Problem med magmunnen.

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
fisen
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 16:00

Problem med magmunnen.

Inlägg av fisen »

Nu behöver jag ett tips.

Min, snart 2 månader gamla dotter har förmodligen lite trång nedre magmun tror barnläkaren så hon kräks kaskadkräkningar ibland (någon gång per dag). Jag undrar nu hur mycket jag ska våga ge henne utan att hon får upp allting. Hon är ofta tveksam till bröstet men jag kan med hjälp av "ömma järngreppet" få henne att äta. Problemet är bara att jag inte vet när hon är proppmätt eftersom hon oftast ser ut som att jag serverar kall gröt efter en sjurättersmiddag.

Någon som har något tips?
camilla
Inlägg: 293
Blev medlem: fre 07 jan 2005, 13:55

Inlägg av camilla »

Enda mojligheten att veta hur mkt hon fatt i sig ar ju att kopa en vag och vaga henne innan resp efter aamningen, har hon gatt upp 100g sa har hon ju atit 100 ml (sa fick jag gora pa BB for att halla koll pa att de fick i sig tillrackligt). Pa detta satt vet du hur mkt hon atit men det behover ju inte saga sa mkt om hur matt hon ar (de e ju inte alltid lika hungriga menar jag), blir ju endast vagledande. Man kan ju latt bli lite fixerad vid det dar hur mkt de ater (sjalv holla jag pa i flera manader att skriva upp varenda ml de at) sa jag hade nog ratt dig till att gora som du tror och vaga henne ofta for att sa veta sakert att hon far det hon behover.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
mammamy
Inlägg: 632
Blev medlem: lör 27 nov 2004, 12:27

Inlägg av mammamy »

Hej Fisen!
Vad jobigt för dig och din lilla, tack och lov brukar det ju växa bort om det inte är en alltför trång förträngning. :D
Jag tror (inte läst några artiklar i ämnet dock) att standardmodellen kan vara extra värdefull då man har ett barn med pylorusstenos, eftersom du då matar i två omgångar med paus emellan och sedan låter det gå ett bra tag (2,5 timme typ är det väl?) innan du matar nåsta gång. Jag skulle undvika att truga så våldsamt vid matningarna. Vid en "pylla" = förträngning av nedre magmunnen, tar det längre tid för magsäcken att tömma sig än det gör för barn som inte har detta tillstånd. Om man toppfyller för mycket så kommer alltihopa upp igen som du märkt, eftersom magsäcken då spänns ut för mycket. Undvik värsta toppfyllningen och låt dig vägledas av hur hon mår. Om hon går upp i vikt som hon ska och sover bra samt är nöjd för övrigt bör du få i henne tillräckligt. Kräks hon upp allt vid en måltid väntar du en stund och ger henne en ny omgång som kompensation.
Så skulle jag göra om deet var mitt barn :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Helt rätt mammamy!

:idea: Min son nr 2 hade "pylla" som fick opereas. Innan dess var det mat och kräk mest hela tiden. Det är bara att fylla på och fylla på och fylla på och fylla på och..... :wink:

:idea: Ett tips är att maten passerar lättare om de ligger på sidan! Så efter maten kan du se till att hon gör det en stund - ja, så länge som möjligt!

:idea: Om hon sover på mage annars så kan du lägga henne på sidan och lägga en kudde (typ) mot magen så att den dels håller henne kvar och dels simulerar magläge på det viset!

:D Lycka till!
fisen
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 16:00

Inlägg av fisen »

Tack för alla bra tips!

Skönt att höra att fler har haft samma problem.

Jag provade ett tag med att inte truga på henne bröstet men då blev kvällstrasslet värre och hon orkade inte vara vaken lika länge på dagarna så jag måste försöka få i henne mer än vad hon tror att hon behöver. Hon går ju upp tillräckligt i vikt så det kommer knappast att behövas en operation som tur är. Kul att få en förklaring till vad det leder till med en förträngning av magmunnen. Tack mammamy.
Mamma till Hampus f?dd sept 02 och Vanja f?dd jan 05.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"