Inför SHN

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Aurum

Inför SHN

Inlägg av Aurum »

Hej!

Min pojke är imorgon 15 veckor. Jag har kört SM i ungefär en månads tid men enbart på dagarna och inte enligt schema. Han samsover med mig på nätterna och det är detta jag nu vill råda bot på.
Jag började med SM för att först och främst få gossen min att sova på dagarna, ensam, och att kunna somna utan bröstet. Han får ordentligt med mat (även om det är svårt att veta hur mycket han får för stackarn kräker en hel del, börjat med det nyligen) och jag håller honom vaken i ca. två timmar. Eftersom han inte sover så många timmar på natten så har jag inget riktigt sovschema för jag vill att han ska sova så mycket som möjligt under dagen. Det blir ändå så att dagarna börjar och slutar vid samma tidpunkter (07-19) och han får fyra mål mat om dagen. Nu funkar det hyfsat och jag vågar mig på att fixa även nätterna.
När vi började lägga honom i vagn för natt kl. 19 sov han till 22, fick mat och lades sen i min säng. Plötsligt sov han två nätter ända till kl. 02 resp. 01 av sig själv, fick mat och lades i min säng. Nu i helgen har jag tänkt att vi ska försöka ha honom sovandes i vagnen hela natten. Så jag undrar lite över amningen. När han får mat diar han alltid med stor aptit så jag undrar hur stor chansen är att han håller sig ända till kl. 04 utan mat den här första natten? Ponera att han vaknar vid 01, ska han få mat då och sen kl. 04 i några nätters tid eller ska jag börja med nattmål abrupt kl. 04? Är lite osäker över det här med maten nämligen eftersom jag ger honom mat, mat och mera mat men stackarn kräker efter varje mål (ni fattar vad jag får tvätta, pju!). Har t.o.m. övervägt att skippa påfyllningen då det känns som att den ändå bara kommer upp igen, att hans mage liksom inte kan tillgodogöra sig så mycket. Det spelar ingen roll om jag väntar en halvtimme tills nästa bröst serveras, han kräker ändå. Vad jag menar är alltså att hans möjligheter att sova hela natten kanske äventyras av att han inte får jättemycket mat under dagen.
Undrar även över vagningen. När han fått sitt nattmål och ska läggas tillbaka i vagnen, ska jag då börja vagna direkt? Troligtvis kommer det att behövas för han blir alltid ledsen så fort jag lägger honom där, men jag undrar mest över principen. Vi har många skratt under dagen och speciellt strax innan jag lägger honom att sova men så fort han förstår att han ska lämnas så kommer ledsna läppen fram och tårar i ögonen. Det är hemskt! Tror väl att det har med min attityd att göra, jobbar på den...

Har nog fler frågor men hinner inte mer nu. Undrar alltså främst över nattmålet. Tack på förhand!
Mor till solstrålen Frank 080719
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej Aurum och välkommen! :lol:

Hur ser nu schemat ut för din 3 mån? Och ja, han skall klara att sova från 19-04 utan mat för att då få ett nattmål och sen sova vidare till 07 även på amning. Men detta förutsätter att du har 4 mål och en kvällsslurk på schemat.

Här är en länk som jag tror att du kan ha nytta av. Det är lite SM i raketfart som jag kallar det. Men vill man kan man ta 10 timmars natten på en gång om du känner att det passar er. Men vi börjar med schemat tycker jag. :wink:

Läs gärna runt bland mina favoriter, jag kan varmt rekommendera "sm i raketfart" och "Lucine och standardmodellen" där finns även "SM en översikt" där jag har skrivit ner några schema förslag.

Trevlig läsníng.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Ps. kanske vill du testa att köra med "Nattmackan" som kvällsslurk inför natten, då vet du alldeles säkert att barnet står sig de 10 timmar som går. Receptet på denna hittar du också under mina favoriter, länken ovan. :wink: Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"