Tack och lov, behöver hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Helene
Inlägg: 44
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:15

Tack och lov, behöver hjälp!

Inlägg av Helene »

Oj vad jag saknat sidan! Precis när jag skulle till att fråga en viktig sak så var den borta!
Phu, nu kan man känna sig lugn igen.

Till saken, sonen har hittills sovit i vagnen på dagarna. Nu börjar han bli så stor, 6 mån, så att det är osäkert att ha honom så. Jag vill alltså att han ska sova i spjälsängen vid sina dagstupplurar.

Hur ska jag gå tillväga?

Ska jag bara lägga över honom i själsängen och låta honom ligga för att buffa honom vid behov?

Nu har jag lagt honom i spjälsängen och han ligger och pillar på sidan av sängen. Ska jag låta honom fixa på som han vill eller försöka få honom att sova? I så fall hur?

Jag lägger honom när han varit vaken i ca 2 timmar för då brukar han vara "slut", sedan sover han lite olika länge men mellan 45 min till 1,5 h.
På nätterna sover han hos mig med "hyfsat" resultat.
F?rstag?ngsmamma med son f?dd 17/5-04. Gift, 30 ?r.
stieber
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 21:47
Ort: Stockholm

Inlägg av stieber »

Hej Helene :D

när man är 6 månader är det nog rätt skönt att sträcka ut i sängen istället för den "lilla" vagnen, så det blir nog inga problem att sova sött :wink:
Annars gör du bara som du gör inför natten, tänkte jag skriva tills jag såg att han sover hos dig :?: :roll:
Då kan jag tyvärr inte svara på vad du ska göra...förutom att låta honom ligga i sin egen säng över natten 8)
Bättre sova gott än hyfsat :D
Mamma till H?rjarkungen Vincent 15 m?nader som sovit gott sedan Juni-04
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej Helene,

Jag tycker att du helt resolut tar och lägger honom i spjälsängen imorgon vid första dagsluren. Visa honom med hela din attityd att man sover jättegott i spjälsängen och lägg honom strålande glad. Lägg tillrätta, tryck till och gå ut med ramsan. Jag antar att du har använt solfjädern i vagnen också... fortsätt i så fall som vanligt, med ramsa och solfjäder. :D

Om han rullar över och lägger sig på sida och pillar så låt honom ligga. Antingen somnar han eller så säger han till när han har ledsnat och vill ha hjälp. Först då är han också mottaglig för hjälp. Då går du in, lägger tillrätta och går ut med ramsan. :D

Vad gäller nätterna så håller jag med stieber, bättre låta honom sova gott i spjälsängen. Du kommer troligen också sova mycket bättre :D om det nu inte är så att du absolut vill ha honom hos dig i sängen...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Helene
Inlägg: 44
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:15

Inlägg av Helene »

Uppdatering!
Första läggningen i spjälsängen gick över förväntan, han lekte lite själv och somnade, utan gnäll, uppe på sin nalle!
De andra sovpassen har jag lagt honom och sagt "nu ska vi sova" och gått ut ur rummet, han ligger och fixar lite och gnäller sedan. Då har jag buffat honom, läst på ordentligt och finslipat tekniken, en liten stund sedan har han somnat. Han har inte sovit något längre pass än men det kommer nog när han blivit van vid sängen. Sovit ca 40 min per gång nu.
Känns bra hittills! :D
F?rstag?ngsmamma med son f?dd 17/5-04. Gift, 30 ?r.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"