Ingen pratade med pojkarna

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Rica
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 15 mar 2006, 20:56

Ingen pratade med pojkarna

Inlägg av Rica »

Hej! :D Nu har vi så bestämt oss............dagis till hösten för killarna(4,5 år samt knappt 2,5 årtill dess det är dags) :? . Vi hade önskat ett dagis som vi bara hört positivt om men fick ett annat :roll:

Vi var och hälsade på där i förra veckan jag, min sambo och pojkarna för att bilda oss en uppfattning om det hela innan vi tackar ja...... och hjälp det var så STORT! :shock: 60 ungar fördelade på 4 avdelningar och en gemensam gård för alla. Det var fint om än lite trångt där inne och personalen verkade trevlig men ändå......

Både jag och min sambo reagerade på att ingen ur personalen pratade med pojkarna utan bara med oss :cry: ....de frågade inte ens vad de hette eller nåt alls- även om det inte är säkert att de ska börja där så tycker jag att barnen borde varit mer i fokus, de hängde liksom bara med i rundvandringen och var helt hänförda över alla traktorer och alla barn. Pojkarna tyckte att det var toppen men själv känner jag mej ledsen, villrådig och vill inte lämna mina barn till ett så stort ställe......... :cry: Det var prylar överallt och vi kom mitt i hämtningen av alla barn. Föräldrar kom och hämtade sina barn och det var folk och skor överallt :shock: .

Det är säkert väl organiserat men för mej som är ovan vid ett så stort dagis kände jag bara NEJ inte HÄR inte VÅRA killar som är vana vid lugn och ro här hemmA( även om dom är allt annat än lugna). Är jag för kritisk eller!!?? Det gav en sån bitter eftersmak att barnen inte blev tilltalade alls. Ingen sa "välkomna tillbaka i höst eller va kul att ni kom och hälsade på oss" till barnen utan bara prat med mej och min sambo. :evil: :cry: Barnen som var där verkade glada och de hade en massa roliga teman och projekt på gång men när jag frågade om barnen hjälpte till med nåt- att duka, duka av vattna blommor eller så fick jag till svar att de gjorde de inte däremot fick de baka kakor till föräldramöten ibland............. Jag vet inte...........en dagmamma känns nu mera aktuellt för oss. OM det nu finns någon. Vi blev också ledsna över att pojkarna inte får gå tillsammmans utan ska separeras på varsin avdelning. Känns konstigt, dom som är så tighta.
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

Roliga projekt och teman får mig att rysa! Och personal som inte tilltalar och ser barnen... Det går bort!!! :evil:

:!: Ett dagis är bra om personalen är bra! Visst är det bra om man har ändamålsenliga lokaler och en fin utemiljö och lagom antal barn i gruppen... Men personalens inställning till barnen är A och O!

:!: Ta en titt runt om och hör dig för på fler ställen!!!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Magkänslan ska man lita på, tror jag :lol:

Jag är en dagsiförespråkare av stora mått, själv dagisunge, men när jag tänker efter har min storson bara gått på små dagisar av olika andledningar blev det tre dagis för honom. Först en liten småbarnsavdelning i typ ett år, jätte bra personal och bra på alla sätt. Sen en flytt till annan ort och ett LITET, typ 8 barn, kommunalt dagis i 2 månader, det var uruselt verkligen uruselt :cry: löste det med TUR och fick plats på ett litet föräldrarkooperativ, jätte jätte bra.

När det var Mios tur, var det återigen ett privat alternativ som stod först på listan för mig, hon skulle komma in på syskonförtur på 16-åringens skola, också ett litet dagis men nä det kändes inte riktigt bra.

Det slutade med privat dagmamma, jag är jätte jätte nöjd.

kram och lycka till
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
elin sofia
Inlägg: 180
Blev medlem: fre 01 jul 2005, 08:52
Ort: Uppsala

Inlägg av elin sofia »

För mig går stora varningsklockan när jag hör att de inte pratade med barnen alls samt att de inte hjälper till med något. Jag har precis tagit hem min son från ett riktigt dåligt dagis där personalen var otroligt dålig på att SE och LYSSNA på barnen. De sa knappt hej till min son på morgonen när vi kom (däremot sa dom alltid hej till mig :twisted: ) Första dagen på inskoningen var hemsk! Hans inskolningsfröken pratade inte med min son över huvud taget! Dom verkade tro att han skulle skola in sig själv typ. Och när det var dags för aktiviteter/pyssel så skulle barnen sitta still och vänta medans fröken plockade fram allting och berättade för dem vad de skulle göra. Min son ställde inte riktigt upp på det kan jag säga.

Jag bytte till ett mycket STÖRRE dagis, 75 barn på 5 avdelningar. Så om ett dagis är stort eller inte tycker jag inte är så viktigt. Viktigare då hur de behandlar barnen tycker jag. På det nya dagiset pratar de med min son, inte med mig även om de naturligtvis alltid berättar för mig hur han haft det under dagen. De berättar när han inte hör eller involverar honom i berättandet. Barnen hjälper till att plocka undan och att duka fram. Personalen ser barnen och är involverade i vad de gör. Skillnaden är som natt och dag.

Be att få komma dit en gång till, kanske på en annan tidpunkt om det går. Och smygkika lite på hur personalen är med dom andra barnen. Det är mitt tips. Eller säg att ni vill visa stället för barnen en gång till. Andra gången behöver dom inte dra hela rundvandringen för er och då kanske en annan sida kommer fram. Det kan vara svårt också att ha tid att prata med barnen när det är föräldrarna som ska visas runt.
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej

citerar mig själv från en annan tråd:
Fjällfolket skrev:Hej! :D

På sistone har det funnits många frågor och funderingar, i olika trådar, kring "små barn på dagis" här på forumet. Det har fått mig att fundera lite... :-k

Först:

:!: Jag vill INTE förespråka dagis för små barn. Jag håller helt och fullt med Anna W i den frågan :!:

MEN:

:idea: OM man, av nöd, är tvungen vill jag ge några tankar på vägen...

Om man känner oro och/eller har funderingar om/kring sitt barn är det så lätt att bli "hemmablind" och därmed "missa" det vidare perspektivet. Kanske uppstår missförstånd i orons kölvatten? Som sen spär på oron, som... och så är en ond cirkel igång.
Och denna färgar i allra högsta grad det lilla barnet. Som har nog ändå :heart: med allt det nya.
Visst kan det då hjälpa din känsla att fråga/prata och höra sig för...
MEN! -
Många uttryck/begrepp (verktygen, vargen, attityden osv..) är "fikonspråk" för många utanför forumets varma famn...
Lyft istället blicken och se VAD folk gör och HUR de förhåller sig till barna. Kanske du då ser en "AW-variant" in action :?: Eller t.o.m flera :?:
Observera :arrow: inte en AW-klon :!:
Utan en annan person, med egna "verktyg". MEN likväl en inneboende attityd av självklarhet och en given känsla för barnas väl och ve. Kanske helt omedveten om att han/hon lever och verkar i AW's anda/filosofi.
Om du t.ex. skulle fråga dagmamman/förskolepersonalen om de vid vilan RAMSADE barnen, eller gav en x-tra SOLFJÄDER vid behov skulle du troligen ha ett livs levande :?: framför dig! :shock: :lol:
Men om du kunde vara en osynlig iakttagare vid vilodags, en helt vanlig dag hos dagmamman/på förskolan skulle du kanske få se det du frågar efter...
Som exempel -

På de förskolor jag arbetat genom åren går det ofta till så här vid vilan på en småbarnsavdelning (1-3 år). Men nu på "fikonspråk" :

:!: Alla barn får ett mjukt
:arrow: TILLRÄTTALÄGGANDE
på sin bestämda sovplats, med sin snutte/gosedjur

:!: Den personal som har ansvaret för vilan
:arrow: RAMSAR x 1
(ex. Nu ska barna sova, sov gott...ses sen...)
ev. assisterande personal är TYST.

:!: De barn som behöver x-tra hjälp att komma till ro
:arrow: BUFFAS
eller
:arrow: SOLFJÄDRAS
tills lilla kroppen är sömntung... Och får med sig en mjuk
:arrow: BEKRÄFTELSERAMSA x 1
(ex. NU ska Nisse sova, sov gott...ses sen...)

:!: De barn som behöver blir omstoppade igen
:arrow: efter ca: 10 min (då de inte störs)

:!: Alla barnas insomningstid noteras mentalt d.v.s
:arrow: Klockan är den bästa av vänner :wink:

:!: När alla sover så gott gör personalen annat MEN med koll
:arrow: LJUD I HUSET!

:!: De flesta barn vaknar på utsatt tid.
Om man vaknar för tidigt får man
:arrow: PÅMINNELSERAMSA x 1
Om man är en sömntuta får man
:arrow: VÄCKNING (på utsatt tid, efter klockan.)

:!: Återseendets glädje njuts, av praktiska skäl, utanför sovrummet. Men då får å andra sidan ALLA barna, var och en i SIN tid...
:arrow: GOD MORGON! i stor stil med klang och jubel, kramar och pussar! :D \:D/ :heart:


Så OM du, av nöd, är tvungen att titta på dagis åt ditt lillhjärta -
Stirra dig inte blind på scheman/ verksamhetsberättelser/ lokaler/ planeringar/ utbildningsnivå/ leksaker etc...etc...

SE, med öppna ögon, på personen framför dig.
Vad är det du anar/ känner/ ser när lille Nisse kommer fram och frågar om något mitt i "ert" möte :?:
Är det "Vän av ordning" eller "kärleksfullt visa/vägleda" som ger sig till känna när sen lille Nisse i nästa sekund närmar sig blomkrukan på avdelningen :?:

:idea: DÄR är ditt barns vardag.
:idea: Där är svaret på dina frågor...

/Fjällmor
maskros
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 13:24
Ort: Mossby

Tänk efter

Inlägg av maskros »

Pojkarna tyckte att det var toppen men själv känner jag mej ledsen, villrådig och vill inte lämna mina barn till ett så stort ställe.........
Du ska inte känna dig ledsen när du besöker dagis och LITA alltid på din magkänsla.Lämna inte dina barn där du inte trivs själv. Du är deras ögonen så mitt råd är att söka vidare om du NU måste lämna dina barn.

Jag tycker personligen att man ska göra allt vad man kan för att behålla sina barn hemma INTE lämna dom till samhälle.

Jag har själv testat och lämnat dagis för gott ALDRIG mer ska jag lämna mitt barn. Nu är jag hemmamamam med min solstråle :) Det käns underbart :D

Lycka till
Stolt mamma till son född 2006
Rica
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 15 mar 2006, 20:56

Inlägg av Rica »

Nu är det klart! :D Vi har tackat ja till dagiset vi hälsade på. Vi har velat, velat och velat :shock: . Vi fick vetskap om en dagmamma som skulla få två platser lediga till hösten- jippi :D tänkte vi , bokade tid och hälsade på och pojkarna kilade in i lekrummet till de andra barnen och började snacka och leka direkt vi kom dit frimodiga som de är.......Det verkade lugnt och bra, dagmamman har lång erfarenhet och trivdes med sitt jobb men nu till det trista. :cry: Till hösten försvinner alla de "stora barnen" till dagis och kvar blir två små älsklingar på 1 respektive 2,5 år alltså ingen för vår stora kille att leka med som blir 4,5 år till hösten. För lilleman(2,5 år till hösten) hade det nog varit toppen men vi vill inte ha dem på olika ställen så summa summarum får det bli dagis. Tyvärr på varsin avdelning eftersom lillkillen hamnar på småbarns.........

Även om det inte blir som vi kanske önskat från början så är det skönt att ha bestämt sej.Nu gäller det att ha en positiv attityd själv till hösten och som förälder stå för det här :roll: . Storkillen tror jag kommer att älska dagis eftersom han är så social och kontaktsökande , han behöver nån i samma ålder att tampas med och leka med men lillkillen skulle jag önska ett år till med här hemma så att han fick bli dryga tre men nu är dagarna obönhörligen slut :cry: och vi har verkligen gjort så gott vi kunnat.

Ett nytt kapitel i livet börjar till hösten och det är med sorg jag säger hejdå till den här ljuva tiden hemma med mina älskade ljuvliga vildingar :cry: . Jag kommer inte att jobba mer än 75% och fördela det på dagar, kvällar och helger när pappa är hemma men det blir ändå inte detsamma...........
maskros
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 13:24
Ort: Mossby

Inlägg av maskros »

med sorg jag säger hejdå till den här ljuva tiden hemma med mina älskade ljuvliga vildingar
Det låter hemskt :cry: synd att du kan kan vara hemma med dom .
Stolt mamma till son född 2006
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Även om det inte blir som vi kanske önskat från början så är det skönt att ha bestämt sej.Nu gäller det att ha en positiv attityd själv till hösten och som förälder stå för det här
Japp, se till att lägga fokus på detta. Kanske kan ni göra ett besök till närmare inpå, också. Stort lycka till! :D :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Rica
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 15 mar 2006, 20:56

Inlägg av Rica »

Tack för pepp och stöd :D . Tycker ni att vi gjort tokfel eller :?: ....jag menar en del av mej säger att få i min bekantskapskrets har varit hemma med barnen så här länge, många barn börjar ju dagis när de är runt ett år :cry: , en annan del säger att det är fel mot lillkillen som inte alls får vara hemma så länge som storebror :cry: . Hur man än gör så har man dåligt samvete :evil: .

Visst skulle vi kunna pussla med mormor och morfar som är pensionärer och världens bästa men enkel resa får de åka tre mil varje gång jag ska jobba , jag vet att de skulle göra det men ändå känns det som att binda upp dem ofta och mycket :? . De kommer att hämta killarna tidigare ibland och ta dem när jag jobbar kväll..........och bara det känns som en ynnest för pojkarna älskar verkligen dem och de är i bästa händer :D .Hur ska det gå med Attityden till hösten för mamman som är så här velig och redan nu har separationsångest :oops: :wink:
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

Här får du lite pepp! :D Jag tror det kommer att bli jättebra! De flesta barn trivs faktiskt alldeles utmärkt på dagis och det låter ju som om dina barn inte får så särskilt långa dagar. Dessutom är ju lillpojken ändå så stor att han kan kommunicera och "ta för sig" jättebra. Stoooor skillnad mot att lämna en 1-1,5-åring ju!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

Vi har våra barn på samma avdelning. En 1-5års avdelning och det är toppen. Helt underbart att de får vara tillsammans hela dagarna. Barn är olika, väldigt olika. Mina två är som natt och dag. Vissa far mer illa än andra av att börja tidigare och vissa tror jag faktiskt inte alls far illa. Min äldsta var hemma till dryga 3år och han hade kunnat vara hemma ett halvår till. Lillkillen var knappt två år när han började och det har inte varit problem en enda dag. Han har stormtrivts från dag 1. Viss är han lite mer kramig kvällstid än innan men annars känns det ändå bra. Nu går inte de så långa dagar heller och lillkillen sover dessutom 1,5-2 timmar.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Rica
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 15 mar 2006, 20:56

Inlägg av Rica »

Hej! :D Ville bara ta upp tråden och rapportera lite hur landet ligger nu :D .........Pojkarna har nu gått på dagis i några veckor , de hamnade till slut på samma avdelning(ibland lönar det sej att ligga på :wink: ). Allt har gått över förväntan.

För lillebror(snart 2,5 år) gick inskolningen som en dans- jag tror jag hade kunnat gå redan andra dagen. Han har hittills inte fällt en tår utan är glad både vid hämtning och lämning. Alla pratar om den berömda reaktionen hos barnet som kommer förr eller senare när man börjat dagis :roll: . Hittills har jag inte sett nåt annat än att han såklart är trött efter en dag där och kanske har blivit lite "rustigare" och mer bestämd men men det är ju tidigt att uttala sej än.

Storebror 4,5 år har också acklimatiserat sej väl. Han var den som till en början var lite skeptisk när jag skulle börja gå iväg lite under inskolningen men det gick snabbt över och han är lika glad :D som sin bror men också lika trött efter en dag :roll: .
Det som är fantastiskt är att storebror innan dagis varit "vaktig" på mej. Har gråtit hejdlöst om han inte sett mej ute på gården och att tex snabbt springa in på OK och betala en tankning och ha honom kvar i bilen har tidigare varit helt otänkbart då han nästan fått panik medans nu- som att vända på en femöring går det hur bra som helst :shock: " gå in du mamma, jag väntar i bilen" säger han stolt :wink: . Det är som att han vuxit med dagis och känner att han klarar sej lite utan mej. Jag försvinner inte för alltid utan kommer tillbaka när jag går. Jätteskönt för oss båda!! :!:

Det dåliga mammasamvetet säger att barnen fortfarande är små och har det bäst hemma och jag känner sorg vissa dagar när man bara ses en trött stund på morgonen och en ganska hektisk stund på kvällen men vad gör man när föräldradagarna är slut :roll: !!??

Jag jobbar 75% och som sjuksköterska ingår det både dag, kväll och helgtjänstgöring i detta vilket medför att pojkarna är på dagis max 3 dagar i veckan men då ganska långa dagar( 07.15- 16.15). Lillebror sover en halvtimme och klarar sej på det.

Livet har helt klart förändrats för oss tre och visst saknar jag den ljuvliga tiden som hemma på heltid :cry: . Det jobbigaste tycker jag är att behöva väcka dem på morgonen, de har ju fram tills nu fått sova så länge de velat tidigare men det går ändå bra att komma upp och det gäller ju att ha Attityden och försöka att inte föra över det man själv känner på barnen.

Pojkarnas pappa är ett större dagisfan än mej och hans inställning till dagis har varit guld värd här hemma då han verkligen peppat pojkarna till att gilla sitt dagis.

Vad vill jag då säga med detta långdragna svammel :D -!? Jo att det blev bättre än jag trodde :!: . Det känns lite som att både ha kakan och äta den.

Vi har flera mysdagar hemma tillsammans då vi verkligen tar det lugnt och sen får jag jobba lite och killarna leka lite. Det negativa är väl att lillebror skulle fått varit hemma tills han blev 3 år och att dagarna är lite för långa men att ha kortare dagar men oftare tycker inte jag känns som en lösning då man ändå måste upp och iväg. Vad tycker ni andra kloka. ? Synpunkter? kram
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Inlägg av Lingontuva »

Jag tycker det låter som att ni har hittat den perfekta lösningen sett till era förutsättningar! DU ser ju att pojkarna mår bra och utvecklas - varför ändra på ett vinnande koncept? Jättebra att de inte behöver vara mer än tre dagar i veckan tycker jag! Min äldsta har gått på dagis redan sen han var 1.5, inget drömläge men så blev det, och det har gått jättebra! Överlycklig däremot att jag inte behövt ha honom där mer än 15 timmar/vecka och kommer att ha det så minst ett år till, beroende på om jag själv får jobb eller inte. Är mammaledig nu, men han får sina 15 timmar i alla fall, positivt för alla parter tycker jag! Har vi någon jobbigare period så får han vara hemma mer, men det har bara hänt nån enstaka gång!
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"