Jag vågade!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Åh vad tråkigt med en massa små sjuklingar, hoppas att de krypar på sig snart allihopa. Skönt att klådan stillat sig, men värt att kolla upp igen med din BM tycker jag.

Må gott.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Hej igen!

Nu har jag tagit ett prov för Hepatos. Får se vad svaret säger när det kommer nästa vecka...

Under tiden slänger jag ur mig lite andra funderingar... Jag undrar ju lite hur förlossningen kommer gå och det finns ju en del "profetior" som har stämt på mig tidigare, tex att tvåan = raketen och trean=besvärlig...

Någon som vet vad man brukar säga om fyran??

Å om jag nu har Hepatos, vad kan jag ställa in mig på då???

Kram!
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Alexandra skrev: Å om jag nu har Hepatos, vad kan jag ställa in mig på då???
Behandling med ett läkemedel som heter Ursofalk :wink: Hoppas nu att det inte är Hepatos [-o<
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Första "riktiga" mötet med BM på MVC idag.
Jag känner mig lite dum ibland bara... :oops: :roll: särskilt när BM frågar gång på gång om det inte är något jag funderar över eller ngt jag vill prata om... känner mig bara :shock: :? :-k ...vad skulle det kunna vara... :lol:

Jag har vidtagit de åtgärder jag kunnat komma på, NUP/KUB-test, tjötat mig till ett extra UL i v 34, tagit prover för Hepatos... Vad mer ska jag behöva fundera på :shock: :roll: Det är väl bara att se tiden an?? 8-[ å vänta på sin lill* :heart:

Magen växer som den ska och hjärtljuden låg runt 144. Härligt att höra, fast lite svårt när tre små förväntansfulla syskon hojtar i mun på varandra för att de "hör inte" :roll: men var TYSTA då!? :-$ :lol:

Nästa gång ska jag nog försöka fixa barnvakt :wink: :lol:

Åsså undar jag ju om någon har något att säga om hur fjärde förlossningen brukar gå... ?

Kram!
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Nu blev det lite oroligt... :?

Vid förra UL som gjordes i v17 såg man att moderkakan låg lite fel, långt ner och mer på framväggen... "Det brukar ordna sig... den växer nästan alltid åt rätt håll" var BM´s första kommentar. Jag fick riktigt tjata för att få det uppkollat en gång till.

Nu har jag då varit på den kontrollen (är i v32).
Moderkakan ligger inte helt för, men läkaren bedömde att den låg som närmast ca 1,5cm från livmoderöppningen, och det skulle enl. honom vara för nära för att en vaginal förlossning ska ske riskfritt...
Så, jag har fått ytterligare en tid om fyra veckor för att se om moderkakan har följt med livmodern upp något eller om den fortfarande ligger för nära öppningen.

Min förnuftiga sida är glad och tacksam åt dagens teknik som kan se dessa saker så man kan förbereda sig, men min känslomässiga sida känner sig allmänt orolig för vad som kan komma att hända...

Jag känner mig snuvad på konfekten... :roll: Hade ju sett fram emot "le grande finale" :lol: . Sista chansen till en makalös förlossning 8) :wink: . Andningsövningarna går riktigt bra... och jag bara måste vara i hyfsad form efter förlossningen för resten av barnas skull! (Maken pluggar i Halmstad och har svårt att missa sina kurser!)

Jag vill inte kejsarsnitt, samtidigt begriper jag ju att om ingen annan lösning finns... :roll:
Å tänk om det sätter igång innan ev planerat snitt :roll: Tänk om moderkakan släpper och det störtblöder :shock: Tänk om vargarna tar mig på riktigt den här gången :shock: :shock:

Jag kämpar för att inte oroa mig i onödan... samtidigt mår jag pyton av ovisshet... Å det finns ju inte så mycket annat än att vänta och se hur det hela utvecklar sig... Jag kände lite av panikkänsla idag... men vad kan man göra mer än att dra några djupa andetag och skärpa till sig!
Sååå skönt att man kan få skriva av sig lite här... och kanske någon har lite tips/råd eller erfarenhet att dela med sig av!

Kram, Alex
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

åsså var det det här med foglossningar... :x

Det gör så :evil: :!: :shock: ont! Jag kan ju knappt sitta!!

Det är den främre fogen som är värst... särskilt efter att jag flyttade den där byrån med ena foten och antagligen drog snett hela fogen. Det hade ju varit riktigt bra i nästan fyra veckor ju! :roll:

Jag har höftbälte och jag går med myrsteg... Finns det några andra knep?? Några rörelser man kan göra??? Öppen för alla förslag...

Det är ok om morgonen men allteftersom dagen fortskrider så blir det värre och som nu så ser jag rött på varenda liten pryl som ligger på golvet... det gör bara för ont att ta sig ner och, kanske ännu mer, upp igen... å med tre små hemma så blir det en del grejor på golvet :roll: :lol: :wink:

Att jag går och oroar mig för ev. kejsarsnitt och försöker reda upp trassel med skattemyndigheten gör ju inte att man spänner sig mindre precis...

Kram från en butter gnällspik... :( :roll: :lol:

/Alex
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Jag förstår att du blir oroligt. Det är aldrig kul när det inte blir som man tänkt sig. :cry:

Alla mina barn har kommit via kejsarsnitt, det sista planerat. Om du vill bolla så skriv.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Tack Ida!

Vad skönt att veta att det finns nån där!! :heart:

Jag ska försöka hålla mig lugn till nästa UL, 23/4... Då vet jag bättre vad jag har att rätta mig efter - blir det snitt så kan du räkna med att jag hör av mig! Eller kanske innan... :roll: :wink:

Kram!
Alex
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hu, fogarna och jag är aldrig kompisar :?

Jag sköt förvärrandet framför mig i senaste grav med hjälp av en mycket lugn träningsdel som stärkte musklerna runt om - försiktigt. Om du vill kan jag kolla vad dvd'n hette? Magdans är också riktigt bra!

Saker på golvet:

:arrow: beväpna dig med en gripklo om någon släkting har - oslagbart!
:arrow: be barna ge dig saker - soc delaktighet så det visslar om det. Du KAN verkligen inte plocka utan hjälp ju...
:arrow: i brist på ovan, plocka med tårna :wink:
:arrow: annars går det också att sopa upp leksaker med sop och skyffel

8)

Stor varm kram och en liten klapp på magen från fjällen :heart:
/Fjällmor
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Jag finns här.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

:arrow: Fjällmor- Tack för tips! Min svärmor har ju en såndär griptång! Ska be å få låna den ett tag tror jag! Även om hon är sjukpensionär så har hon ju en fullt flexibel karl hemma hos sig ju :lol:
Å barna är underbara på att plocka upp på golvet, jag behöver bara titta på dem så dyker de ner och plockar upp vad helst jag pekar på :heart:

En tränings DVD vore intressant, om du vill kolla upp namn vore det tacksamt - nånting säger mig att träning kommer behövas även efter förlossning!

:arrow: Ida - tack! mitt i all oro känner jag lättnad. Många frågor och funderingar susar i mitt huvud, men först ett Biologiprov, sen påsk, sen en födelsedag, sen åter till vardagen, sen UL, SEN oroa sig... 8-[ :lol: Undrar om jag kan hålla mig lugn... :roll:

Kram!
Alex
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

:arrow: Fjällmor- Tack för tips! Min svärmor har ju en såndär griptång! Ska be å få låna den ett tag tror jag! Även om hon är sjukpensionär så har hon ju en fullt flexibel karl hemma hos sig ju :lol:
Å barna är underbara på att plocka upp på golvet, jag behöver bara titta på dem så dyker de ner och plockar upp vad helst jag pekar på :heart:

En tränings DVD vore intressant, om du vill kolla upp namn vore det tacksamt - nånting säger mig att träning kommer behövas även efter förlossning!

:arrow: Ida - tack! mitt i all oro känner jag lättnad. Många frågor och funderingar susar i mitt huvud, men först ett Biologiprov, sen påsk, sen en födelsedag, sen åter till vardagen, sen UL, SEN oroa sig... 8-[ :lol: Undrar om jag kan hålla mig lugn... :roll:

Kram!
Alex
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

ops nu ble re dubbel!?
:roll: :oops:
Skyller på en halvtaskig internetuppkoppling :wink:
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Hur går det för dig?

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Tack Ida för omtanken! Du anar inte vilken trygghet jag känt bara av att veta att du finns där "om utifall att" :heart:

Idag var det då dax för UL. Jag hade verkligen siktat in mig på att skulle bli kejsarsnitt. Som en väninna sa "det är väl inte mer än rätt för det är väl det enda du inte provat..." :? :lol: Å varför inte???

Så, döm om min förvåning när ultraljudet inte visade minsta tillstymmelse till moderkaka i närheten av livmoderöppningen! För två veckor sedan var den 1,5cm som närmast... Nu var avståndet MinST 3cm! En STOR lättnadens suck kan jag säga!!

Så nu är det bara att vänta... Det ska bli spännande att se hur det sätter igång den här gången, efter att ha gått 10 resp 12dgr över med de två första och 2dgr för tidigt med tredje. Jag har verkligen ingen aaaning om vad som kommer ske denna gången!! Vem vet, kanske jag kommer be på mina bara knän att få det där förjordade kejsarsnittet till slut :roll: :wink: :lol:

En sak som varit lite dum är att jag helt kom av mig med andningsövningarna när jag var så säker på att det skulle blir kejsarsnitt... Klantigt, men jag såg inte meningen... så det är bara att sätta igång med flåsandet igen!

Tack snälla Ida för din närvaro och stöd! Å vem vet, det är inte över förrn´s det är över... vad som kan hända... 8-[

Kram!
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"