hej min pojke är 6 månader o har börjat bli otålig.. han klarar bara av att leka själv i ca 10 min sen är han igång o gnäller som sedan över går till gråt. Tror det hela satte igång då han började gnälla för att han inte kunde ( o kan fortfarande inte) vända sig från mage till rygg o då har jag sprungit till honom o vänt på honom o sen har han fortsatt leka på rygg lugnt o sen en stund på magen, oxå lugnt en stund men sen gnällt igen.. o sen samma sak igen.
bara det att nu har det föränrats, leken har nu minskat till 10 min jag lägger honom på rygg o han lekr ca 3-4 min så sen lägger han sig på mage, skriker efter mig, jag går då in o vänder honom på rygg igen o han rullar över till mage o forsätter o skrika o skrika o skrika efter mig (då hjälper det inte om jag kommer o vänder honom på rygg igen)
o sitter han i soffan eller på golvet med mig lessnar han oxå efter ett tag.. fastän han har leksaker framför sig. vad ska jag göra för att han ska vara glad igen? alltså kunna roa sig själv igen? hur kan jag få honom att inte lessna så snabbt?
ibland undrar jag om han e understimulerad. men vad ska man göra då? jag går ut med honom nästan varje dag o han vistas i alla rum i lägenheten o han har ca 20 leksaker som jag själv tycker räcker. tänker inte köpa fler för att kunna försöka få honom nöjd. vill att han ska vara nöjd i sig själv.
ps. jag vet vilka tider det är dax o sova så det beror ju inte på det o så fort jag tar upp honom är ju allting plötsligt bra o han snackar så han har ju ej ont o vi har våra mys-stunder om dagen då vi kramas o pussas o skojar o busar så det är det inte heller brist på. så vad ere han vill???
ska jag låta honom gråta, på mage, tills han lessnar o KOMMER han lessna? eller somnar han då istället? ska jag göra samma sak vid nästa tillfälle?
1000 frågor... hjälp..
mvh
ciekawamama
otålig o rastlös...
Hej och välkommen hit!
Så sömnen är det inget fel på? Han får de sömntimmar han behöver?
Utevistelse är jättebra, speciellt om han får vara på marken och undersöka allt. 8)
Vad jag tror att han försöker säga dig är att han inte vill vara på ett nöjesfält hela tiden.
Han vill jobba, göra något livsviktigt, lära sig hur man överlever här i världen med allt vad det innebär. Så strunta i leksakerna ett tag och gör något som du bara måste göra. Kan vara att planera in tex disk, tvätt, städning, julpyssel...vad du nu hittar på. När du sen gör sakerna så låt honom vara delaktig. Sätt honom i diskhon med lite slevar eller annat intressant, eller i sin matstol bredvid dig med några intressanta saker som hör till det du gör. Eller så kan han ligga på mage på golvet medan du sitter bredvid och viker tvätt...
Har du Barnaboken? I den står det massor av ex på social delaktighet. Du kan även söka här på forumet.
Kram Bea
Så sömnen är det inget fel på? Han får de sömntimmar han behöver?
Utevistelse är jättebra, speciellt om han får vara på marken och undersöka allt. 8)
Vad jag tror att han försöker säga dig är att han inte vill vara på ett nöjesfält hela tiden.
Har du Barnaboken? I den står det massor av ex på social delaktighet. Du kan även söka här på forumet.
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen