Idag lovade jag till barnen att vi skulle baka pepparkakor. 8) Hugo kikar över spiskanten och ser förhoppningsfullt på degen, som är på G. Sofia rotar i lådorna och letar efter pepparkaksformena. Stämningen är hög.
Slutligen får jag degen klar och sätter barnen en stund framför "Thomas och vännerna" medan jag gör i ordning i köket. En tredjedel av degen har jag lagt i frysen så att vi kan göra pepparkakor redan idag, som jag lovat.
Hugo kommer med jämna mellanrum till köket och påminner mig: "pepparkakor" säger han, och plockar med formarna.
Så blir det äntligen dags!
Jag kan ändå inte låta bli att öva lite med sonen när jag nu har en ypperlig chans: "vilken form vill DU ha, giraffen eller kaninen?" Han funderar ett tag och väljer kaninen. Så får han trycka en kanin, och jag snor undan den till plåten. TVÅ pepparkakor klara för ugnen!
Slutligen har vi faktiskt en hel plåt, ifall man tänker generöst och sprider ut figurerna... 8)
Nu skall pepparkakorna in i ugnen!
Barnen är helt vilda. Sofia springer runt och skriker av glädje, Hugo jagar henne. Till en början tar han alldeles för hårt när han får tag i henne och puttar omkull henne och hon gråter. Han skrattar.
Det gör han. Och hon blir omkullvält igen.
Slutligen löser hon det. När han får fatt henne sätter hon sig stoiskt ner och gör en boll av sig själv, med händerna och huvudet mot golvet. Han trycker båda händerna mot hennes rygg eller huvud, och hon väntar. När han springer ifrån, ställer hon sig upp och tjoar: IGEN!
Mellan varven kikar han in i ugnen genom glaset och hoppas. Är de inte klara snart?
Så kommer pepparkakorna äntligen ut ur ugnen. Han klarar att nappa åt sig en, men hon tycker de är alldeles för varma. Nu skriker hon i vild ilska och frustration: varmt!
Slutligen har hon lugnat ner sig och fått sin avsvalnade pepparkaka. MJÖLK MÅSTE MAN HA! Deklarerar hon på finska, lite lagom upprörd över att det inte redan står på bordet.
Båda barnen sitter vid köksbordet och mumsar i sig. När de är klara hoppar de ner, och hon skriker till igen, på det där lyckliga viset, när hon vill att han skall jaga henne.
Han kommer och kramar mig.
Tack och lov gör man det här bara EN gång om året!