människor och inte ha tillgång till de personer som de känner. Visst är det knöligt, lägg henne 30 minuter tidigare på kvällen är mitt tips. Kolla av med dagis noga hur mycket hon sover där. På helgerna hemma så kan ni låta henne sova längre på vilan, sömn föder sömn.
Vad tror du om att börja där.
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067