Tips på ensamleksaker till 3,5-åring!

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
sanna79
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 19 apr 2008, 21:08
Ort: växjö

Tips på ensamleksaker till 3,5-åring!

Inlägg av sanna79 »

Hej! Vad kan jag ge för leksaker till Noah. han är väldigt glad för att konstruera saker och klippa, klistra ibland. Han tröttnar så fort bara. Nu de senaste dagarna har jag bara kännt att det inte finns någonting för honom här hemma egentligen :oops: Måste uppgradera lite! Han växer ju så fort. :) :)

Vad leker era barn med? Tar gärna emot tips på bra leksaker till mina andra barn (2 år, 10 månader) Känns som innan jag kom i kontakt med BB (för 3 månader sedan) bara köpt saker utan att egentligen ta reda på så mycket vad de är intresserade av :roll: Nu sen vi infört ensamlek så känns det ju väldigt viktigt att de får ut nånting av den stunden.

Kram
mamma till 3 pojkar Noah, 0501 Malte, 0604
Leo, 0710 och flickan Ida 090414
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej!

Först och främst finns en räcka bra tips i BB, under Bekymmer? Sysselsättning

Sen några länkar:

10-månaders:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14185

2-åringar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ?=&p=67355

Min 4-åring är inne i en rejäl byggarfas - han bygger av allt han kommer åt. På ensamleken är han särskilt förtjust i:
Klipp- och ritset (med lim, sax, kritor, papper etc) - Han tillverkar flaggor och allt möjligt
Komplicerade pussel
Magnetbokstäver - Han sätter ihop ord och frågar sedan vad det står
Plastpärlor och platta - Hela sommaren har han ägnat åt att bygga sjörövarflotta med pirater och allt
Klossar - NU har han börjat bygga världens konstruktioner
Mekkano-aktigt träbygge
Självhäftande album (finns alla möjliga där man ska klistra in ex. djur i en skog, eller ett zoo osv)
Tågbana
Rep (han knyter och bygger broar mellan sakerna i rummet)
En bok uppskattas alltid också
Och givetvis instrument, varje dag
Fisher Price-dator

Mindre uppskattat, men roligare för något halvår/år sedan:
Bondgård med djur
Dockkläder och prylar till dockan
Läkarväska
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ottilia
Inlägg: 354
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 00:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Ottilia »

Hej!

Jag har inget nytt att bidra med, men vill slå ett slag för "pysslet". Maja har en egen tejprulle, limstift, sax, klistermärken och så färgpennor och papper förstås. Hon leker lääänge med detta och tomma toarullar och snören.

Lycka till!

/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
sanna79
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 19 apr 2008, 21:08
Ort: växjö

Inlägg av sanna79 »

Hej! Tack det var mycket fin inspiration! Känner igen det där med att bygga broar mellan möblerna, ibland kommer man inte fram här hemma :wink:

:)
mamma till 3 pojkar Noah, 0501 Malte, 0604
Leo, 0710 och flickan Ida 090414
sanna79
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 19 apr 2008, 21:08
Ort: växjö

Inlägg av sanna79 »

Hej! Är det någon som vet var jag kan hitta småbilar? Malte älskar småbilar, men hittills har jag bara hittat 5-pack på claes ohlson för 70 kr, tycker det är dyrt! Kanske finns det någon som har begagnade hemma som de vill sälja? Eller har ni annars några tips??

Kram :)
mamma till 3 pojkar Noah, 0501 Malte, 0604
Leo, 0710 och flickan Ida 090414
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Hej!

Olle fick en storpack med småbilar, tror det var 30 st i :shock: som köptes på Ica Maxi. Har även sett liknande på Toys r us.

:heart. Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
sanna79
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 19 apr 2008, 21:08
Ort: växjö

Inlägg av sanna79 »

Hej igen, tack för tipset!

Har en annan fråga och vet inte om jag ska starta ny tråd eller fortsätta här, vad föredrar ni? Här kommer frågan iallafall :) Finns det gummistövlar eller liknande till krypbarn? Vi är ute varje dag oavsett väder och Leo älskar att krypa/åla runt i vattenpölarna och plaska :) och det funkar ju bra med regnkläder (fasst det går oftast igenom tyvärr :roll: ) men vad ska han ha på fötterna? Nu har jag kört med ullstrumpor/mockasiner oxå har jag med mig flera ombyten eftersom han ganska lätt blir förkyld!

Tänker att gummistövlar blir lite klumpigt och svårt att få de att sitta kvar kanske? Finns det några typ "mockasin-gummistövlar" :) :roll: eller nåt sånt? Hur gör ni andra?

Kram
mamma till 3 pojkar Noah, 0501 Malte, 0604
Leo, 0710 och flickan Ida 090414
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D , många kör med "vantar" på fötterna när de kryper. Kanske kan du få tag på galonvantar att sätta dit? :idea:

Stövlar satt inte kvar på min son kan jag avslöja. Så det funkade tyvärr inte. :(
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Viso
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 28 sep 2005, 11:28

Inlägg av Viso »

Hej
Jag har en son som är 3,5 och han är inne i en intensiv legoperiod. Han och hans pappa bygger mycket kreativa saker tillsammans som min fantasi aldrig skulle kunna komma på. Det använder han sig av när han leker själv sen. Fantasin har tidvis inga gränser.
Annars leker han mycket med traktorer, truckar och lastmaskiner. Det är mycket som ska hämtas, lämnas, lastas och tippas. Vad som ska köras styrs av tillgången för stunden.
Jag kom på att han nästan inte pysslar något så nu har jag varit och handlat pysselgrejer som pärlor och pärlplattor och sånt där. Tänkte göra en riktig pysslelåda till honom. Att göra halsband och trä pärlor är förresten en annan sak han tycker är kul.
Storebror, född januari -05
Lillebror, född 3 september -10
sanna79
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 19 apr 2008, 21:08
Ort: växjö

Inlägg av sanna79 »

Hej! Okej, är det smålego eller duplo??? Noah gillar att leka med duplo ibland men har funderat ibland om det är dags för mindre lego till honom?

Han är oxå mycket för olika maskiner som ska lasta och köra, men vår ekonomi är usel just nu och vi kan inte köpa några nya saker oxå känns det liksom som att han tröttnat på det vi har hemma.... oxå blir det att jag struntar lite i ensamleken bara för det oxå blir det kaos här hemma :roll: :roll: som om det var bättre liksom :roll: :) Någon som har tips på saker som in te kostar nåt :)
mamma till 3 pojkar Noah, 0501 Malte, 0604
Leo, 0710 och flickan Ida 090414
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

Kaplastavar!

Axel fick såna för några år sedan och Gustav var inte sen att hänga på. Otroligt bra för finmotoriken, roligt, enkelt - helt enkelt genialt!

Just nu används de mest för att bygga vägar av på golvet så att bilarna har något att köra på.
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Viso
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 28 sep 2005, 11:28

Inlägg av Viso »

Hos sin pappa bygger han med smålego och då skapar de alla maskiner man kan tänka sig. Hos mig är det än så länge Duplo som gäller. Tyvärr är det ju ganska dyrt. Jag har köpt lite begagnat och även fått lite. På loppis hittar man ibland bra saker. Sonen bryr sig inte ett dugg om att sakerna redan är lekta med.
I dag har han ägnat en lång stund åt att klippa fina saker ur tidningar och klistra på papper. Eget lim och egen sax verkar roligt...
Storebror, född januari -05
Lillebror, född 3 september -10
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Här köps verkligen inte leksaker annat än till jul och födelsedag. Däremot fyndas på loppis, på Blocket och Tradera. Och så vill jag slå ett slag för hur vi gjort med några vänner i samma ålder. Vi BYTER leksaker. Plockar ihop en kasse med bra, hållbara prylar, och byter kasse, helt enkelt. Samma med pussel och böcker, som man lätt kan tröttna på om man sett det för länge. Och sen byter vi tillbaka efter ett par månader. Och då är våra grejor som nya igen.

Och sen kan man plocka ihop brädbitar, hammare, skiftnyckel, virknål och garn, rep (killen knyter som en tok här hemma, och det är ingen som lärt honom hur man gör det), gammal ficklampa, radio och annat vanligt som man har hemma i förråd och verkstad. Roligare och mer på riktigt än leksaker.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
mnorin
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 06:12

Re: Tips på ensamleksaker till 3,5-åring!

Inlägg av mnorin »

Jag kan verkligen rekommendera Twistcar! Vi har 5 barn i olika åldrar och alla tycker dem är roliga trots att vi haft dem i ca 3 år. De går att använda både ute och inne, ensam eller tillsammans.

Ta en titt på http://www.twistcar.se
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Tips på ensamleksaker till 3,5-åring!

Inlägg av Alma »

Papperslappar, toarullar och tejp, sådan som är lätt att tejpa med och som man inte behöver spara på.

Stora, breda gummisnoddar. Det mesta kan snoddas!

Ståltråd. Det mesta kan viras!

Juice- eller mjölkkartonger och en skruvmejsel att göra/banga hål med. Gratis ätpinnar från sushi- eller kinarestaurang att stoppa i hålen. Sen gummisnodd och ståltråd och man kan bygga vad som helst.

Modelleror av olika slag. Riktig lera (utan vatten inte så kletig som man tror).

En pumpa eller melon som man får gröpa ur. Eller rita med tusch på en banan, en apelsin.

Varmlim, en välsignelse. En 3-åring bränner sig en gång (blir inte ens 1a gradens brännskada men känns) men det är så kul att limma med något som gör att det verkligen håller att leken fortsätter utan plåster ändå. Enda limmet som gör att man kan limma en pinne rätt uppstående på ett juicepaket och det håller! Även när det ska badas med konstruktionerna.

Kastanjer, stenar, ulltottar, garn, små tygbitar, kottar och ekollon.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"