Harald Blomberg rörelseterapi.

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
mammaigen
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 21:02

Harald Blomberg rörelseterapi.

Inlägg av mammaigen »

Finns det någon som provat eller känner till något om rörelseterapi vid bokstavsdiagnoser, läs och skrivsvårigheter ?
mammaigen till en liten skrutta född i juli -07.
Tre barn födda under tidigt -80-tal
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Inte jag.

Kram, Hege
mammaigen
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 21:02

Inlägg av mammaigen »

:( synd
jag hittade dessa sidor på nätet och blev mycket intresserad.
www.allasinnen.se
http://www.haraldblomberg.com

ingen som känner igen detta? :roll:
mammaigen till en liten skrutta född i juli -07.
Tre barn födda under tidigt -80-tal
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Eventuellt

Inlägg av inger »

Eventuellt ska Gabriel träffa en pedagog som arbetar utefter dessa ideer, hör av mig med rapport i så fall.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
mammaigen
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 21:02

Inlägg av mammaigen »

Tack Inger, låter spännande! Ser fram mot att höra från dig om och när ni träffar pedagogen :thumbsup:
mammaigen till en liten skrutta född i juli -07.
Tre barn födda under tidigt -80-tal
Patrik
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 29 dec 2004, 19:50
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Jag har ingen erfarenhet av det men är nyfiken efter ha studerat psykologi och suttit med i nämnd som hade hand om socialafrågor och jag tror det är bra!
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
mammaigen
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 21:02

Inlägg av mammaigen »

Jag beställde boken Helande Liv av Harald Blomberg och boken Hjärnvägen till inlärning av LarsErik Berg och Anna Cramér, ska strax krypa ner och bläddra i dom.
Patrik vill du berätta varför just du tror det är bra med rörelseterapi ? Vad var det för sorts nämnd du satt med i ?
mammaigen till en liten skrutta född i juli -07.
Tre barn födda under tidigt -80-tal
Patrik
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 29 dec 2004, 19:50
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Jag vill bara understryka att det jag har att säga bara är egna synpunkter (som i och för sig är grundade i en del erfarenhet odyl men så jag inte blir övertolkad).

Jag tror att det är bra för människan i grunden, i djupet, i själen.
Det kan vara stärkande att bygga upp det egna jaget genom att få fokusera på sig själv, sina rörelser, sin plats i rummet (och i förlängningen världen) o.s.v.
Det kan även fungera som en slags meditation när man fokuserar på det man gör så mycket att de tankar som annars bara far runt om i huvudet får lämna plats för det man medvetet vill fokusera på.
Sen kan det helt enkelt också förhoppningsvis vara roligt och roligt i sig att lära sig behärska något på ett bra sätt (där att kämpa med svårigheter för att försöka övervinna dem är en possitiv del).

Nämnden var en socialnämnd som bland annat hade hand om verksamhet för allt från funktionshindrade, psykiska problem till mer svårdefinierade problem där man sammarbetar kring barnen tillsammans med folk från skolan odyl.
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
mammaigen
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 21:02

Inlägg av mammaigen »

Tack Patrik för att du delar med dig av dina tankar och funderingar :)
Lär så vackert det du skrev om rörelser som en förlängning ut i världen, självklart :P

Jag har hunnit bläddra i mina böcker lite, men jag har många sidor kvar och återkommer när jag läst mer.
mammaigen till en liten skrutta född i juli -07.
Tre barn födda under tidigt -80-tal
mammaigen
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 21:02

Inlägg av mammaigen »

Lät vackert skulle det ju vara :oops:
mammaigen till en liten skrutta född i juli -07.
Tre barn födda under tidigt -80-tal
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Varit där i dag

Inlägg av inger »

Min man var på sensomotorisk träning med vår son i dag. Tränaren gick igenom och gjorde ett protokoll över var sonen ligger i rörelseutvecklingen(utgår från teorier om rörelser från fosterutveckling till vuxen). Därefter har han fått ett rörelseprogram som inledningsvis syftar till att han ska bli mer avspänd och komma tillrätta med att han tex är överdrivet kittlig. Rörelseprogrammet tar inledningsvis 20 min om dagen.
Sonen och hon fick bra kontakt. Det känns som en bra terapi att bygga vidare på.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
mammaigen
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 21:02

Inlägg av mammaigen »

Låter toppen att de fick god kontakt, ser fram mot att höra mer kring hur det går för er.
Har din son någon diagnos? Berätta gärna om du vill.
mammaigen till en liten skrutta född i juli -07.
Tre barn födda under tidigt -80-tal
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Autism

Inlägg av inger »

Gabriel fick diagnosen autism vid tre års ålder.

I dag är han åtta snart nio år.
Vi går hos en homeopat också och Gabriel har påtagligt förbättrats av det.
Rörelserna är ett komplement.
Vi hoppas kunna hjälpa honom med att uppleva sinnesintryck på ett annat sätt.
Han tycker att mycket är obehagligt som att klippa naglar, möta en hund och han upplever fortfarande att det är som att ramla ner i toaletten varje gång han bajsar.
Så har han en överdriven ljudkänslighet också. Så vi ska eventuellt också åka till en pedagog som arbetar utefter tomatsio metoden.

Homeopatin har hjälpt Gabriel att bli av med astman och eksem. Koncentrationsförmågan är hög och vi kan verkligen sitta ner och jobba med att läsa, skriva och räkna matte. Kreativiteten har kommmit i gång också. Han uppfinner saker och försöker skriva små dikter.

Han får eye q varje dag och vi har minimerat sockerintaget och slutat dricka kommjölk.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Lena-Lotta
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 02 aug 2006, 22:40
Ort: Huddinge

Inlägg av Lena-Lotta »

Jag har läst boken Hjärnvägen till Inlärning. Har siktat in mig på Harald Blombergs böcker efter det.
Vår dotter, som snart fyller 6 år, har tränat sensomotoriskt och även hörselträning enligt Tomatis teorier i snart ett år, på ett ställe som heter Vestibularis och finns i Mönsterås i Småland.
Hon har varit sen motoriskt och även tal. Också varit ljudkänslig. Hon har helt klart gjort stora framsteg under detta år, tex fått bättre balans, blivit av med ljudkänsligheten, fått mer kontroll på sin kropp. Träningen fortsätter dock och vi har nog en bit kvar att gå.
Jag har inte personligen haft kontakt med AllaSinnen i Södertälje, men jag har läst på deras hemsida och de verkar ha samma teorier ungefär som Vestibularis som vi har besökt.
Jag har även hittat en man på www.lindbla.se som håller till i Avesta som verkar jobba på samma sätt.
Mamma till Tove -02 och Niklas -05.
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Träningen går framåt

Inlägg av inger »

Gabriel ska nu bli mer avslappnad i höfterna.
Han gör programmet upp till en halvtimme varje dag. Det ska snart kompletteras med ljudterapi.
Han har börjat läsa lite grand frivilligt(har tidigare behövt påbackninge från soss hela tiden.
Det märks också att han funderar mer. Han har alltid ställt frågor men nu funderar han mer king svaren och ställer fler följdfrågor.

Snart ska vi på vår första utlandssemester. :D
Om precis en vecka bär det av.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"