Hej!
Vår lilla tjej som nu är snart 15 veckor har helt plötsligt börjat trilskas när det är sovdags. Hon har sovit hela nätter sedan hon var två månader. Oftast från 22-07 (ungefär). När hon börjat bli trött om kvällen har vi lagt henne i spjälsängen (där hon sovit sedan hon var en vecka) och så har hon somnat. Hur lätt som helst. Men sedan en vecka tillbaka är det gråt som övergår till hysteriskt skrik när vi lägger henne. De första dagarna räckte det att jag gick in till henne några ggr, sedan somnade hon. Men de två senaste dagarna har hon fått somna i min säng med mig bredvid. Och så vill vi ju inte ha det. Hon äter endast ersättning och har gjort så sedan hon var ca 2 veckor gammal. I vanliga fall med god aptit med idag har hon vridit och vänt sig vid nästan varje mål. De två senaste nätterna har hon vaknat och varit hungrig (kl. 05 ena natten/morgonen och igår natt kl. 03). Vi står handfallna och undrar vad detta beror på. I övrigt är hon en väldigt nöjd liten tjej som sällan gnäller. Kan detta bero på tänder? Hon dreglar mycket just nu. Tacksam för alla svar. /Åsa!
3 månader och vad har hänt?
-
kattklo
Hej!
Välkommen! Och grattis till det goda livet som ni verkar leva så fint.
Mina stalltips är två!
1. In med fast föda! Gröt, smakportioner, skorpor, banan... gör ALLT för mättnaden och skönt för tandköttet.
2. Börja lägg tidigare. Hon kanske hinner bli övertrött. Och då är det pest att somna. Detta är en del av att ta ledningen. Förutse hennes behov före hon själv måste skrika ut dom.
Kram katten
Välkommen! Och grattis till det goda livet som ni verkar leva så fint.
Mina stalltips är två!
1. In med fast föda! Gröt, smakportioner, skorpor, banan... gör ALLT för mättnaden och skönt för tandköttet.
2. Börja lägg tidigare. Hon kanske hinner bli övertrött. Och då är det pest att somna. Detta är en del av att ta ledningen. Förutse hennes behov före hon själv måste skrika ut dom.
Kram katten
-
kattklo
Jag vet många som kör på smakisar och/eller gröt före 4 månader. Ni ger ju ersättning så det finns ju inte ens någon amning att "konkurrera" med.
Jag tycker man ska fånga upp signalerna, en sån är ju att bebisen vaknar och är hungrig när den förut kunnat sova, en annan att gullungen tycker flaskan eller bröstet blivit lite trist.
OK. Kanske dags snart. Vem är inte trött på flaskan
Ikväll la jag henne 20.30 Det tog 5 min skönsång av mig sedan sov hon. I 15 min. Sedan vaknade hon och skrek. Jag har suttit bredvid henne i ca 40 min medan hon har skrikit. Varje gång hon nästan somnat vaknar hon igen och skriker. Nu har hon somnat för 3:e gg och jag håller tummarna. Hoppas att jag gör rätt.
-
kattklo