treåring med sömn problem

Skriv svar
Bonnie
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 12 mar 2006, 19:57
Ort: Luleå

treåring med sömn problem

Inlägg av Bonnie »

Hej har en tre åring som har kommit i trots åldern och de är väl inget större problem just de, men de är så att nu har han även börjat vakna vid 5-5.30 på morgonen och är på jätte dåligt humör skriker å gapar och blir jätte arg, vi går in å lägger om honom å säger att de är natt och att vi ska sova funkar ett tag tills han sätter i gång igen. De som är tråkigast är ju att de blir en sån himla dålig start på morgonen när man ska skratta å vara glad, de har nu blivit att han ligger å skriker till vi måste gå upp vid 06.30 tiden för att hinna på dagis.
Vi undrar lite hur mycket ska en treåring sova?
Han sover i dag, 45 min på dagis natt 19.00- 06.30 oftas så sommnar han inte förrän efter åtta på kvällen efter en massa spring/toabesök/vatten mm ska vi försöka sluta med middags sömnen på dagis? Hur har ni andra gjort?
Stolt mamma åt Phoenix född 051215 & Bonnie född 070630
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: treåring med sömn problem

Inlägg av miniz »

Hej!

Barn slutar ofta med sin middagslur i den här aldern. Men manga erbjuder en lugn tid da barnet kan lyssna pa saga eller läsa böcker och ta en tupplur om de vill. Ni kan dra ner luren till en 20 minutare istället. 12 timmar natt kan de ha länge, eller 11.5 som ni (och vi) har.

Har ni infört ramsa när han var liten? I safall skulle jag pangramsa direkt pa morgonen och lata honom somna själv efter det. En tumregel är ju mindre spring i rummet ju bättre!

Ni kan ocksa införa väckarklocka, som ni ställer att ringa 6.30 och förklarar till honom att när den ringer är det morgon, innan dess är det natt. Detta har hjälpt manga med för tidlig morgon. Hemma hos oss har vi en lampa med timer inne hos barnen, sa det är samma sak, är det mörkt sa är det natt, lyser lampan kan man stiga upp.

En annan sak är springet till läggningen. Försök dra ner pa springet pa kvällen, sa lugnar han sig fortare. Vi hade ocksa en kvälls-springare här. Hon hade allt möjligt för sig, skulle inte sova, ville snyta sig, dricka vatten, kissa, bajsa, byta pyjamas ja allt möjligt. Om hon ville pa toa fick hon ga, men sedan fick hon ga och lägga sig själv. Da var det inte sa kul mera, ingen kom och ordnade täcket eller gav en sista puss... Det blev höga protester, men efter en tid ramlade poletten ner.

Vi far se om nagon annan har synpunkter pa luren.
Lycka till!
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Bonnie
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 12 mar 2006, 19:57
Ort: Luleå

Inlägg av Bonnie »

Jo jag tror dom har sagustund efter lunchen på dagis så då kan han ju kanske få sig en liten vila då, är bara rädd för att de blir för långa dagar för honom att vara vaken från 06.30-19.00 men vi kan ju prova.
Vi ramsade bara honom när han var riktigt liten har inte gjort de på två år kanske, så jag vet inte om de skulle funka?!
Vi ska nog försöka att inte vara där inne å springa själv så mycket blir ju massor med svängar in och ut på kvällen lägga till täcket, vatten,toa osv så de ska vi absolut sluta med. Så ett barn på 3år behöver inte sova middag enligt AW?
Ska abslut prova alla dina tips tusen tack.
Stolt mamma åt Phoenix född 051215 & Bonnie född 070630
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

Hej,
jag tror också att det kan vara dags att sluta med middagssömnen och att det är det som ställer till det på morgonen. Vill ni ha kvar middagssömnen får ni nog räkna med senare läggningstid istället.
Vår tjej, som alltid sovit rätt mycket, slutade sova middag flera månader innan hon blev 3 år men tog igen det på nätterna istället, dvs. sov minst 12,5 timmar. Ok för oss då hon hade korta dagar hos dagmamma. Hade det varit långa dagar hade jag nog haft kvar middagssömnen och låtit henne vara vaken längre på kvällen istället.
Lycka till! :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Bonnie
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 12 mar 2006, 19:57
Ort: Luleå

Inlägg av Bonnie »

Hej å tack för tipset, eftersom han går så pass långa dagar på dagis 07.30-16.00 så behåller vi middagssömnen ett tag till. Vi har däremot skjutit på läggningen till halv åtta/åtta så hinner vi oxå få lite mer egen tid med honom så han hinner varva ner ordentligt när vi har lagt lillasyster. Han har haft nu någon gång han vaknat mitt i natten typ vid 4-5 snåret och sätter sig rakt upp i sin säng och ropar men när man väl kommer dit så blir han jätte arg å börjar skrika å gråta vet ibland inte om han riktigt är vaken helt i början men de blir ofta en stund han håller på, vi går därifrån blir de ännu värre och han blir ännu argare, vi får honom dock alltid lugn efter ett tag å han somnar om men vad kan detta bero på är de trots åldern/ eller något annat? Någon som har haft liknande problem hur har ni löst de i så fall.
Tack för alla fina tips ni ger oss hade inte klarat en dag utan er.
Stolt mamma åt Phoenix född 051215 & Bonnie född 070630
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

När han ropar pa natten, sa kan ni pangramsa. Han kanske inte minns ramsan, men den bestar väl av nagot liknande som god natt och sov sa gott... Sa beskedet är klart och tydligt! Ramsan direkt, ganger fyra och sedan ingenting. Med attityd i magen! Du kan ge det tre nätter för att se om han tar emot denna mini-ramskur. Om han blir arg och ramsan gör det bara värre, skulle jag försöka att inte göra nagot alls. Som du säger är han inte helt vaken och fattar nog inte helt själv vad som händer.

Det är möjligt att trotsen spelar in pa den goda nattesömnen. Var mittentjej hade oroliga nattperioder i trotsaldern och det bästa var att inte göra nagot. Inte sa kul, men det var det som hjälpte.
Har du läst denna om nattfnurrror och trotsbarn?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

Berätta gärna hur det gar.
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"