profylaxvänliga barnmorskor?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
khashayar
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 11:22

profylaxvänliga barnmorskor?

Inlägg av khashayar »

Hej!

Jag är ny medlem här på forumet, vill först tacka för sidan och alla som skriver in och bidrar med information och berättelser!

Min fru är i andra månaden och medan vi letar efter "att föda utan smärta", har vi börjat läsa barnaboken (som verkar vara en väldigt fin bok).

En sak som är lite skrämmande, som kommer fram både i barnaboken och på forumet här, är att så många barnmorskor och förlossningsteam på BB inte verkar ha koll på profylaxmetoden. Personligen är jag ganska rädd att de kommer sätta käppar i hjulet när det väl är dags för förlossning. Därför undrar jag om man kan efterfråga specifika barnmorskor, och om några är kända för att vara "profylaxvänliga". Vi bor i Göteborg.
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Hej och välkommen!

Man kan särskilt betona att man vill ha hjälp och stöd i sin profylaxanvändning under det "överlämningssamtal" som man har i slutet av graviditeten. Då går man igenom särskilda önskningar och funderingar. Men redan innan det skulle jag föra det på tal. MVC-barnmorskorna har ofta ganska bra koll på hur förlossningsdito funkar och tänker. De sitter inne med mycket info och "skvaller". I en så stor stad som Gbg är ändå chansen att ni ska få en profylaxvänlig eller åtminstone inte profylaxhindrande bm stor. Sen är det ditt jobb att under förlossningen föra din frus talan så det hon önskar och tänkt sig följs när hon inte kan framföra det själv.

Jag har fött barn med både profylaxkunniga och mindre stöttande bm men aldrig känt mig utelämnad eller ensam då mina barns pappa visste exakt hur jag ville ha det och är den som kan läsa av mig bäst. Han var mitt språkrör när jag var i värkarbete eller för inåtvänd för att orka deala med personalen.

Känner man sig väldigt orolig kan man alltid lägga med ett papper där man beskriver hur man tränat och på vilket sätt man vill ha stöd vid framför allt utdrivningen. De flesta bm är ändå både inkännande och flexibla.

Lycka till! Jannika
khashayar
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 11:22

Inlägg av khashayar »

Hej och tack för svaret!

Jag trodde att jag hade svarat här på tråden men hade visst glömt bort det helt. Ledsen för det.
Vi har redan nämnt det för barnmorskan på inskrivningen, men antingen alldeles för försiktigt, nervöst och osäkert. Det låter som en bra idé att ta upp det tidigt, vi får se till att göra det ordentligt på nästa möte.

Det känns mycket tryggare nu, efter ditt inlägg och efter respons som har pm:ats till mig. Verkligen ett fint forum, det här!

Hälsningar, K.
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

:D Vad bra! Varmt lycka till! :heart:

Kram Jannika
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej

Ett tips kan vara att kotakta en doula som kan profylaxandningen, vet att Annas profylax har ett paket med kurs och doula
www.profylaxgruppen.com

Sen finns det doulor (som jag :roll: ) som är utbildade men har begränsad erfarenhet/uppdrag som kan profylaxandningen.
www.doula.nu

Men du som pappa har en såå betydande roll och bara ni andas tillsammans och du kan "fånga upp henne" om det skulle behövas så behövs det ingen bm som kan, jag och min man gjorde det tillsammans :heart:

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"