Hur ska jag göra med Emma?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Hur ska jag göra med Emma?

Inlägg av Tessan »

Hej hej
Emma och jag börjar så sakta hitta en tillvaro där vi börjar trivas riktigt bra hemma allihop :-)
Nu är det så att jag funderar över hur jag ska tänka angående eventuellt dagis till henne.
Tre år nu och är som sagt hemma med mig och Rasmus. Det finns MASSOR av barn i hennes ålder här men de går allihop på dagis och de små bebisarna är hemma på dagarna. Det finns en flicka till som är större som är hemma men hon är drygt 1 1/2 bara.
Öppna förskolan är urmysig och suveräna människor men bara småskräp till barn där också :lol:
Ca en gång i veckan kommer tre andra barn som är i Emmas ålder och det är ju inte alltid vi lyckas vara där samma dag.

Så....
Behöver hon träffa andra i sin ålder, hur ofta?
Ska jag låta henne gå på dagis 2 dagar/vecka eller har hon det bra med oss hemma även fast barnen lyser med sin frånvaro?

Tankar någon :?:

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Mina tankar - hon har det bäst med er :heart: och svetsas samman med lillebror. Sen kan det förstås vara kul att träffa jamnåriga ibland, om man själv kan välja om man är på det humöret eller inte. Och jag tänker att de jämnåriga väl inte går på dagis heeeeeeeela dagarna, om nu de har småskräp hemma. Så ni kan väl ses 1-2 eftermiddagar någonstans - tror jag blir alldeles bra och lagom det. I vart fall har det varit det här 8) .
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Kyrkans barntimmar? På viss håll kan man "lämna" de lite äldre barnen någon timme tillsammans med andra barn i samma ålder. Det skulle kunna vara ett sätt att låta henne göra egna utflykter från flocken. Om det finns något sådant i era trakter, vill säga.

Kram!
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Ewa och Nyamamman:
Tack för era tankar.
Jag trodde ju inte heller att de stora barnen går hela dagarna men 3 mammor jag träffat har dem från 10-16 VARJE DAG :shock:
Ska försöka bestämma samma dag med de andra stora barnens mammor på ÖF så vet jag att hon får lattja av sig någon gång i alla fall.
Det känns verkligen skitkonstigt att hon skulle vara på dagis när jag är hemma. Hon är ju det mysigaste som finns även när trotsen är på topp :-)

Och skulle det bli för tomt så får jag lura ut forumbarnen i Sthlm och deras mammor lite oftare och pallra mig iväg själv!

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag kommer ju!
Min Hugo får ju inte heller leka med kompisar på dagis, kraken....
Vi planerar in något snart! PM kommer!
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

Vi får ju baby nu i augusti och i november blir Antonia 3. Vi har tänkt att hon får gå på dagis 2 HALVA dagar i veckan, dvs 9-13 on-to, från och med oktober.
Då har hon förhoppningsvis hunnit vänja sig vid det nya här hemma, blivit delaktig i skötseln av babyn etc. Från oktober blir också vädret trist här och åtminstone ifjol ville hon bara vara inne då, så jag tycker att det nog inte är fel med lite andra barns umgänge för henne då 8 h/vecka. Resten av tiden är hon ju ändå med oss. Här finns heller inga andra barn hemma i hennes ålder då och ÖF är det väldigt taskigt ställt med här.

Men det är vi det - och som sagt, 8 h/v. är LÅNGT ifrån heltid i mina ögon :!:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Tessan skrev:
Och skulle det bli för tomt så får jag lura ut forumbarnen i Sthlm och deras mammor lite oftare och pallra mig iväg själv!
Ja, och Emma :heart: är varmt välkommen hem till oss. Olle skulle mer än gärna tillbringa tid med henne :wink:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Elle:
Ja vi får nog ta och pallra oss upp till stan någon gång i veckan och leka lite, Bleckan var ju ett jättebra ställe, man får ju springa en del och det är ju bra för konditionen :lol:
Jag och Nyamamman har ju två som gillar att gå på upptäcktsfärd utan att bry sig ett dyft om sina mammor :-)

//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

:thumbsup:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Jag och Selma kommer också gärna och träffar Emma :heart:

kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej Tessan

Jag har så mycket tankar och funderingar, ska se om jag kan uttrycka mig enkelt.... :?

Min stora började vid 4,4 år, feb 07 hade inget att jmf med tyckte inte att hon saknade kompisar, vi bor lite offside, men som tur är bor en jämnårig kompis "nära". Dagis 2 dgr i veckan, tror hon tyckte det var kul att ha "sitt" dagis att prata om, sökte för lillasyster till samma ställ och fick till min förvåning plats på hösten 07 då 3,2 år(lillebror kom jan 07).
Inskolning okt, har funkat kanon, tror iof att hon hade nöjt sig hemma till nu i höst.

Trots: Storasyster trotsade regält våren när ALLT hände, dagis, lillebror
Lillasyster har sin underbara trots NU hon utvecklas, jag utvecklas :wink:
Det påtagliga som jag ser "där ute" bland andra familjer är just trotset, och ingen ser sambandet ALLA storasyskon är ju :twisted: :evil: :shock: :cry: och "det är så skönt att bara ha egentid med den lilla" :cry: Jag vet att du tänker helt annorlunda.

Dagis: Ja, nu så här 1,5 år från min start som dagismamma är jag nog inte speciellt nöjd, inte när det gäller tänket "barnen måste gå på dagis för att få kompisar" Jag har skrivit det förrut, att gå på dagis genererar inte nödvändigtvis kompisar, MEN man träffar andra barn. Pedagogiken skiljer sig avsevärt från dagis till dagis på tjejernas avdelning är videon :shock: väldigt populär just nu :evil: behöver inte säga mer, det är en helt annan tråd.

Mitt liv som mamma tycker jag blev mycket "tråkigare" nu när tjejerna går på dagis, de går 3 dagar i veckan och när de är lediga vill jag att vi bara ska vara, innan hittade man på olika saker tillsammans.
Tjejerna tycker det är kanon, men de tycker det är lika roligt att åka hem och att vara hemma.
"De ÄLSKAR att vara hemma" är något vi borde säga oftare, det är det många kör till sitt försvar varför 2 åringarna går kvar när syskonet kommer "de älskar sitt dagis"

Svammel svammel, vet inte om du blev något klokare, men min erfarenhet.

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

nilam skrev:Mitt liv som mamma tycker jag blev mycket "tråkigare" nu när tjejerna går på dagis, de går 3 dagar i veckan och när de är lediga vill jag att vi bara ska vara, innan hittade man på olika saker tillsammans.
Tjejerna tycker det är kanon, men de tycker det är lika roligt att åka hem och att vara hemma.
"De ÄLSKAR att vara hemma" är något vi borde säga oftare, det är det många kör till sitt försvar varför 2 åringarna går kvar när syskonet kommer "de älskar sitt dagis"

Svammel svammel, vet inte om du blev något klokare, men min erfarenhet.

Malin
Hej Malin!
Tack för dina tankar, det är ju lite det här jag vacklar i. Förmodligen skulle Emma tycka att det var kanon men jag skulle ju tycka att det för jäkla tyst och trist hemma.
Håller verkligen med dig om att vi bör tala om hur mycket dom älskar att vara hemma.
När jag var på dagiset bara för att kolla in hur det ser ut tyckte dagisfröken att det var så bra nu när kommunen fått till att alla barn med syskon hemma får vara på dagis 30 timmar.
Så då kunde ju Emma gå varje dag, strålande tider tyckte hon. Inte jag.
Har nog bestämt mig för att jag ska ha min älskade tjej hemma i höst och kanske hon får börja efter nyår.

Antonias mamma:
8 h/dag tycker jag låter som en bra idé men här blev jag sågad vid fotknölarna när jag frågade om 1-2 dagar/vecka á 4 timmar. Näe se det gick inte eftersom hon då skulle hamna utanför gruppen om hon inte skulle gå mer. Kanske stämmer det, kanske inte, vet inte :roll:

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Trist, men tyvärr inte oväntat, att du blev sågad jäms med fotknölarna angående ditt förslag om 8-timmar/vecka.

Tror det blir toppenbra att ni är hemma tillsammans hela hösten!
Dagis finns kvar, det är ingen brådska.

Förresten, 30 timmar/vecka när man är hemma?! Hur dumt är inte det då tycker jag. Tycker 15 timmar är nog det... men 30.
Fast jag har tyvärr hört mammor klaga i vår kommun över att det är så snålt med 15 timmar när de har kompisar i Stockholmskommuner som har 30 timmar.

Kram
Sophie
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tessan, har du klurat på dagmamma?
Jag har själv börjat fundera lite åt det hållet, den dag det blir aktuellt, och "förhörde" en potentiell sådan förra veckan. Det fina med dem är ju att de inte behöver vara så mycket av institution som ett dagis. De bestämmer själva vad de vill göra, hur "få" barn de vill ha, och hur långa dagar barnen kan vara där. Den här kvinnan, till exempel, hade ganska många barn i sin verksamhet, men en pojke åkte hon hem till en förmiddag i veckan, så att mamman med bebis kunde uträtta ärenden. Två av barnen var 7 år - toppen, tänker jag, som gärna vill att mina barn ska ha barn i olika åldrar runt sig. Hon samarbetade INTE med ett gäng andra dagmammor, men hade en anställd kvinna som avlastade henne. Hon verkade så flexibel och mån och att det skulle "kännas som om man bara kommer hem till sina bästa kompisar". Hon betonade också barnens individuella sömnbehov, som hon tyckte måste respekteras framför häftiga, äventyrliga utflykter.
Well, jag föll pladask för henne som du förstår, och hoppas att hon har oss i tankarna den dag hon får en öppning.
Kanske finns det något liknande i dina krokar? Ring och förhör dem!!!

Kram!
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej igen :-)
Jo alltså hon gick ju hos en suveränt bra dagmamma innan Rasmus kom men tyvärr slutade hon månaden efter Emma gick hem :cry:
De dagmammor som finns här har jag inte något gott öga till men det grundar jag bara på att jag var i parken samtidigt som två av dom en dag. Då stod den ena i pumps i sandlådan med tighta jeans och pratade i mobilen vänd med ryggen mot barnen. Kan ju ha varit en engångsföreteelse men inget bra intryck. Jag kommer absolut att kolla upp dom närmare senare för dagmamma tycker jag är mycket bättre än dagis eftersom det är som du säger, barn i olika åldrar och liten grupp samt i hemmamiljö...

Jag funderar :-k
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"