Gossen kejsaren

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Gäst

Gossen kejsaren

Inlägg av Gäst »

Hej alla!

För ett halvår sedan påbörjade vi en lång resa inom utredningstecken som slutade nu till valborg: min son uppfyller kriterierna för autism.

Diagnosen kommer inte som någon jätteöverraskning, i och med att jag har sett det komma under loppet av några månader redan.

I den här tråden tänker jag ställa alla doman-och träningsprogramrelaterade frågor, så jag har dem samlade på ett och samma ställe. Hoppas att upplägget går bra för er andra!

Fråga nummer ett:

För ett par veckor sedan påbörjade jag läsprogrammet på finska. Vi har avslutat den på svenska redan, och istället för att göra fler powerpoint småsagor med bilder på svenska började jag om från början, fast på finska. Han älskar det. I samma veva började jag även räkneprogrammet, men han är inte alls intresserad. Hoppar ner från knäet och går sin väg.

:arrow: Bör jag envisas, eller skall jag för nu lägga ner räkneprogrammet? Han skall fylla tre snart, men vi hinner nog räkna senare också, tänker jag.

:arrow: med läsprogrammet kör jag stora röda bokstäver och så bild på saken på nästa sida:

KATT

och så bild på katt på nästa sida. Detta tycker han är så kul att han ofta kommer springande själv och föreslår bildprogrammet. Jag visar femton bilder med tillhörande ord på stöten istället för fem, för han nöjer sig inte med bara fem. Hela programmet ser han tre gånger om dagen. Är det här okej? Han repeterar ofta något ord från programmet precis innan vi skall titta eller efter att vi tittat, så in går det ju.

Tacksam för alla era funderingar! :)
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Päivi

Tack för att du delar med dig, delad sorg är halv sorg, liksom delad glädje är dubbel glädje.

Bara helt kort:
Du kan inte visa honom KATT. Du måste visa honom katt. Stora bokstäver använder man inte till vanligt i skrift, och lär du honom stora bokstäver nu, så måste han lära sig engång till, fast då små bokstäver.

När du börjar med meningar har du stor bokstav i början på meningen, och punkt till sist. Visa honom så som det är vanligt att läsa.

Lägg ner räkneprogrammet. Han har tydligen inte förmågan att "se" antalet prickar längre. Den förmågan försvinner när dom är två, om den inte har börjat användas. Use it, or loose it. Så brutalt är det.

Du behöver inte ha bilder på baksidan av alla kort. Hur ska du förrästen kunda visa "snäll"? Ha några bilder, och några inte.

Visa inte hela programmet på en gång. Dela upp det i seksjoner, och visa varje seksjon tre gånger/dag. Har du tre seksjoner, så blir det då tre gånger tre, alltså 9 visningar/dag.

Hoppas det var förståelig, hör av dig annars!

Kram, Hege
Gäst

Inlägg av Gäst »

otydligt av mig! Jag använder alltså inte stora bokstäver utan små! :) Tack, Hege!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Idag firar gossen kejsaren tre månader på sin GF/CF - kost. Följande saker tycker jag har förändrats:

:arrow: börjat krama mig självmant

:arrow: börjat leka med leksaker istället för att bara kasta dem. Intresset för leksaker är dock fortfarande svalt.

:arrow: börjat använda riktiga ord i större utsträckning

:arrow: mycket mindre av SIMS - för hans del armviftningar

:arrow: tycker det är mindre av sladdviftning. Förr kunde han sitta varje ledig stund med sin favoritsladd. Nu plockar han fram den sparsamt, då och då. Han sitter hellre i soffan och bläddrar i böcker, eller så är han ute. Någon gång har det hänt att han har tagit med sig sladden ut, men då släpper han den snabbt.

Helt GF/CF har det inte varit - det händer ju att han har fått tag på en bit veteskorpa som lillasyster har lämnat efter sig :roll: eller att han har norpat åt sig en bit bröd som inte är glutenfritt. Sådana missar är ändå få tycker jag, och tittar man på listan här ovan är i alla fall jag imponerad! :)
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Päivi skrev:Sådana missar är ändå få tycker jag, och tittar man på listan här ovan är i alla fall jag imponerad! :)
Jag med :thumbsup: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "