Bråkstake på dagis.

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
sanna79
Inlägg: 152
Blev medlem: lör 19 apr 2008, 21:08
Ort: växjö

Bråkstake på dagis.

Inlägg av sanna79 »

Hej!! Jag har ju 3 barn och min äldsta är 3,5 år. När han började närma sig 3-årsåldern tyckte vi att han verkligen började bli intresserad av andra barn och det var väldigt svårt att hitta andra barn att leka med (här börjar i stort sett alla barn dagis vid ca 1,5 årsålder) kyrkans verksamhet finns men bara med yngre barn. :roll: Men eftersom vi är "motståndare" till det kommunala dagiset så kändes det inte heller bra :? Så kom vi i kontakt med ett waldorf-dagis, där de bla äter vegetarisk mat (och det passar ju oss som är veganer :) ) Där är de iallafall jättesmå grupper, använder sig bara av naturmaterial och ser väldigt mycket till individen. Och de har kommit väldigt långt i sitt genus-tänk! :D

Så bestämde vi att Noah skulle få gå några timmar i veckan, och det funkar bra förutom att där går en riktig bråkstake (extrem sådan :roll: ) Noah kommer hem och berättar att han jagar honom och han är ibland väldigt rå i sina ordval, jag ska skjuta den fågeln tex :roll: Detta känns inte alls bra, och vi ska naturligtvis prata med personalen, men jag kännde när det var inskolning som att personalen inte riktigt vet vad de ska göra? De har visst sökt stödperson till honom men fått avslag frn kommunen (såklart :evil: )

Nu känner jag mig iallaall lite villrådig, förstår ju att det väl är svårt att undvika sånt här eftersom det ju alltid brukar finnas en bråkstake i varje klass :roll: men Noah är så fin men dock lättpåverkad och jag vet inte om jag vill att han ska gå på dagis :?:

Till hösten hade jag tänkt att Malte (som då är 2,5) oxå skulle börja och så skulle jag börja plugga lite + ta mitt körkort och vara hemma med Leo såklart (som då blir 1år) Mina föräldradagar räcker inte så länge till men beslutar jag mig för att vara hemma med alla 3 så kan jag utnyttja vårdbidraget iallall.

Är det några andra här som är hemma med era barn? Är det för tufft att vara hemma med en 4-åring? Vill inte att Noah ska få bilden att det är så där man ska göra för att få uppmärksamhet, och jag tycker han har bråkat mycket mer med Malte sen han började dagis :(

Kom gärna med funderingar och tips.

Kram :heart:
mamma till 3 pojkar Noah, 0501 Malte, 0604
Leo, 0710 och flickan Ida 090414
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Det låter trist det där, hoppas att ni får en bra dialog med personalen till att börja med.

Nu vet jag inte hur det är att vara hemma med en 4-åring. Men nog tror jag att ni fyra kan få det bra tillsammans.
Men han börjar komma (om han inte redan är) i åldern där de vill träffa andra och börja bryta sig loss litegrann från familjen.
Jag kan inte råda om ni ska behålla dagisplats eller ej.
Börja med att prata med dagispersonalen för att höra vad de säger och vad de har för plan för detta.
Hur bemöter de den där pojken på dagis?
Vad säger er son?
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"