Träningstråd för oss gravida

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Träningstråd för oss gravida

Inlägg av ÅsaB »

Jag börjar känna mig frustrerad. Jag jobbar 40 timmar i veckan, är mamma till en 1,5-åring och sambo med en go' norrlänning. Vi bor trångt, det är alltid stökigt och nu är jag gravid. Trött som en gnu och ingen ork alls.

Nu behöver jag inspiration! Jag måste börja röra på mig! Ryggen gör sig lite påmind, benen fladdrar och jag är stel som en pinne. Har inte tränat på flera månader. Var ingen träningsnarkoman innan heller, men ett par yogapass i veckan blev det allt.

Men nu, med litet liv i magen och ca 20 veckor kvar är det definitivt dags att ta tillbaka kontrollen över kroppen igen! Jag måste börja träna lite! Inga aerobicspass, men varje liten grej som kan stärka min kropp och min själ och underlätta resan vi har framför oss. Jag är säkert inte ensam, så varför inte hänga på och hjälpa till med inspiration och tankar?! :D

Jag tänkte så här:
:!: Jag skall anmäla mig till det sk Magplasket. Från slutet av augusi och åtta veckor framåt kommer jag att vattengympa, ihop med lite förlossningsförberedande övningar (profylax mm).
:!: Två-tre gånger i veckan skall jag inte bry mig om att byta från buss till spårvagn, utan gå hem de sista kilometrarna.
:!: Skall träna yoga hemma minst två gånger i veckan - åtminstone lite solhälsningar.

Vad gör NI för att hjälpa kroppen på traven? Har ni problem? Har ni tips? Hur får ni tiden att räcka till???
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Nancy

Inlägg av Nancy »

:oops: Oj, oj... nu har din tråd gapat svarslös för länge tycker jag :wink: Jag har försök blunda för den dock eftersom jag är ungefär världssämst på motion. Och det även som icke-gravid... :roll:

Tycker du är fantastiskt duktig som tar vara på dig som du gör :thumbsup:

8) Jag smyger in en bön om förslag på yoga-dvd för gravida.

:heart: Kram från Nancy
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej Åsa!

Känner också att du borde få lite svar :wink: Dock är jag inte den bästa på det här med fantasifulla motionsråd. Det skiljer ju inte sig så mycket mellan dig och mig tidsmässigt i graviditeten och inte heller mellan barnen :wink: :D Jag är hemma med Arvid heltid och har på sätt och vis mer tid till motion. När kvällen kommer är jag rätt trött och oftast inte jättesugen på att röra på mig så mycket. Vi promenerar ungefär en timme om dagen då Arvid åker vagn. Utöver det brukar vi vara ute så Arvid själv får röra sig som han vill. Vagnpromenaden ger rätt mycket tycker jag, utöver det funderar jag lite på vattengympa faktiskt. Verkar så himla skönt. Cyklar också rätt mycket och är väl lite av en städnarkoman :lol: (sådär bra när man har fibromyalgi... men ändå! :roll: ) så den motionen räcker faktiskt för mig. Jag känner rätt bra i magen när jag damsugit, tvättat golven och grejat en hel dag. Plus promenader och grejer. Fördelen med att göra någon mer aktivitet är ju egentiden. En möjlighet att koppla av lite och gå in i sina egna tankar. För det krävs det ju en motionsform som tillåter det.

När jag var gravid med Arvid, gick jag på gravidyoga. Oj så skönt det var! Hade rätt tuff instruktör trots allt, hon körde på rätt bra :lol: Jag fick dock sluta i v 32 när jag blev sjukskriven för prematura sammandragningar. Men det är klart värt att prova. Vet att det kostar rätt mycket på sina håll men vi höll till i en liten mysig lokal på landet och jag tror det kostade 100 kronor per gång :roll: Helt slut i kropp och skalle blir man iaf, men på ett härligt sätt tycker jag.

Nåja, vet inte om jag sagt någonting vettigt nu :lol: :lol: lite tankar iaf.

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag är inte så förvånad över att svaren inte svämmat över... :)

Jag har börjat lite stilla. När jag väntade Walle orkade jag det tio gånger bättre än vad jag någonsin trott, inga vidare ryggproblem, trots lång historia med sjukgymnastik för just ryggen. Men nu har jag inte orkat och inte "haft tid". Dålig ursäkt, men det är svårt att komma hem bara för att gå igen. Och min man brukar vara oerhört trött när jag kommer, så då vill man inte gå hemifrån då heller.

Hur som helst, nu gick jag en bit från stan på hemväg i fredags, ett par kilometer i allafall. Har gjort några solhälsningar idag och känner redan lite i ryggen. Orken var verklgien noll och jag var lite chockad över hur stel jag var, men tio minuter yoga är bättre än ingen alls. Jag tror verkligen att jag behöver det här för att orka hösten. Jag sitter så mycket nu! :?

Nåväl. Till hösten är magplasket inbokat och skall bli jättekul! Inte gratis, men det är nog värt det ändå. Tänkte nog också köpa mig en yogavideo för gravida, för fler kurser hinner jag inte med.

Det blir nog bra - och tack tjejer, för att ni svarade! Lycka till själva!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Hej!

Jag gick på magplasket (i Göteborg) under min tredje graviditet. De andra två gångerna var tajmingen för det dålig tyvärr. Det var helt underbart :D . Skulle gärna gå på något liknande ogravid om det fanns. Kombinationen av träning, avslappning och andningsövningar (just dom kan man förstås avvara om man inte är gravid :wink: ) var super. Du kommer inte att ångra det (trots priset). Om inte annat är det skönt för att man den stunden i veckan hinner känna och tänka på graviditeten i lugn och ro.

Annars har jag gått sporadiskt på Friskis och Svettis mammagympa under alla min graviditeter. Det har också varit skönt och lagomt tycker jag.

Därutöver har jag mest promenerat eller cyklat (funkar även om man lätt får sammandragningar).

Lycka till!
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Nillan!

Vad spännande! Min barnmorska är magplaskledare och rekommenderade träningsformen när jag började fråga om profylax och sånt. Hon tyckte att det kanske räcker med magplask. Vad tycker du? Har du någon åsikt? Om jag får lov att vara lite nyfiken... :wink:

Hur som helst skall det bli jättekul att prova på. Om inte annat så för att få en stund för sig själv, när man bara fokuserar på sin graviditet. Man hinner liksom inte det på samma sätt nu, när man redan har ett underverk! :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Menar du om det räcker med träning eller för profylaxövningarna? :roll:

Jag tror absolut att det räcker gott med magplasket vad gäller träning. Jag gick inte på Friskis parallellt utan bara frams tills magplasket drog igång. Annars har jag mest promenerat för att få röra mig lite.

Vad gäller profylaxen så har jag övat en del på egen hand. Om det ska sitta hyfsat i ryggmärgen så behövs lite mer regelbunden träning tror jag. Jag har aldrig gått någon kurs (förutom magplaskets då) utan har läst mig till hur man gör i Barnaboken samt den här gången i Anna Wilsbys träna hemma kit. Jag beställde bok och DVD med andningsövingar och massageinstruktioner från nätet: http://www.profylaxgruppen.com/. Jag tycker själv att jag har haft stor nytta av det.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åsa!
Hojta om du vill låna Anna Wilsbys bok. Har tyvärr ingen dvd.

Är ALLA barnmorskorna på BMG magplaskledare :lol:? Min (Annika) var det också, men hon fick mig inte att börja, haha. Att vara hemma med Anton var alldeles lagom träning för mig (på riktigt, det var jättebra!).

/Jenny
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Nillan!

Min fråga gällde mest om det räcker med intro till profylax med det som de lär ut på Magplasket eller om man skall gå kurs också? Känns lite mycket (pengar om inte annat...) Jag har också läst en del tidigare, men vill gärna fokusera mer på det, så jag har pratat om profylaxkurs, men min BM tyckte att varför inte magplask - då får jag både ock. Men det låter ju som om du var rätt nöjd!

Hej Jenny! Jag lånar nog gärna boken! Skulle vara kul att läsa! Jag skall bläddra lite i kalendern och se hur framtiden ser ut för en liten dejt.

Det är lustigt - jag gjorde fem ynka solhälsningar och jösses, vad mina axlar känns! :) Men då blir jag faktiskt lite peppad inför nästa "pass".

/Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Jag tror inte heller att det behövs någon mer profylaxkurs även om dom säkert är jättebra. Däremot lite andningsövningar på egen hand mellan magplaskstunderna så att säga. Det är det viktiga. Man får också en CD-skiva med mentala förberedelseövingar från magplasket. Jag gjorde dock inte dem eftersom jag hade fullt upp med Anna Wilsby DVDn :lol: .

Tyvärr är min DVD utlånad ett tag till till en kompis, annars hade ett lån av den säkert gått att arrangera, men boken gillade jag skarpt och alla övningar finns ju beskriva där.

Lycka till och trevlig FÖDELSEdag som Anna Wilsby säger i DVDn! Det kommer säkert att gå finfint. Och inte minst är jag nästan avis på dem som har magplasket framför sig....
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"