Barn och självkänsla

Samtalsforum med barnen i fokus
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Barn och självkänsla

Inlägg av blomman »

Jag saxar ur min blogg, där jag skrev det här precis:
Jag tror att alla föräldrar vill samma sak, att deras barn ska få bra självkänsla! Det är en av de största gåvorna vi kan ge dem och får de bra självkänsla redan som små så behöver den bara underhållas.

Men hur gör man då?

Jag sitter inte inne med någon absolut sanning, men här är vad jag tror:

* Man måste behövas. Jag (som jag lärt av Anna , såklart) anser att genom att vara behövd av någon, att någon klarar sig sämre utan mig, så blir jag också trygg. Alla människor har ett behov av det här. Att vara arbetslös får folk att bli deprimerade och barn som enbart flyter omkring utan syfte blir ofta frustrerade och känner sig osäkra. Om vi börjar behöva barnen, rent konkret, i allt vi gör i våra liv, så kommer de må mycket bättre. De utvecklar en trygghet och därigenom en god självkänsla. De får också kunskap av oss, de kan saker. Jag tror inte på att tävla i prestation, men att kunskap ger trygghet.


* Vi går i pakt med dem, vi förstår deras känslor.
Vi ska inte säga inte "Vad tråkigt, men det går över vet du" (och klappa dem på huvudet) utan "Åh, jag vet, när jag var liten så hände..". Efter det försöker vi hitta en
lösning, en väg ut ur det här, tillsammans med dem, eller uppmuntrar dem att själva komma på en lösning. Vi förminskar inte deras känsla av besvikelse ("jamen, det var ju
bara en leksak" t.ex) utan försöker förstå den, men också hjälpa dem att hitta en väg ut.

* Mia Törnblom påpekar en viktig sak, och det är att vi ofta berömmer barnen prestationsinriktat. "Vad duktig du är på att simma" istället för "Vad roligt att du kan simma nu!" t.ex. Självklart kan man berömma för prestationer, men inte jämt. Tänk på hur vi gör med oss vuxna. Igår sa två, helt oberoende av varandra, personer samma sak till mig: "Vad roligt/kul att det går så bra med dina föreläsningar". Så säger vi till vuxna! Varför säger vi inte så till barn? "Vad roligt att du fick det där jobbet" säger vi till en vuxen. Inte "Vad duktig du var som fick det där jobbet". Det här är verkligen något att tänka på!
Kom gärna med tankar och synpunkter, för det här är VIKTIGT!
Kram Blomman
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Ni behöver alltså inte komma med synpunkter om mitt blogginlägg, utan era synpunkter om hur man bör hjälpa barnen till en god självkänsla. Vi behöver ju inte fostra ännu en generation med dålig självkänsla.. :roll:
(alla i "vår" generation har inte det, men så otroligt många..)
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Jubel och klang! Vilka bra exempel på detta med duktighetsberöm! Har försökt beskriva för maken, men har aldrig fått till några vettiga exempel. TACK!

/P
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Barn och självkänsla

Inlägg av miniz »

Mycket viktigt och riktigt!

En sak jag tänkte pa när jag läste detta;
blomman skrev:* Vi går i pakt med dem, vi förstår deras känslor. - -
Vi förminskar inte deras känsla av besvikelse ("jamen, det var ju
bara en leksak" t.ex) utan försöker förstå den, men också hjälpa dem att hitta en väg ut.
(jag citerar och saxar bort... ) var vad min kära mamma lärt mig. Att besvikelser och sorger är lika stark om du är 8, 17 eller 40 ar. Man har olika livserfaring med sig i sin säck och därför reagerar man olika, men känslan är den samma. Som när jag haft kärlekssorg som 11 aring, 17 aring och 25 aring (efter det har jag inte bytt :wink: ) har mamma alltid varit där och stöttat mig, gungat med mig ute i sommarnatten och lyssnat pa mig, berättat att tre dagars shock far jag räkna med, tre dagar var livet är tungt och jag ska grata sa mycket jag bara orkar, sedan gar det bättre :heart: . Detta visade mig att min sorg var äkta, jag fick grata vara ledsen och arg och hon visade en väg ut. Hon sa att det kan göra ont länge, men tre dagers shocken är värst, sedan kan man bearbeta det som hänt. Som en annan klok mamma :heart: har sagt, det tar tre dagar att lära sig nagot nytt och sedan minst en vecka innan det sitter...

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Mycket intressant och mycket bra initiativ. :D :thumbsup:

Jag tycker det är så enormt mångfacetterat så jag nästan inte kan sätta ord eller försöka att summera det.

Tycker ni belyser många viktiga hörnstenar. Tänker lite till. :D :-k Kanske är vissa saker perifera man samtidigt något som känns viktigt för mig, kanske mest när barnen blir större, vissa saker.

:idea: Jag tycker just VISA/LEDA/LÄRA är mycket viktigt för självkänslan. Att vi med mild hand lär barnen hur de gör i världen så de känner sig trygga och väl förtrogna att gå ut och skapa sina egna vägar och egna uppfattningar. Att man under föräldrars varsamma vakande ögon får prova många saker och i lagom takt puttas fram att göra det på egen hand. Mer raka rör och mindre dutt. :wink:

:idea: Frihet. :!: En frihet att få vara den man är, godkänd, och att få gå sina egna vägar. Jag tycker dock det är vårt ansvar att utmana deras egna gränser för att de ska se sin potential och sina möjligheter. Vad de sedan väljer är upp till de själva.

:idea: Perspektiv. Att visa dem världen och alla olika nyanser för att de ska förstå och se perspektiv på vad som är viktigt och därmed kunna se sig själva för vad de är - dvs att alla är olika och att det är OK. Man kan visa världen på så många olika sätt: läsa böcker, resa, museum, träffa människor, prata om världen m.m.

:idea: Problemlösning. Vet att det tagits upp men tag inte nog betona det som enskild del. Förmåga att se bortom problem och att veta att det löser sig. Attaldrig behöva känna vanmakt utan se möjligheter.

All for now. :D Nu måste jag verkligen plugga och jobba och hinna med att göra allt ovan med raring som är henna sjuk.

Stor kram
Susanne :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
elsaviola
Inlägg: 388
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 20:30

Inlägg av elsaviola »

Åh så kloka ni är och miniz, exakt på pricken.

Jag menar vem ska bedöma vilken sorg som är värst :?:
Sorgen är en spegling av ens livserfarenheter det betyder inte att en stor sorg för ett barn är rätt att vifta bort för att man pga sin egen livserferarenhet upplevt andra sorger.

Me like =D>
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader :heart: :heart:
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Åh, vilka bra exempel!
Vackert miniz med din mamma! Vilken klok mamma!
Klokt, Susanne! Speciellt "perspektiv" , det var nåt nytt och verkligen klokt!

Kram
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Måste berätta! :lol:
Jag har kört att berömma med "vad roligt" istället för bra och duktig ett tag nu. Och efter ett par veckor har det gett ett otroligt resultat!
Mira har inte velat prova nya saker förut, och jag tror det har bottnat i ett duktighetsbehov.

Men nu! Hon peppar sina vänner med "men vi provar lite svårare, det är ju roligt". Hon provar nytt och vågar misslyckas!
Jag är så glad!

Faktum är att det påverkar mig också, eftersom jag varit likadan. Inte provat något om jag inte vetat innan att jag kommer bli bäst på det. Men nu vågar jag ockaså testa. Det ÄR ju roligt! :lol:
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

Inlägg av sömnlös »

Åh, detta med duktighet är verkligen lömskt.
Man menar så väl, men det blir så fel.
Alla barn behöver känna att de är älskade för den de ÄR inte för det de GÖR.

Jag gick en fantastiskt bra kurs om detta för några år sedan. Just att säga "vad roligt att du kan cykla utan stödhjul" istället för "vad duktig du är".
Skillnaden kan tyckas liten, men jag upplever att det verkligen spelar roll.

Maken förstod vad jag menade på en gång vi pratade om det redan innan vi fick barn, så här hemma används "duktig" väldigt sparsamt. Däremot talar vi dagligen om för barnen hur glada vi är för våra fina barn och att vi älskar dem så. När de lyckas med något som de är stolta över gläds vi med dem.

Vid social delaktighet kan man visa uppskattning genom att ex säga "vilken TUR att du kunde hjälpa mig" eller "vad roligt det var att göra detta tillsammans".

Det värsta jag vet i duktighetsväg är när andra vuxna säger till mina barn "vad duktig du var som åt så mycket mat".
Jag brukar då raskt inflika "vad roligt att det smakade bra". :lol:
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

jag, som själv är uppfostrad i ett översvall av duktighet, jobbar på att använda "vad roligt" istället. Men vet ni vad jag sa igår?!

"Vad roligt det är att du är så duktig på att pärla" :roll: :lol:

Ridå. Och på't igen!

/P
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

:lol: :lol: :lol:
Här har vi aldrig haft någon duktighet överhuvudtaget. Däremot mycket bra, och vad roligt och vilken tur... Släkten har också lärt sig att inte berömma det goda matintaget eller den goda sömnen. Däremot får de förstås höra det av okändingar på stan ibland. Och då blir de ju glada och stolta - vilket jag tycker är helt i sin ordning. Men hemma, i vardagen, så klarar vi oss gott utan att berömma i form av att man är duktig eller snäll som gör si eller så.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Inlägg av Stilla »

blomman skrev:Måste berätta! :lol:
Jag har kört att berömma med "vad roligt" istället för bra och duktig ett tag nu. Och efter ett par veckor har det gett ett otroligt resultat!
Mira har inte velat prova nya saker förut, och jag tror det har bottnat i ett duktighetsbehov.

Men nu! Hon peppar sina vänner med "men vi provar lite svårare, det är ju roligt". Hon provar nytt och vågar misslyckas!
:D Jag försöker också inpränta det, att våga prova, att man inte måste lyckas. Nu har jag de senaste dagarna hört båda tjejerna säga: "Om man inte provar lär man sig ju inget!" :thumbsup: Låter extra gulligt från en 3 1/2 -åring med ibland tämligen hetsigt humör :lol:
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Mycket intressant!

Först och främst, känner jag, är det viktigt att jag som förälder jobbar med min självkänsla, för att kunna hjälpa mina barn att skapa sg en god självkänsla. Jag försöker jobba med min hela tiden, för det är som Mia Törnblom säger, självkänslan är en färskvara.

Hemma hos oss är duktig bannlyst. Det finns så mkt annat positivt och stärkande man kan säga till små individer.
Jag minns när min 3 åring vågade hoppa på studsmattan. Då sa jag till honom, tänk vad modig du var som vågade gå upp och hoppa, i stället för att säga, vad duktig du var på att hoppa, och han lyste upp som en sol, gick och sa modig lång stund efter, riktigt sög på karamellen.
Mina gossar får höra ord som hjälpsam, ordningssam, ansvarsfull, kärleksfull, positiv, modig, härlig, omtänksam osv. Detta stärker dem.
Jag säger ofta att de är unika, att livet utan dem skulle inte vara lika härligt, att de är fina mot varann, hur lycklig jag är med dem...ofta.
Det viktiga är att det kommer från hjärtat!

Kram!
Linda :wink:
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

hej alla härliga forumister! jag puffar den här tråden lite; den har legat i mitt bakhuvud och snurrat ganska länge och jag har inte riktigt kunna sätta ord på mina tankar förrän nu. ibland tar det tid men såhär tror jag:

jag skiljer på självförtroende och självkänsla. självförtroende förvärvas genom gjorda erfarenheter. självkänslan grundläggs mycket tidigt i livet och är sen oerhört svår att förändra. så tror jag alltså.

den "duktighet" som många tar upp i den här tråden tror jag hänger samman med självförtroende och inte alls med självkänsla. självförtroende fås för ngt man gör medan självkänslan kommer för den man är.

jag har en märkvärdigt stark självkänsla. märkvärdig för att jag vuxit upp i ett hem där inte många av anna wahlgrens tankar och idéer närvarade. jag var i stort sett aldrig behövd. allt i hemmet passades på att göras när jag var ute, sov eller var hemifrån på något sätt. min mammas största fel, i min mening alltså, var att hon aaaaldrig stod på min sida, i nåt. hon tog alltid andras parti, var stor vän av ordning och jag kände mig aldrig förstådd. däremot var jag "duktig" ibland och vad jag än gjorde så var det godkänt och "gott nock".

jag tror att min självkänsla blivit så stark genom att jag var så mycket ensam. jag var alltid ensam som jag minns det. hade tråkigt emellanåt, men jag sökte också ensamheten och tillbringade många timmar i det stora husets garderober och klädkammare. jag tror att genom att bli lämnad ifred, så lärde jag känna mig själv; jag lärde mig att vara med mig själv och jag lärde mig skilja mellan sak och person.

jag vet inte, kanske är min självkänsla en biologisk produkt. min mamma hade också stark självkänsla men min storasyster och förstabarn däremot, har den inte. men jag tror ändå att självkänsla handlar om att ges den "tomma tiden", som aw pratar om. man måste ge sina barn tiden att tänka efter innan "beslut" och man måste ge dem den egna tiden att lära känna sig själva, lära sig vara med sig själva. jag var som barn tyvärr ensam på fel grunder, för att ingen hade intresse att vara med mig. men hellre det såhär i efterhand, än någon som hela tiden frågar, tjatar och lägger sig i.

vad tror ni om det då?

kram

ewa
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
CiL
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 06:37
Ort: Stockholm

Inlägg av CiL »

Just så tror jag. Självförtroende kan man träna upp, den är en färskvara. Den påverkas av resultat, relationer till andra, till och med duktighet i andras ögon och ibland i jämförelser med andras resultat. Självkänsla kan också tränas upp när som helst i livet, men den kräver tid med sig själv. Tomhet. Stillastående, en lätt njutning i ensamt ryggläge. Att sitta still och titta ut genom fönstret med suddblick. Att ha perioder med flera timmar om dagen som man styr helt själv utan yttre stimuli från andra människor. På tåget, i bilen, i sängen, i trädgården, i skogen, i badrummet. Att låta ett enda möte, en enda upplevelse ta plats och berika en stilla vardag under en längre tid. Att träffa en bra guru, terapeut, konstnär, musikstycke eller annat tre gånger intensivt och låta det ta tre år att sjunka in. Att ge plats åt ens egna processer, och lita på att också när man inte tänker, beslutar, aktiverar, gör - så sker en god utveckling.

Självkänsla kan inte svara på frågan om vem man är eller vad man är. Men att man kan vara med sig själv. Förnöjd. Med ett lugn. Ett neutralt lugn. Jag är.

Jag är. Alltså får jag finnas till. ;-)
Något åt det hållet?
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"