För lite sömn?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Solglimt

För lite sömn?

Inlägg av Solglimt »

Nu är jag lite fundersam. Mina barn har sovit 12 - 12.5 timmars natt och en timme på dagen tills de var 2,5 år. Då blev det plötsligt svårt för dem att somna på dagen, de skrek inte men låg och sjöng för sig själva och somnade inte, så vi tog bort dagsluren. Nu bläddrade jag i shn-boken och ser att barn behöver ca 13 timmars söm per dygn ända till 5-årsdagen, och att barn mellan 2 och 3 behöver 13,5 timmar. MIna har ju inte fyllt 3 än, och sover 12 - 12,5 timmar per natt, beroende på när jag väcker dem. De orkar med fint på dagen, men kan vara ganska trötta på kvällen ibland - då lägger vi dem en halvtimme tidigare.

Hur bör vi göra med detta? Tröttar vi ut dem med vårt nuvarande schema? Kan man ha 13 timmar natt, eller är det för länge? Återinföra dagsluren, även om de inte somnar? Tacksam för svar!
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Njae.... i SHN-boken står det att under andra levnadsåret, dvs mellan 1 och 2 år, behöver barnet 13,5 timmar. Tredje och fjärde levnadsåren, dvs 2-3 år, 13 timmar. Lurigt det där med levnadsår... :wink:

Det verkar vara väldigt olika hur länge dagsvilan behålls. Ett alternativ för många verkar vara att bara ta det lugnt med en skiva eller film en stund på dagen istället för sömn. Ett schamlagt lugn för att orka med till kvällen kanske?

Kram Tinis :D
J och Å

Inlägg av J och Å »

Vi har också haft lite struligt med sömnen. Damerna är 2,5 och sover 19-07 och så har de 1½ tim på dagen.

Så började de strula på kvällen, prata, prata och prata det tog aldrig slut. Då sov de 12.30-14 och ibland en kvart fram, ja du fattar. Så vi har funderat ett tag. Krympte sovluren till 45 och ibland + en kvart, men blev inget annorlunda på kvällen. Men jag har hela tiden tyckt att de är trötta tidigt på dagen. Så jag bestämde helt enkelt en dag att idag sovs det mellan 11.30/11.40 och så i 1½ tim. De fattade direkt och de somnade som vanligt igen på två röda, och snackar nu bara i 5 min på kvällen, som det ska va alltså.

Hade aldrig kunna ta bort luren, tror verkligen att de behöver en paus under dagen.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Äschbäsch! Leta inte problem där inga problem finns. Om ni är nöjda, och barnen är nöjda, så är det väl vackert så? Lägg tidigare på kvällen vid behov. Jag tror att den långa, ostörda, nattsömnen i sig är mer högkvalitativ än nattsömn med många uppvak.

/P
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Ok, tack för svar! Jag hade missuppfattat levnadsåren. Skönt!!! Blev lite oroad eftersom det verkade som om mina barn sov minst en timme för lite...Inga problem här, inte! :D
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "