Några få timmar på dagis för 1,5-åring?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Kj
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 05 jan 2008, 16:41

Några få timmar på dagis för 1,5-åring?

Inlägg av Kj »

Vi har inte möjlighet att vara hemma full tid med vår 1,5-åring längre och försöker få ihop allt ekonomiskt och praktiskt. Eftersom vi är nyinflyttade har vi inte stått i kö hos någon dagmamma och får därmed ingen plats förrän tidigast till hösten.

Kan man tänka sig att lämna sin lilla tjej 4 timmar per dag på dagis om pappa lämnar vid 10 och mamma hämtar vid 14? Om vi pusslar och går ned så mycket vi kan i arbetstid så skulle det kanske kunna funka. Mormor och morfar bor en timme bort och är lite skröppliga men kan ev. hämta lite tidigare någon dag i veckan.

Har ni några andra tips? Vi vill inte att vår lilla tjej ska känna sig övergiven på dagis men vi ser inga andra alternativ!
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Hej och välkommen hit!

Jag känner igen mig i funderingarna över detta med dagis.
Det är inte lätt att få ihop allt alla gånger.
Men jag tycker att det ni skriver om 4 timmar om dagen är ett bra alternativ. Nu vet jag inte hur dagiset ser ut och deras rutiner, men jag kan tänka mig att er tjej kommer till dagis, hinner träffa de andra, sedan är det dags för mat vid 11-11.30 ungefär. Efter det vila och sedan kommer ni och hämtar.

Det är svårt att ge tips när jag inte vet hur er situation ser ut. Ni är nyinflyttade och med mormor och morfar en liten bit bort. Men har ni andra vänner eller släktingar på nära håll?
Finns det möjlighet till samarbete?

Samtidigt känner jag med er sista mening "Vi vill inte att vår tjej ska känna sig övergiven på dagis men vi ser inga andra alternativ!" att ni har dåligt samvete över detta med dagis. Och visst är det härligt om man kan ha barnen hemma så länge som möjligt, men jag måste ge er en eloge för att ni tänker på er dotters bästa och trixar med jobbtider för att minimera dagistiden.

Förresten - har ni besökt dagiset? Hur verkar det? Hur är personalen?

Många frågor blir det :wink:
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Mamma J »

hej!

VIll bara säga att lille J har nu gått på dagis sedan i oktober och går ca 20 timmar i veckan och det fungerar huuuur bra som helts. Hade inte klarat vår situation alls annars. Vi har mor och farföräldrar långt borta och de är alla gamla och skröpliga. Har en granne som hjälper mig kortare stunder med lille J när det behövs, men det räcker inte helt och hållet. Det är så bra personal och en duktig kokerska på den avdelning som han går på . Det är toppen och gå och hämta en glad, mätt och utvilad liten J och vi kan få en härlig eftermiddag tillsammans.

Oftast går han 09-14, 3-4 dagar i veckan.

Jag var också oerhört tveksam till dagis innan jag bestämde mig. MEN ångrar mig inte. Vår livssituation ser ut på det här sättet.

Får alltid höra hur trygg och harmonisk han är när jag hämtar honom!

Kram!
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
E L I
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 11:26

Inlägg av E L I »

Vår son började dagis vid 11 månaders ålder och då gick han 5 timmar, 4 dagar/vecka och det gick kanonbra! Nu är han 2.5 år och går 15 timmar i veckan för att han fått syskon. Därimellan ökade vi upp tiden så han gick som mest i genomsnitt 24 timmar/vecka när både jag och mannen jobbade heltid. Han har älskat sitt dagis hela tiden.

Gå och besök dagiset om ni inte gjort det!
Tänk vad ni vill ska finnas på "ert" dagis och hur ni vill att det ska vara upplagt! Om ni får det som "ni vill" så kommer det gå alldeles utmärkt!
Son född 081216 i v 38+0, planerat kejsarsnitt.
cillus
Inlägg: 178
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:26
Ort: Vaxholm

Inlägg av cillus »

Hej

Kan du inte skriva in i profilen var du bor nånstans?
Ifall någon vill samarbeta tänkte jag.. :D
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"