Privat dagbarnvårdare/familjedaghem

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

OK. Nu har jag haft ett möte med en person i U-a kommun. Jag vet att finns många barn utan barnomsorg här där jag bor ca 200 i kö men det konstiga är att de kommunala dagbarnvårdarna i närheten i fått tillräckligt med barn i vår. Det gjorde ju mig lite nedslagen inför att starta ngt privat. Vid vårt samtal kom det dock fram att denna kvinna tyckte det var en alldeles utmärkt idé, tvärtemot vad jag hade trott vill kommunen gärna ha fram fler alternativa omsorgsformer. Om man har ett eget barn oxå måste man ha åtminstone ett annat barn hos sig för att få ersättning.

Det svåra är att hitta ngn att samarbeta med här i närheten. Jag har fått tips om två nystartade i ett område i närheten som ligger tillräckligt nära för att ha ngn form av samarbete i alla fall. Annars kan min mamma som är fd förskollärare vikariera om jag blir sjuk. Hon ska börja jobba 58% bara på sitt jobb och det är nattpass med ett schema där hon kommer att vara ledig långa perioder.

Så nu sitter jag och läser några intressanta böcker som jag lånat på ilus bibliotek (instutionen för lärarutbildningen) om just familjedaghem. (Där har jag en guldgruva med massor av böcker med varenda pedagogisk inriktning som finns och mycket annat.) Jag tänker och skissar (i huvudet) på en hemsida där jag klart och tydligt vill att man ska förstå att bara för att man är hemma i liten grupp behöver det inte betyda att man inte kan ha pedagogiska aktiviteter. Sedan kommer jag, när hemsidan är klar och företaget är startat, sätta upp lappar i halva stan om min verksamhet. Det blir ett massa portar så ETT barn ska man väl ändå kunna hitta! :) Då blir min inkomst i alla fall större än bara vårdnadsbidraget...

Varför står då dessa kommunala dagbarnvårdare utan barn? De har ingen marknadsföring alls det vet jag. Kvinnan på kommunen trodde att vi som har små barn "redo" för dagis inte tänker på att det existerar helt enkelt och därför inte medvetet väljer det. Jag berättade att jag frågat på ÖF om jag kunde få sätta upp lappar om min verksamhet där men fått nej eftersom det kanske skulle betraktas som orättvist mot de kommunala dagbarnvårdarna. Hon tyckte då att vilken bra idé jag hade. Det var väl bara för de kommunala och mig att marknadsföra oss där allihop.

Jag återkommer snart hoppas jag :) !
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Hej Nimrah

Vad roligt att det rör på sig :lol: Min gissning ang varför de kommunala inte får barn är att kommunen inte vill ha dom kvar :cry:

Privata är de flesta kommuner dock intresserade av, här hos oss är det samma kösystem för privat och kommunal barnomsorg och det finns länkar till de privata alternativen på kommunens hemsida. Sen några annonser i lokaltidningen så är saken biff, men främst säkert mun till mun, dina egna vänners barn, från ÖF och föräldrargruppen kanske.

Lycka till
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"