Då är det min tur

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Kalaskakan

Då är det min tur

Inlägg av Kalaskakan »

Jopp, då gör jag det.
Offentligt.
Eller mer verkligt.
Sätter det på pränt.

Jag är gravid! Jag är preggo :D I skrivande stund i v.7+3 enligt SM.
En aningens rädd var/är jag för att starta en tråd om det, för tänk om det inte går vägen, tänk om ditt och tänk om datt.
Men som jag läste bland de andra kloka trådarna; jag skall se till att njuta (en sanning med modifikation för tillfället), leva i nuet.

Till skillnad mot sist, när jag var gravid med Klimp, så läser jag nu Barnaboken från A-Ö. Att jag har den i min ägo var för att jag med Klimp, ville läsa mig in på Profylaxen. Voj voj voj vad jag ångrar NU att jag DÅ inte läste den från A-Ö.

En hel del slantar har trillat ner, en hel del AHA-upplevelser och en gnuta skam ploppar upp. Hade jag läst den då hade jag förstått att Klimp, en herre av stora mått, ville ha mer mat :oops: Gud så han skrek, vi gav mat, vi gav mat hela tiden men vi skulle ha gett mer mat.
Jag tror att Klimp förlåter oss för det :heart: och vi vet nu att vi inte visste bättre. Rookie-parents liksom.
Han banar vägen för sitt Lillsyskon, han visade och visar än, guidar och förklarar och jag är säker på att han kommer att fortsätta med det.

Så mina kära damer, häng med på den här resan.
Nu är det officiellt, jag är preggo :D

:heart:!
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Säger grattis här också! :D
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Och för att trådstarten inte skulle bli ofantligt lång så inleder jag min tråd (såvida inte ngn annan hinner medans jag skriver detta) med ett dagsläge-inlägg.

Det är VIDRIGT! De senaste dagarna har varit vidriga och bortom vidriga. Illamåendet tar udden av mig.
Jag var gravt illamående med Klimp, mellan v.7-17ca och det var hemskt. Den här gången ä det nästan värre, eller kanske lika illa eftersom min kropp har lyckats få mig att glömma hur horribelt det är att vara konstant sjösjuk.

Förra gången provade jag:
-Postafen (Postajävlaklen) :arrow: *tsss skräp*
-Sea bands :arrow: *tsss skräp*
-Äta allt möjligt :arrow: :shock: :o
-Äta hela tiden :arrow: :shock: :o
-Sova :arrow: *komatös*
-Lergigan Comp :arrow: tog bort udden av illamåendet

Illamåendet hade sitt grepp om mig.

Den här gången har jag hunnit testa:
-Lergigan Comp :arrow: tja sådär, jag blir mest deckad så de får ligga
-Ingefärsté :arrow: tja sådär, funkar för tillfället men sen återkommer det hemska
-Omega3 :arrow: vet inte alls om det gör någon skillnad
-Akupunktur :arrow: skall dit imorgon och det är mitt STORA hopp
-Äta allt möjligt i tid och otid :arrow: tja sådär, jag vill ha olika saker hela tiden, det lättar för stunden ena gången, får mig att kräkas direkt andra gånger

Dagen har varit horribel, maken har jobbat hela dagen och Klimp.. min älskade Klimp har förstått att mamma mår skräp och har "skött sitt". Lullat lite här hemma fram och tillbaka, varit sååå varsam, plockat fina stenar till mig, klappat mig på kinden. Underbara unge, att han förstår! Eller är det rent önsketänkande från min sida?

Nåja, jag får se imorgon. Akupunktur; drömmer drömmar om att inte längre må illa [-o<
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Underbart! Grattis till tusen! Kalaskakan har en bulle! :D
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Sussi skrev:Säger grattis här också! :D
Underbart! Grattis till tusen! Kalaskakan har en bulle!
Tack kära ni :heart: :D
elinmats
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2005, 11:48
Ort: Stockholm

Inlägg av elinmats »

Grattis! :D Visst är det underbart att få beskedet på stickan!
Jag verkar vara i nästan exakt samma stadie som du, jag är idag 7+6. I förrgår gjorde jag ul - det var kul att se det lilla :heart: som pickade där inne!

Kanske blir vi många med bebis 2009 här på forumet - det vore kul.
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

elinmats skrev:Grattis! :D Visst är det underbart att få beskedet på stickan!
Jag verkar vara i nästan exakt samma stadie som du, jag är idag 7+6. I förrgår gjorde jag ul - det var kul att se det lilla :heart: som pickade där inne!

Kanske blir vi många med bebis 2009 här på forumet - det vore kul.
Tack tack! Jo något omtumlande-shit-shit-shit var det :D

Aha så vi är i princip lika långt gågna, vad roligt. Ser också att vi har mer gemensamt än så, din pojke är född på min födelsedag och 4dgr äldre än min pojke!
-Skall vi satsa på samma bf i år tro?

Skoj att du fick se ett litet hjärta, jätte grattis till det :heart: Jag lekte med tanken att göra ett vul runt v8 men har inte orkat engagera mig i att leta upp en gyn.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

:?: Elinmats, eller rörde jag till det helt? 020507... jäklars dessa 200- år :roll:
Endera är han född 2a maj 07 eller 7e maj 02.
Hur som, maj, vi kan fortfarande sattsa på samma bf nästa år!
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Stort grattis till graviditeten :D

Hoppas att du hittar något sätt att få bukt med illamåendet. Själv drabbades jag denna gång av graviditetsdiabetes redan i v.7. Tog bort allt socker från kosten vilket hade den trevliga bieffekt att jag i princip sluppit illamåendet denna gång. Ville bara berätta :wink:

:heart: Nancy
elinmats
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2005, 11:48
Ort: Stockholm

Inlägg av elinmats »

Ja de är besvärliga de där nollorna :? Min första är född 7 maj 2002 så han börjar sex-års på måndag! :D
Den andra, tjejen är född 7 feb 2005
De har precis lika siffror i sina födelsenummer, lite märkligt.
020507 och 050207
Det blir väl BF någon gång i mars! Spännande är det i alla fall :D
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
elinmats
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2005, 11:48
Ort: Stockholm

Inlägg av elinmats »

PS Som du ser har jag ändrat i min profil nu så det blir tydligare :wink:
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Inlägg av Stilla »

:D Grattis och lycka till!
Stilla
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Grattis :!: Vad roligt för er. Härligt att få utöva SM redan från början tror det blir ganska anorlunda då om man säger :wink: .
Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

elinmats skrev:PS Som du ser har jag ändrat i min profil nu så det blir tydligare :wink:
:lol: åt mig själv.. herregud, där graviditeten går in går hjärnan ut!
Jag läste din tråd också Elinmats och hur tafatta orden ALLTID är så beklagar jag förlusten av er fina tjej. De störstaste kramarna till er hela familjen :heart:
Ja, det var lustigt hur siffrona föll sig, ibland undrar jag om det trots allt inte är ngt magiskt med siffror faktiskt.

*Jaha nu vet jag inte hur man citerar vidare*...

Nancy, tack snälla för ditt tips :heart: :!:
Innan illamåendet åt jag ganska så LCHF/GI. Jag hade sett fram emot att fortsätta så hela grav, mer eller mindre men.. det funkar inte. Jag tål inte synen av kött ena dagen. Andra dagen tål jag inte grönsakerna. Sen vill jag bara ha bröd eller inte ha bröd alls. Jag har ingen kontroll över kroppen eller hur jag skall förklara. Illamåendet styr allt just nu. Och det är s.k.i.t.! Tack ändå, så himla mycket för dina ord!!

Stilla & Johanna W :arrow: taaaack :heart:! Jopp, den här bebisen blir en SM:erad från dag 1. Med Klimp kunde jag inte amma, så det får bli precis vilken som med Smulan, flaska/bröst men SM blir're :D


:arrow: Akupunkturrapporten då :roll:
Jag vet inte vad jag skall tro. 17 nålar fick jag, behandligen tog ca 45 minuter och hemfärden gick bra. Jag kände t.o.m. hunger utan att må illa. Jag hann hem och hann äta, utan att må illa, endast svag avsmak. Från 16-19ca hade jag knappt ngt illamående men se, nu är eländet här med ful kraft.
Usch jag får panik. Sist kunde jag sova mig genom dagarna, befann mig i ett töcken men hur i all sin dar skall jag göra nu??
Klimp. jobb, hus, hem.. Jag får seriöst panik.
Hur gör alla andra?? Hur tar man sig genom dagarna??

Jag skall hur som tillbaka på fler behandlingar, nästa på måndag om maken kan byta bort sitt arbetspass, annars får den bli nästa onsdag.
Just det, jag fick med några "akupunkturstenar" (typ) fastsatta på örat och det får jag säga lättar lite, bara det att örat är väldans ömt redan av allt masserande :shock:

*Nynnar* det är underbart att vara gravid, det är underbart att vara gravid...

Kram på er!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Kalaskakan skrev:Hur gör alla andra?? Hur tar man sig genom dagarna??
Man:
:arrow: mutar sitt/sina barn med tv/dvd tills de bönar och ber att få slippa 8)
:arrow: vilar när ens barn vilar (kliché som ju faktiskt är möjligt i och med AW)
:arrow: prickar in ett städrace när man är som piggast under dagen
:arrow: nöjer sig med att göra EN sak varje dag eller ETT rum
:arrow: låter maken göra resten
:arrow: fjäskar med sin mamma och ynkar om hur synd det är om en
:arrow: fjäskar med sitt barn och berättar att mamma är så trött så trött... (funkar kanske bäst med 3+)
:arrow: ringer runt till släktingar/vänner och tigger skamlöst om hjälp

Kommer jag på fler lovar jag att dela med mig.

Ville även säga att "Smulan" var vårt namn på Leia då hon låg i magen. Det bidde världens bästaste lilla tjej så det är ett mycket bra arbetsnamn tycker jag :heart:

:heart: Kram från Nancy
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"