nattammning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
helenia

nattammning

Inlägg av helenia »

Hej!
Våran tösa är 4.5 månader, jag har innan haft henne hos mig i sängen och hon har snuttat hela natten, från och till. Började med kuren och första natten var hon vaken i stort sett hela tiden, men jag buffade och ramsade, andra natten var bättre, då sov hon hela 7 timmar första passet. Dessa båda nätter tog jag upp henne vid 3 och ammade henne, lade sedan tillbaka henne utan problem. Den tredje natten sov hon inte alls bra, så det var bara att fortsätta, mestadels räckte det med ramsan, menhon nöjde sig med den, så jag tog inte upp och ammade henne. Fjärde natten sov hon hela 12 timmar, ramsade endast en gång, och ingen ammning. Nu till min fråga, jag läste om en annan insändare där hennes var 5 månader och hon frågade om nattamming och fick då svar att det var bra, blir nu osäker om jag borde ta upp henne och amma henne?
Hon är en stor tjej och väger 8,5kg, bara av tutte.
En annan fråga är detta med läggandet, då det tar mellan 10 och 15 min, jag ger nästan bara solfjädern och ramsar mig ut, det verkar bäst, men att hon ändå får gråta sig till sömn, hur länge kan det pågå, eller gör jag fel?
Dagarna har gått galant med vagnen inne, hon gråter inte ens, det känns jättebra! Tack :roll:
helene
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och välkommen hit!

Jag ska gå och nana nu, men ville bara snabbt svara på detta. Återkommer gärna med mer utförligt svar imorgon.
Fjärde natten sov hon hela 12 timmar, ramsade endast en gång, och ingen ammning.
Varför börja nattamma igen då? Njut av den fina sömnen istället. Äter hon bra på dagen så står hon sig över natten utan problem. Så tänker jag. Min dotter sov 12 tim vid 4 mån utan några problem. Och mina syskon sov 12 tim natt vid 1 mån :).

Mvh Cecilia
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag tror det var en inlägg som jag gjorde som du syftade på, om nattamning. När jag svarade den mamman hade hon redan påbörjat kuren åt sin 5-månaders och det lät som att tjejen verkligen var hungrig. Hon helammades och verkade inte stå sig på det. Jag rådde då henne att väcka för matning tills de infört mat på schemat för det var så många matvargar som smög runt benen så det kändes inte som om kuren skulle varit lyckad med det utgångsläget. Men det är inte förenligt med kuren att ta upp och mata så matvargarna ska ju vara bortschasade innan man påbörjar kuren.

Vet ju inte om det var mitt svar du syftade på, men jag har inte skrivit att det är bra. Försökte bara hitta den bästa vägen ut för just dem. Din tjej verkar ju nöjd och mätt och kan uppenbarligen klara sig 12 h så jag ser ingen anledning till att ta upp och mata. Alltid ditt beslut givetvis, men det blir enklare för er att ge tydliga budskap om man visar att natten är till för att sovas på, inte ätas.

Du gör ett jättebra jobb!
Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
helenia

Inlägg av helenia »

Hej och tack, behövde bara en liten bekräftelse!
Angående skrikande, frågandet, hur länge kan det ta?
Nu går nätterna bra men dagarna har börjat krångla, varför detta?
Ibland behöver man nog bara lite push för att orka fortsätta!
Tusen tack! :lol:
helene
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det här tycker jag är en klok läsning för kurebarn som passerat uppföljningsveckan också. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18367
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"