Skeptisk make...

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Nu tror jag inte att TinasDag har en korkad man :lol: Tina är alldeles för smart för att välja en sån :lol: Jag och min man har inte samma åsikter i allt som gäller Mio, men jag tycker alltid att jag har mest rätt :shock: Han tycker han har rätt :shock: Jag var t.ex helt säker på att Mio skulle gå på en friskola som har dagis, jag har 10 års erfarenhet från skolan då min stor son har gått där. Hon skulle ha kommit in på syskonförtur och för mig fanns inget alternativ, jag var benhård. Men under resans gång blev Mio större och andra allternativ dök upp i min hjärna. Maken hade närhet till dagis som krav, han ville inte vara beroende av bilen vilket han varit om hon börjat där jag ville. Nu dök det upp en dagmamma som vi kände lite flyktigt och jag kontaktade henne och frågade om hennes verksamhet. Mio skulle bara 15 timmar i veckan och en och samma som är där när jag lämnar och när jag hämtar, barn i olika åldrar. Perfekt passar oss som handen i handsken. Jag har tidigare varit helt emot dagmammor men har nu ändrat mig totalt. Dagmamman driver sin verksamhet i privatregi, är alltså egen företagare vilket är rätt kul att kvinnor kan, även om man är intresserad av barn och vill jobba med omsorg.

Så Jag har sett bilder på din man TinasDag och jag råder dig att hålla fast i honom, han kommer tids nog att förstå vad du menar.

Kramar och kärlek
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nämen maskros, vad du tar i! :shock: Mitt intryck av Tinas man är hur gott som helst, så det så! Jag blir lite sur på hur du uttrycker dig, faktiskt... :wink:

Min make är inte heller helt på min linje. Vi resonerar och debatterar... men han står fast vid att han inte tycker dagis är fel i rimlig omfattning vid 2 års ålder sådär. Vi är ju alla så vansinnigt matade med dagis som norm så visst kan man behöva lite "motkrut" för att argumentera för sin sak.

/Tinis

P.S Hur har du fått se Tinas man då, Kiki??? :lol: Det vill jag med! :wink:
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Tinis skrev: P.S Hur har du fått se Tinas man då, Kiki??? :lol: Det vill jag med! :wink:
:lol: :lol: :lol: Tinis, man måste vara med där det händer :lol: facebook så klart.

Kramar
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Så Jag har sett bilder på din man TinasDag och jag råder dig att hålla fast i honom

Hihi, du är för rolig.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

cissii skrev:Sen kan jag tycka att mannen i sin tur får lägga fram fakta och undersökningar på huruvida daghem är bra. Jag menar faktiskt bra på riktigt i sig själva. Inte ok som lösning eftersom föräldrarna måste jobba.
Så bra att det borde vara förstahandsvalet oavsett om föräldrarna jobbar elle inte. Och VAD det är som är så bra :?: Inte baserat på "vad alla andra tycker".
Tack cissii för att du skriver precis det jag tänker! ;) :thumbsup:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

uj, uj... vilka känslostormar :shock:
Kiki skrev:Så Jag har sett bilder på din man TinasDag och jag råder dig att hålla fast i honom
TACK Kiki! Jag tycker ju själv att han är rätt mysig :D Även om han kan vara lite besserwiss :roll: emellanåt. fast det fattar han ju inte själv... :roll:
Cissii, VÄLDIGT bra sagt, detta skall anammas genast! =D>
Har legat lite lågt i diskussionen senaste dagarna eftesom jag vill hinna samla på mig lite "kött på benen" så att säga.
Keep it comming :thumbsup:
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
spindelkvinnan
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 24 apr 2008, 21:30
Ort: Göteborg

Inlägg av spindelkvinnan »

Hej TinasDag!
jag har följt denna tråden lite och sitter i exakt samma sits som du. Min man tycker nog att vår tjej ska börja dagis när hon är två år. Jag vill inte innan hon är tre. Nu är hon nio månader och min man ska vara hemma med henne till augusti. Därefter ska iallafall jag gå ner i arbetstid. Som jag tänker nu så skulle jag jättegärna samarbeta med andra hemmaföräldrar, kanske ha varandras barn någon gång i veckan. Det känns för tidigt att lägga upp tråd nu men det tänker jag göra längre fram. Vi är ju ett gäng på "istället för dagis" tråden som bor i Göteborg så det borde gå att ordna ett bra alternativ tycker jag! :P
Dotter född 071126. Kurad vid fyra o en halv månad. Son född 090705 40+10. SM från start
spindelkvinnan
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 24 apr 2008, 21:30
Ort: Göteborg

Inlägg av spindelkvinnan »

fortsättning på mitt egna inlägg kommer här! Sen jag började följa denna tråden flera dagar sedanhar jag grunnat på argument för hemmatillvaron kontradagis. Så glömmer jag skriva dem när jag väl skriver :wink: . Iallafall:
Vi har ett skolsystem som gör allt det som dagis sägs göra: insocialserar, utbildar etc. Jag kan inte fatta brådskan med förskola när nio års obligatorisk grundskola väntar.
Jag har fått höra att förskola är så himla bra för utveckling, inlärning och det sociala. Grejen är att jag inte gått på dagis och har klarat skolan och vänskapsrelationer alldeles utmärkt. Min lillasyster som gick på dagis har hela tiden att svårare för båda. Vårt lilla exempel bevisar inte att förskola är kass men att det inte alltid är så himla bra.
Då kommer argumentet att de pedagogiska verksamheten är så bra. Jag har jobbat som ambulerande vikarie på massa dagis. All heder åt pedagogisk verksamhet men det barnen kan leka själva och föräldrar kan göra ihop med sina barn är lika bra. Det är hemskt att vi föräldrar blir ituttade att dagis personal är bättre på att stötta våra barns utveckling än vi. De gör ju det istället. Och om man samarbetar med andra hemmavarande föräldrar för ju både vuxna och barn nya influenser...Nu har detta tagit längre tid än jag trodde att skriva, dags att laga lunch-pedagogisk verksamhet på hög nivå för ett niomånaders troll (och 33 årig dito...)
Dotter född 071126. Kurad vid fyra o en halv månad. Son född 090705 40+10. SM från start
Nemita
Inlägg: 719
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 22:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

För mig är det största enskilda argumentet mot tidig förskola att det är en verksamhet med för få vuxna och för många barn. Samma sak tycker jag egentligen gäller i skolan. Det går inte att komma ifrån att barn måste lära sig hur man beter sig och vad som är okej av vuxna, inte av andra barn. Barn har ingen inbyggd etik och moral och kan inte påläggas bördan av att vara kloka och förståndiga om alla barn omkring dem beter sig illa. Därför måste vuxna vara med i deras dagliga aktiviteter för ett ständigt lärande och fostrande. På förskolan och i skolan är det för få vuxna med för mycket att göra, därav - i förlängningen i alla fall - mobbing, oacceptabelt grupptryck, otrygghet och andra otrevligheter. Läget behöver självklart inte alltid leda till dessa tråkiga situationer men jag tror det kan vara svårt att veta exakt vad som händer när man själv inte är där.

Det innebär inte att det bara är dåliga saker på en förskola. Vi kommer själva att inskola vår kille på en liten montessoriförskola i vinter (när han är nästan två år). Jag skulle helst vänta längre, men nöjer mig (av ekonomiska skäl) med att välja en liten skola jag tror på och korta dagar. Och självklart varierar läget från skola till skola, från kommun till kommun.

/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
maskros
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 13:24
Ort: Mossby

tipist vissa kvinnor

Inlägg av maskros »

Kod: Markera allt

Nämen maskros, vad du tar i!  Mitt intryck av Tinas man är hur gott som helst, så det så! Jag blir lite sur på hur du uttrycker dig, faktiskt...  
[/b]

Jag skrev vad jag tyckte och vad jag skulle göra om jag hade en korkad man utan förståelse .
kiki du har ingen anleding att bli sur :roll: nu hadlar det om Hur hennes man pressar henne på att söka fakta som ska bevisa att hon vill ha sitt barn hos sig INTE lämna till förvar som många har gjort.Det finsn inget gott att säga om dagis DS.

Så Jag har sett bilder på din man TinasDag och jag råder dig att hålla fast i honom
tipiskt vissa kvinnor är man snygg då ska man tåla allt :(
Vi har ett skolsystem som gör allt det som dagis sägs göra: insocialserar, utbildar etc. Jag kan inte fatta brådskan med förskola när nio års obligatorisk grundskola väntar.
Jag har fått höra att förskola är så himla bra för utveckling, inlärning och det sociala.
:arrow: spindelkvinnan tack för dina ord och jag håller med dig.
Jag kan inte fatta heller brådskan med förskola när nio års obligatorisk grundskola väntar.
På förskolan och i skolan är det för få vuxna med för mycket att göra, därav - i förlängningen i alla fall - mobbing, oacceptabelt grupptryck, otrygghet och andra otrevligheter.
:evil: Jag har sett mycket av det på förskola under vår korta vistelsen.Jag orkar inte skriva allt får ont i hjärtat när jag tänker på mardrömmen.
Det är hemskt att vi föräldrar blir ituttade att dagis personal är bättre på att stötta våra barns utveckling än vi. De gör ju det istället.
Det är politiker som gör att föräldrar stressas med massa jobb så får dom dålig självförtroende och är TVUNGNA att lämna bort sina barn.Starkas föräldrar som tror att dagispersonal är bättre än dom själv.

Det är synd att många mammor inte vill inse att vi har det bästa kunskap när det gäller våra barn.
Det finns mycket fakta om dagis ni kan bara läsa det AW och andra har skrivit kan inte bli bättre fakta.

Tack för mig :)
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Hej igen

Vad Kiki skrev om att Tina skulle hålla fast i sin man pga hans utseende var enbart menat som ett skämt. Det vågar jag lova.
Och jag tror inte heller att Tinas man är Djävulens sändebud som absolut måste ha in Dag på dagis. Många tycker ju att dom gör sitt barn en tjänst genom tidig dagisdebut. Tex att barnet blir mer socialt och får kompisar. Och det beror ju på okunskap och till viss del förnekelse tror jag. För det kan vara kämpigt rent ekonomisk och kanske socialt med, om man är lagd åt det hållet. Kanske väljer man då att bortse från det jobbiga. För det finns MÅNGA undersökningar på det här temat, och alla pekar på samma sak. Så faktan finns, frågan är vad man väljer att se.
Många av undersökningarna finns listade i Tid för barn av Per Kågesson, som jag nämnde innan i tråden. Säg att han måste läsa den innan något beslut tags :)

Allt handlar ju om prioritering. Vill man vara hemma med sitt barn prioriterar man det först. Allt annat hamnar under. Men nu verkar många välja ekonomin först, fast dom egentligen inte vill. Men dom verkar tro att dom måste. "Egentligen vill jag inte att XXX ska börja på dagis såhär tidigt, men vi har inget annat val". Men då prioriterar man ju faktiskt barnet som nr två. Fast säger man det till folk så får man många ovänner, kan jag intyga. :?
Det är något väldigt provocerande med att inte vilja ha dagis, i storstäderna ivf, fast det tror jag beror på att många faktiskt håller med. Men andra krafter i samhället får dom att ändå välja dagis. Har säkert att göra med jämställdheten, tron på att man ska ha "allt" på samma gång typ karriär, hus, fem lyckade barn som man ska hinna umgås med, hund, villa, och dessutom hinna vara snygg och finna sitt inre jag under dvs Asien-resor. Klart det är skrämmande om någon väljer bort det och bara går runt och drar hemma med en unge..... :D :wink:

Och vet du vad jag tror Tina, när din man får smak på vardagen med Dag så kommer han inte vilja byta bort den mot något i världen. Sådeså. :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Re: Dagis är förvar inget annat

Inlägg av kiki »

maskros skrev: Att din man har gett dig tid till 09 och ska lyssna till dina förslag.
Vad är det för mening att ha en sådan man som pressar dig och nu måste du jaga runt för att skaffa bevis som han ska förstå att du vill vara hemma. Han har ingen hjärta och jag håller med dig 100% en korkad man.
Det finns alltid ett liv UTAN man så acceptera inget ,Tack och lov det finns alltid socialbidrag om din man inte vill försörja dig

Hade det varit min man då skulle jag lämna honom omgående.
maskros :shock: Jag vet inte var du får din energi ifrån :? Jag var inte sur, utan försökte bara lugna ner stämningen lite :lol: och upp :lol:

Men visst blir jag lite provocerad av ditt inlägg och det beror på att jag själv varit sån att jag lämnat mina kärlekar om dom haft en enda åsikt som gått emot min och stämplat dem som idioter, det har gjort mig till en väldigt ensam kvinna och det önskar jag inte någon. Idag har jag mer tillit till mig själv och min partner att vi fattar gemensamma beslut som är bra för vår familj. Jag har också fullt förtroende för mina medkvinnor att de män de har valt till fäder till sina barn är bra och kloka människor.

Vad TinasDag och hennes man väljer att göra i dagisfrågan har jag inga synpunkter på överhuvudtaget, utan snacka vidare är mitt förslag så kommer ni komma fram till en bra gemensam lösning som känns bra för er båda.

Varma kramar Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
maskros
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 13:24
Ort: Mossby

Inlägg av maskros »

Klart det är skrämmande om någon väljer bort det och bara går runt och drar hemma med en unge.....
:arrow: den måste var pekat åt mitt håll men det bryr jag mig inte om....
:-({|=
Det är skrämande att vissa prioriterar allt men INTE sitt barn .Där har vi resultat i samhället med sk. Lyxföräldrar som puttar in sina barn i förvar :evil:

Jag :D är STOLT över att vara hemma och dra med mitt UNGE :D det är det bästa som har hänt mig i livet och kan intyga att han är mycket duktig , böjfri , kan många färger , räkna till 10, kan alla ord som han ser ute &Huset på Tv , äter all mat, sover hela natten UNDERBA UNGE SOM DRAR HEMMA MED SIN MAMMA . Jag är ingen utbildad pedagog men jag är Mamma som har kunskap i ryggmärjen och hjärta som valde bort allt för att uppfostra min egen son inte putta in honom i förvar för att sk. utbildade pedagoger ska kränka honom och bestämma över honom.
Vad är det för mening att skaffa barn och lämna till samhälle :?:

Inga pengar och resor är värda den här tiden det är så underbart att dra hemma med ungen :D
Stolt mamma till son född 2006
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Oj, nej det var ironi. Jag är oxå hemma med mitt barn. Det var det jag menade. Jag menade precis som du. Jösses, nätkommunikation är inte alltid det lättaste.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

cissii skrev:Men nu verkar många välja ekonomin först, fast dom egentligen inte vill. Men dom verkar tro att dom måste. "Egentligen vill jag inte att XXX ska börja på dagis såhär tidigt, men vi har inget annat val". Men då prioriterar man ju faktiskt barnet som nr två. Fast säger man det till folk så får man många ovänner, kan jag intyga.
Precis så här tror jag att det är! Jag vet att Martin är rädd för att behöva försaka en massa som vi vant oss vid (resor, golf, middag ute osv) om vi väljeratt ha Dag hemma till 3 års ålder. Sen VET JAG att han vill Dags bästa men att han bara behöver förstå :D vad det är! ](*,) Så lång tid är det trots allt inte och tänk vad mycket man får igen. Men jag respekterar hans oro, tror bara den är obefogad :)
Men andra krafter i samhället får dom att ändå välja dagis. Har säkert att göra med jämställdheten, tron på att man ska ha "allt" på samma gång typ karriär, hus, fem lyckade barn som man ska hinna umgås med, hund, villa, och dessutom hinna vara snygg och finna sitt inre jag under dvs Asien-resor. Klart det är skrämmande om någon väljer bort det och bara går runt och drar hemma med en unge.....
Så här är det tyvärr bland många av dem vi umgås med. Mycket pengar, en hektisk livsstil och EN FIN YTA... Jag ses nog lite som ett "odd case" som inte riktigt lever i verkligheten :roll: Och det gör jag ju inte heller, i alla fall inte i deras :D Men det gör ingenting för jag är i grund och botten mycket lyckligare än de med min medelsvensson-livsstil!

Nu skall jag ju säga att jag inte ens VET om det är möjligt för mig rent jobbmässigt att vara hemma med Dag. Jag kanske inte får tjänstledigt och min chef kanske vill sparka mig :shock: , vem vet. Men jag tycker att vi måste bestämma innan VAD VI VILL FÖR VÅRT BARN. Sen får man utreda möjligheterna.
Kiki skrev:Idag har jag mer tillit till mig själv och min partner att vi fattar gemensamma beslut som är bra för vår familj. Jag har också fullt förtroende för mina medkvinnor att de män de har valt till fäder till sina barn är bra och kloka människor.
:thumbsup: =D> Precis så försöker jag jobba i mitt förhållande också! Fast gud vet att det inte alltid är lätt... ](*,) :D

Maskros, jag uppskattar att du säger vad du tycker och jag vet att dom andra inte är sura på dig eller tycker du säger "fel" saker, man måste kunna diskutera allt :)

Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"