Kommer aldrig ut..

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Kommer aldrig ut..

Inlägg av indra »

Har gått över tiden med 4 dagar, men känns som en evighet :roll: , haft en bra graviditet förutom den sista månaden då jag haft förvärkar.
Nu det sista dagarna har molvärken blivit lite bättre på nätterna men hon är helt vild. I natt var hon så vild att jag trodde hon skulle gräva sig ur magen..
Tänkte på hinnsvepning (heter det så?), min Bm har ej pratat om detta men tänkte att det kanske kunde hjälpa till, vill ju helst inte bli i gångsatt men vet ju så lite om det oxå, vill det skall vara så naturligt som möjligt, så kanske hinnsvepning är en bra början.
Vill gärna veta lite mera om detta och om det har hjälpt er och även om olika i gångsättningar som dom använder sig av.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Uj!
...vad jag minns den där jobbiga väntan! Även om man vet att det inte är ett 100%igt datum och även om man försöker att vara lugn...
Jag gick 10dgr över tiden med min första, 12dgr över med andra och trean kom 2dgr för tidigt :shock: :?

Det är så jobbigt att vänta! Men det finns inte så mycket man kan göra :roll: Liten kommer när liten är redo :wink: Försök håll igång så mycket som möjligt bara, rör på dig och håll hjärnan upptagen med annat!

Sedan kan vara bra att ha i tankarna att du är egentligen inte överburen förrän du gått 42veckor. Det är precis lika "normalt" att föda i v38 som i v42. Och att det startar av sig självt är alltid det bästa!

På ett sätt är det oxå bra att få vänta lite extra, för man vill inget hellre än att det ska sätta igång! När sammandragningarna väl börjar så kan man välkommna dem bättre än om man blir överrumplad 2v "för tidigt".

Kanske lite väl "klämkäckt" pepp... men håll ut! Det finns i alla fall inget som heter "Kronisk Graviditet" :lol: Det lovar jag dig.

Håll ut!
Kram, Alex
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Alex:Jo, det går upp o ner i humöret i bland. Håller i gång som jag brukar, promenaderna med våran hund gör jag annars känner jag mig slö, i går o i dag cykla jag, hade hört att vattnet gått för någon då :) .
Gick över med Teo 6 dagar, men hade ju då inga värkar, dom kom när vattnet gått, lite annorlunda denna graviditet.
Fast jag boar in mig, orkar ej träffa mina vänner, dom vet ju om det,vi hörs på telefon i stället , trivs bäst så att bara gå hemma,har lite städmani nu det sista, har både hund o katter som släpar in en del, trivs med att bara umgås med min familj. Jo, vem vet det kanske blir i natt, längtar..
kram
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Nyfiken och kollar in läget bara..?? :roll:

Håller en tumme för dig! :wink:

Kram!
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Sara76
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 27 maj 2008, 08:55
Ort: Åkrarna

Inlägg av Sara76 »

Du kanske inte är kvar här längre, men jag svarar ändå :wink:
Gick över med Teo 6 dagar, men hade ju då inga värkar, dom kom när vattnet gått, lite annorlunda denna graviditet.
jag hade likadant med V; onda värkar i fyra veckor innan jag tillslut blev igångsatt. De undrade till och med om det inte startat av sig självt, innan jag upplyste om att det var som det varit i fyra veckor :shock:
Jag var öppen tre cm redan innan, så helt ve(ä)rkningslösa behöver förvärkarna inte vara. Hoppas att de gör lite nytta kan man alltid :wink:

Jag blev igångsatt med enbart dropp iom att jag redan var såpass öppen. Prinsen är född på 4.5 timmar, och smärtan var fullt hanterbar för att inte säga lindrig! Så det MÅSTE inte bli jobbigt bara för att man blir igångsatt :D

Tror dock att förlossningen med V gick så smidigt på grund av att jag var rejält mogen då jag sattes igång.

Kram!
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Tack alla, det blev en tös i måndags på 3890g, 53 lång.
Förlossningen var fantastisk, blev som jag tänkt mig, knästående, använde mig av profylaxandning o lustgas.
kram
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D :heart: :-({|= \:D/ GRATTIS :D :heart: :-({|= \:D/

Vilken lycka, en liten, stor tjej! Och vad härligt med en drömförlossning, kom du igång av dig själv?

Allt gott och snusa bebis nu!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Stort grattis till nykomlingen! :heart: Härligt att allt gick så bra, ser fram emot en längre rapport när du orkar och har lust.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Grattis till flickan och den lyckade förlossningen! Så härligt!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

GRATTIS till juvelen :heart: NJUT av varandra!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Pippilotta
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:27

Inlägg av Pippilotta »

Grattis! :heart:
Vad skönt att höra att du fick en så fin förlossning! Hoppas ni har det bra därhemma nu, hela familjen!
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Grattis till lilla tjejen. :D :-({|=

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

:heart: GRattis GrATTis GRATTIS!!!!! :heart:

Underbara nyheter! En liten tös :heart:

Kom det igång av sig självt ändå?
Ser fram emot en lite längre rapport även jag... när du hinner och orkar.

Njut och ta hand om er!

Stor kram,
Alex
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Åse
Inlägg: 323
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 17:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Åse »

Wow, stort grattis, indra!

:heart: Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Tack alla, åkte in kl:17 på måndag till förlossningen, slemproppen börjat släppa, hade då 3 min. mellan värkarna. In på kontrollrummet var öppen 4cm, hon gjorde då en hinnsvepning, det värkte rejält när hon gjorde det, skulle sen ut o gå tyckte Bm.
Var ute o gick o fick en massa skrattanfall när för min gubbe var lite nervös av sig o sa en massa saker som gjorde att jag nästan vek mig av skratt, vi fick vända hem från promenaden för nu var det 2 min. mellan värkarna, använde mig av andningen hela tiden.
In på rummet igen, öppen 6 cm, fick komma in på förlossningsrummet, där fick jag en stol att sitta gränsle över o så tog hon fram lustgasen och sade att hon kommer om en timma.
Började använda lustgasen efter ett tag, Bm kom in öppen 7 cm,hon gjorde hål på hinnan o massa fostervatten kom. Stod på på knä med ryggstödet uppe som stöd. Sen kom allt med en snabb fart, kände krystvärkarna, använde mig då bara av andningen, kändes så naturligt, vilken känsla det var, helt fantastiskt. Och ut kom lilla Isa kl : 20.43, med mörkt hår, alldeles perfekt..
Behövde inte sys någonting, sprack inget alls.
:D
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"