Hej!
Jag har en nybliven treåring hemma som sover så dåligt på nätterna och vaknar tidigt i ottan. Han kurades vid sex månaders ålder och en period var livet verkligen underbart. Sedan började han dagis och med det kom sjukdomarna. Han har haft feber varannan vecka tror jag. Och med det kom en dålig nattsömn som följd. En dålig nattsömn som sedan blivit vardag utan att vi riktigt hunnit reflektera över det.
Middagssömnen har vi tagit bort. Han somnar alltid själv på kvällen. Men nätterna är hemska. Nu måste något göras för maken och jag går på knäna. Särskilt som femåringen just nu är så oerhört mörkrädd och vaknar och ropar minst en gång per natt han också.
Tänkte börja med att se över våra rutiner vid läggdags. Vi har likadana varje kväll och barnen vet precis vad som gäller. Men kanske skulle man ändra något för att få det ännu bättre.
Hur ser era rutiner ut vid sänggåendet. Tider, vad gör ni och när och så vidare?
Återkommer med mer frågor vad gäller omkurning av jobbig treåring. (och hur man får en femåring att våga somna själv i sitt rumm....). Men en sak i taget just nu, känner jag.
Behöver tips om rutiner vid läggdags.
Behöver tips om rutiner vid läggdags.
Annika - mamma till buspojkarna Melvin, 031117, och Ville, 050915.
Hej Nika
Låter som om ni har det lite tungt just nu, jag förstår att du känner att du vill göra nåt åt det hela!
Jag har tre små (2, 3½ och 5½) och våra kvällar ser ut så här:
Vi äter middag ca 17.00.
Efter det är vi oftast ute en stund, en halvtimme-timme, på gården och matar djuren, leker, cyklar...
18.00 är det bolibompa, och ev nåt fika beroende på hur middan sett ut, en smörgås eller frukt.
Efter bolibompa, vid 19.00, är det bad och det tar sin runda tid
!
Sen ska det smörjas, borstas hår och tänder och så är klockan kvart i åtta ungefär och endera läser vi en saga i soffan (pappas jobb
) eller så är det "bara" bus (blindbock är jättepoppis just nu, kurragömma, jagis...) och sen busas det heeela vägen upp till rummet.
Där vi busar vi alla tre i säng, bäddar om, pussar och kramar och släcker lampor och sen sover de oftast inom fem minuter!
De vaknar sen klockan sju påmorgonen (natt 20-07). När vintertiden kommer så blir natten 19-06 här!
Så ser det ut för oss!
Kram Mia
Låter som om ni har det lite tungt just nu, jag förstår att du känner att du vill göra nåt åt det hela!
Jag har tre små (2, 3½ och 5½) och våra kvällar ser ut så här:
Vi äter middag ca 17.00.
Efter det är vi oftast ute en stund, en halvtimme-timme, på gården och matar djuren, leker, cyklar...
18.00 är det bolibompa, och ev nåt fika beroende på hur middan sett ut, en smörgås eller frukt.
Efter bolibompa, vid 19.00, är det bad och det tar sin runda tid
Sen ska det smörjas, borstas hår och tänder och så är klockan kvart i åtta ungefär och endera läser vi en saga i soffan (pappas jobb
Där vi busar vi alla tre i säng, bäddar om, pussar och kramar och släcker lampor och sen sover de oftast inom fem minuter!
De vaknar sen klockan sju påmorgonen (natt 20-07). När vintertiden kommer så blir natten 19-06 här!
Så ser det ut för oss!
Kram Mia