Andring av Schema

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
twincesses

Andring av Schema

Inlägg av twincesses »

Hej igen,

nu har vi borjat stota pa lite problem :( . En av tjejerna har borjat gnalla och grata pa natterna. Jag sager ramsan och da somnar hon om, men sen vaknar hon efter ca 20 min igen, igen, och igen. Sa frustrerande eftersom allt gick sa bra!

Det har ocksa blivit en hel del tarar nar de ska laggas (?) Vi borjade for en manad sen och tjejerna ar nastan 5 manader nu.

Jag har tankt att andra mitt schema; de ska sova 11,5h natter istaller for 11, och 3 dagslurar i stallet for 4. Andrar jag allt pa samma dag, eller anvander jag mig av kvarten? Det ar ganska stor andring for dem sa jag vet inte riktigt hur jag ska gora...

Tack for alla rad. Kanns verkligen som allt borjar ga bakat men vi har vekrligen inte andrar nagonting.

TACK!! :?
Mamma till varldens finaste Liv och Lilly 080903
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, hur hade du tänkt dig det nya schemat? En 5 mån skall ha 15 tim sömn/dygn på schemat?

Du gör alla förändringar på en och samma gång. Hade du tänkt lägga kvällen tidigare så börja på kvällen tycker jag. Sen kör du schemt direkt på morgonen, precis så som det skall se ut. Inga marginalkvartar INGET. Du håller tiderna på schemat på MIN de 3 första dagarna och gärna på uppföljningsveckan också. Så tänk att det tar 3 dagar att införa och 1 vecka för det att sätta sig. :D

Ps. en av anledningarna till att man gör ett stabilt LÅNGSIKTIGT schema är just detta, att slippa införa i 3 dagar och sen sätta i 1 vecka. Så tänk LÅNGSIKTIGT. Skall de gå på dagis före 1,5 års ålder rekommenderar jag att du sätter 12 timmarsnatten på en och samma gång. och sen har kort fm lur, lång middags lur och kort em lur. Sen är det em luren som kortas och sist faller den bort. Så sitt med papper och penna och tänk. Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
twincesses

Inlägg av twincesses »

Oh kanon! Ja jag kanske borde borja med 12 timmars natt nu med en gang! Just nu ser mitt schema ut sa har:

19:00-06:00 Nattinatt
07:30-09:00 Lur (1.5h)
11-12:30 Lur (1.5h)
14:00-14:45 Lur (45 min)
16:45-17:30 Lur (45 min)
19:00 Natt

Jag har tankt mig att gora om schemat till foljande:

19:00-07:00 Natt
09:30-10:15 Lur (45 min)
12:30-14:00 Lur (1.5h)
16:15-17:00 Lur (45 min)

Ser det bra ut? Orkar de vara uppe i nastan 3h? Also, nu matar jag dem nastan var tredje timme, och de ar inte sa hungriga nar de ater da. Hur skulle du lagt maltiderna? Ser schemat bra ut?

TACK IGEN!!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker du har en jättebra start på schemat, men lite för lång vakentid på morgonen.

Klassiska tider som är nästan som dina kan se ut så här. :D

Natt 19-07
Mat 07
Sova 09 - 45 min
Mat 11 (11.30)
Sova 12 - 1,5 tim
Mellis 14.30
Sova 15.30 - 45 min
Middag 17.30
BAD OCH STOJ
Slurk 18.30
Skratt och gonatt 19.00

Vad tror du om detta? Så här nästan stora damer behöver sina tarvliga 3 timmar vaken för att sova gott till natten kan jag lova.
Det som då händer vid 7 mån är att sista luren blir 20 min för att helt enkelt falla bort till 9 min. Sen kortas fm luren ner till 20 min eller ges i samband med morgonleken. Den har du väl infört? :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
twincesses

Inlägg av twincesses »

Hort vada? Morgonlek? Det kanns som vi leker hela tiden :). Tack for alla rad, nu ska jag planera for morgondagen!

Sov Gott och tack!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Mer om "ensamlek" kan du läsa i BB längst bak, kapitlet Bekymmer? Sysselsättning. Det är kanon. vi har numera sovmöjligheter för de vuxna till 09 på morgonen med hjälp av ensamleken.

Tor vaknar 07, får kläder och borsta tänderna och sen in i sitt lekrum. Sitter i sin resesäng och leker i ca 2 timmar med sina leksaker till klassisk musik. Detta började vi med när han var 4 mån. Och har bara vuxit sen dess. :lol:

Undertiden kan mamma sova lite mer, äta frukost, läsa tidning eller vad man nu vill göra med sina 2 timmar man har. :wink:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"