Hej kära föräldrar,
min skrutta är för tillfället väldigt labil. Humöret pendlar enormt och det blir lätt skrik och gråt. Hon är ganska hetsig i vanliga fall också, men jag antar att det är en svår period för henne helt enkelt, att det är mycket som händer i lilla huvudet. Hon är lite drygt 9 månader.
Vi har sedan hon var 5,5 månader haft samma mat och sovschema (12-45-1,5-45), men att vi försökt minska ner sista luren från 45 till 20 minuter. Nu är hon dock tröttare än någonsin, och det går bara inte att hålla tiderna. På morgonen klarar hon inte ens att vara vaken 1,5 h, och hon sover oftast 45 minuter på eftermiddagen även då hon sovit bra både natt och tidigare på dagen. Jag som trodde att den luren helt skulle bort vid den här åldern..
Kan nämna att hon sover som hon ska på nätterna. Dagslurarna är lite fram och tillbaka men i stort sett ok. Vaknar ofta på morgonen och gnyr, men sommnar om.
Låter det bekant? Har ni samma erfarenhet av att barnet blev tröttare vid denna ålder?
Ökat sömnbehov vid 8-9 månandersångest?
Ökat sömnbehov vid 8-9 månandersångest?
Mamma till skrutta född januari -08
Hej
Ja, jag har samma erfarenhet. Jag har plussat på lite extra i sådana här omtumlande perioder. Och det har funkat fint. Men jag hade för mig att jag tog bort sista 20 och gjorde långluren längre i samma veva. Men det spelar ju ingen roll. Min dotter sover ju fortfarande 14 tim vid 2 års ålder, så hon är ju en tröttmössa iofs.
Ja, jag har samma erfarenhet. Jag har plussat på lite extra i sådana här omtumlande perioder. Och det har funkat fint. Men jag hade för mig att jag tog bort sista 20 och gjorde långluren längre i samma veva. Men det spelar ju ingen roll. Min dotter sover ju fortfarande 14 tim vid 2 års ålder, så hon är ju en tröttmössa iofs.
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
Hej igen,
det var nog inte ångestperioden som medförde ökat sömnbehov - skruttan behöver helt enkelt sova mycket!
Nu, vid snart 11 mån ålder, sover hon lika mycket som när vi inledde kuren vid 5,5 månaders ålder - 12-45-1,5-45. Då, när hon var så liten, tyckte jag att det verkade helt osannolikt att min tjej skulle kunna sova så mycket. Och så nu - att minska eftermiddagsluren till 20 min blir det kanske snart, men att minska till två lurar är helt otänkbart. 11 månader och 15 h sömn. Men jaja, om man kan sova 14 h vid två års ålder så...,
/S
det var nog inte ångestperioden som medförde ökat sömnbehov - skruttan behöver helt enkelt sova mycket!
Nu, vid snart 11 mån ålder, sover hon lika mycket som när vi inledde kuren vid 5,5 månaders ålder - 12-45-1,5-45. Då, när hon var så liten, tyckte jag att det verkade helt osannolikt att min tjej skulle kunna sova så mycket. Och så nu - att minska eftermiddagsluren till 20 min blir det kanske snart, men att minska till två lurar är helt otänkbart. 11 månader och 15 h sömn. Men jaja, om man kan sova 14 h vid två års ålder så...,
/S
Mamma till skrutta född januari -08
-
ilindstrom