Förtrots? Springer iväg och stoppar stenar i munnen.

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
annaschedin

Förtrots? Springer iväg och stoppar stenar i munnen.

Inlägg av annaschedin »

Hej!

Jag och Axel brukar vara i parken under eftermiddagarna. Nu på senaste tiden har han börjat stoppa stenar i munnen och sen springa iväg. Antagligen för att han vet att han inte får! (Jag är rädd att han ska sätta i halsen.)

Han springer och tittar skrattandes bakåt för att se om jag följer efter.Hur ska jag göra? Ibland när jag inte är snabb nog att få ut stenarna känner jag mig tvungen att följa efter så att han ska spotta ur dem. Sen brukar jag följa efter när jag ser att han springer mot en trappa eller nåt annat halvfarligt.

Men idag så ramlade han så klart när jag sprang efter och det vill jag ju inte! Han ramlar ju såklart för att han tittar bakåt och skrattar... :(

En gång stod jag kvar och då stannade han också och började plocka lite på marken. Så då funkade det ju. :lol: Men då var han inte på väg åt något farligt håll.

Och hur ska jag göra med stenarna? Vara som en hök några dagar och hoppas att han snart tröttnar? Försökte med att "stenar stoppar man i fickan eller lägger på bänken", men det kan ju lätt gå överstyr kom jag på senare, så det kanske inte är en långsiktig lösning.

Det känns som att det skulle vara lite förtrots. Innan har förtrotsen bara yttrat sig som frustation, inte såna här upptåg!

Någon som har nåt tips eller råd?
Anna/ Mamma till Axel född i mars 2006
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Njae...förtrots vet jag inte direkt. Mer spännande lek och lite utmaning. Om man stoppar stenar i munnen så kommer mamma som ett skott och det är himla kul.

Var väl en jättebra idé att lägga stenar på bänken eller i fickan. Det går över efter en stund det med. Du kan tom ta med en liten burk som han får samla stenar i. Om han stoppar i munne så gör grimaser och säg örk och spotta. Visa istället hur han ska göra. Supportar du inte leken så är leken inget rolig.

Du kan också förstås bryta genom att göra annat, och mutor är aldrig fel.

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
annaschedin

Inlägg av annaschedin »

Hej!

Idag gick det mycket bättre. Bara en liten sten åkte in och den spotta han ut själv på en gång! :lol: Han sprang inte iväg skrattandes heller.

Ska köra vidare med att inte supporta hans farliga lekar och muta med lite frukt. Tack för tipset!
Anna/ Mamma till Axel född i mars 2006
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Lysande :D :thumbsup:

Kram
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"