Exempel på "istället för dagis"

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Mule
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 15:16
Ort: SÖLVESBORG

Inlägg av Mule »

Hej!

Vi tackar så mycket för tipset! :D I tisdags var D. sjuk. så maken fick börja efter lunch på sitt jobb och jobba till nio. Jag hoppas, hoppas att hans chef ser att det fungerar för då kanske han skulle kunna få ha den arbetstiden och vi skulle klara oss helt själva. Men vi få se... Han hade iallafall fått jättemycket gjort i lugn och ro, så en gnutta hopp finns det nog.

Hälsningar Mule
Mule
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 15:16
Ort: SÖLVESBORG

Inlägg av Mule »

Hej!

Jag tänkte bara rapportera lite om hur det har gått för oss. Det har nämligen inte riktigt blivit som vi tänkte oss. D. kom bara någon gång till och sen fick hon ont i ryggen och kunde inte hjälpa oss mer. Min man bad då om att få jobba 13-21 några tisdagar i månaden och det gick chefen med på, om än något motvilligt. Så nu har vi haft det så sedan i nästan två månader och det känns bra. Problemet är bara att min man inte vet hur länge han kan göra så. Jag hoppas, hoppas att han kan göra det hela våren också. Annars vet jag inte alls hur vi ska lösa det.

Stora flickan började ju hos en dagmamma och kom in fint, tycker jag. Sen en dag var det bara stopp. Hon ville inte gå dit mer. Snart kröp det fram att de andra barnen hade varit taskiga mot henne när de var ute. Inte slagit henne, men sagt saker som att hon inte fick stå upp på gungan och att hon inte fick vara med. Dagmamman hade varit inne vid det tillfället (hon ser dem från köket). Jag pratade med dagmamman om detta och hon sa att hon inte hade märkt någonting. Iallafall provade vi igen i torsdags. När jag hämtade snuttan var hon arg som ett bi och i bilen hem berättade hon att de sagt elaka saker igen. Värre den här gången. Det värsta var nog när hon sa "då gjorde jag såhär med huvudet (slog ner blicken i marken) och gick iväg, sen sa jag att jag ville hem". Det hände när dagmamman var inne igen. Kan man kräva av henne att hon är ute hela tiden med dem? Det är fyra 4-åringar. Det känns inte alls bra att låta henne gå dit igen, men hon vill prova en sista gång. Jag känner mig inte trygg med att lämna henne där och vi funderar på att söka plats på dagis istället åt henne. Där kanske de ändå har lite bättre koll? Men samtidigt känns det som om vi ger upp för lätt då. Jag är helt oerfaren när det gäller dagmammor och dagis, så jag vet varken ut eller in. Det enda jag vet är att hon inte ska behöva bli illa behandlad - åtminstone utan att någon ser det och ingriper.

Hälsningar Mule
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej Mule!

Jag tycker absolut att en vuxen måste vara med när det handlar om 4 - åringar. Små stunder kan de vara själva men jag tycker de lätt faller för frestelsen att reta varandra. :? Där vi bor finns det 3 stycken andra 4- åringar förutom vår egen. I somras när de var ute mycket på gården tillsammans så var de ensamma vissa studer. Det slutade alltid med att ngn började att retas och säga att den och den inte fick vara med. Vi och ett av de andra föräldrarparen kände att de inte klarade detta riktigt själva så vi var oftast åtminstone en person ute.

Jag tycker definitivt att du ska ta upp detta med dagmamman. Barnen är ju hennes ansvar när de är där. Det finns många fördelar med dagmamma men detta är tyvärr en av nackdelarna. Man har bara 1 vuxen att vända sig till. Tycker man helt olika i mkt och känner att man inte får ngn respons så finns det liksom ingen annan att vända sig till.
Så ta upp det och se var hon står. Kan ni inte alls mötas kanske det är dags att se sig om efter alternativ.

Ha det bra!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Mule
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 15:16
Ort: SÖLVESBORG

Inlägg av Mule »

Hej!

Tack så hemskt mycket för ditt svar, Susanne. Tack Ewa också. Det har hänt så mycket här på sistone, så jag har inte varit inne på datorn alls. Mannen har blivit varslad om uppsägning p.g. a. arbetsbrist, så det mesta kretsar kring det just nu. Vi hade en så bra plan med att han skulle vara hemma måndagar och jag jobba länge den dagen mm. och nu slås allt i spillror. Men, det gick inte så bra hos dagmamman förra veckan heller. Snuttan var sur och tvär när jag hämtade henne och berättade att två av barnen varit dumma igen. Jag pratade med dagmamman och det verkar som om hon ser det mesta och säger till. Det är bara någon enstaka gång hon missar, tror jag. Men det känns ändå inte bra. Vet varken ut eller in. Snuttan vill troligtvis inte gå dit den här veckan. Är det okej att ha henne hemma när hon vill det? Jag vill ju inte att hon ska lära sig att hon kan fly från problem (vilket jag själv har en tendens att göra) samtidigt som jag inte vill att hon ska må dåligt. Till saken hör att alla de hon ska gå i skolan med går på ett dagis här i närheten. Vi sökte plats där, men fick ingen. Det är inget superdagis och personalen är för få (3 på 21 barn), men vi vill inte att hon ska hamna utanför. Borde vi försöka få henne omplacerad?

Hälsningar

En Mule mer eller mindre i kris
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej!

Oj, här har det hänt saker. Jag är så ledsen för er skull. Och hoppas det löser sig till det bästa.

Hur du ska göra i övrigt... Det är svårt att råda om, för vi tänker alla så olika. Själv tror jag inte att det är fullt så nödvändigt att ha gått tillsammans på dagis med alla sina framtida klasskompisar. Andra har annan åsikt där. Men folk flyttar, det händer saker och ja, att gå på samma dagis är ingen garanti för att man sedan kommer att ha en starkare relation i lite högre ålder. Vet jag av erfarenhet. Jag gick själv inte på dagis. Det gjorde många av klasskompisarna. Men det var ändå inte så att de som gjorde det hade uppgjorda roller och var bästisar redan. Så för mig känns inte det som ett så viktigt argument. Viktigare är att det är så bra som det kan bli där man nu ska spendera den här tiden - NU. Så tänker JAG.

Sedan kan man ju umgås med kompisar utan att gå på dagis. Anton har sina jämnåriga kompisar på olika dagis, men bara en jämnårig kompis på sitt dagis. Men vi träffar hans andra kompisar på annat håll, på aktiviteter eller genom att vi umgås familjevis. Och det räcker för att de ska ha en relation till varandra. Och det märks ju tydligt vilka som går bra ihop och inte och då kan man ju låta de som trivs ihop ses lite på egen hand ibland också - bjuda hem och så.

Hoppas som sagt att ni hittar någon ny lösning, nu när situationen ser ut som den gör. Och hittar ni inte någon lika bra lösning som den ni tänkt er, så tänk inte att det har gått åt fanders. Tänk att ni gör det bästa ni kan utifrån de förutsättningar ni har.

Stor kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Mule
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 15:16
Ort: SÖLVESBORG

Inlägg av Mule »

Tack för ditt svar, Ewa!

Ja, jag vet inte vad vi ska göra, men den här veckan händer ingenting iallafall, eftersom snuttan är förkyld. Vi får se hur vi ska göra.

Hälsningar Mule
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"