Krävs åtgärd?
Krävs åtgärd?
Hej alla!
Lilla A nu snart 8 månader mår fint men är inte en lika STOR sovare som sin storebror så nu behöver jag lite råd. Schema som följer:
07 godmorgon (tar alltid upp 06.45 dock, varför kommer sen)
07.15 välling
08.45 sova 45 min ute
10.30 lunch, riktig mat
12 sova 1.5 timme ute
14 ca mellis, oftast mosad banan och yoghurt
15.45 sova 20 min
17 grötmiddag
18.30 välling
19 senast, godnatt
Vi har tragglat en del med svårigheterna att skarva middagsluren men det har gått bra nu sista två dagarna så det är på gång. Hon klagar ofta lite vid läggningen på eftermiddag och till natten men inte farligt. Tidigare var hon mycket vaken nattetid, inte ledsen men pratade och stökade på i anttsvarta egna rummet men även det har blivit bättre.
Kvarstår nu att hon vakna EXAKT 06.00 varje morgon och somnar INTE om. Hon pratar och gormar och stökar på inne i sitt rum. V har under några månader bara ignoretat henne efter en första pangramsa men det för inte processen framåt. Vi har också på senare tid ramsat lite mer aktivt när hon låter ledsen och den tar ofta men hon somnar inte om.
Hon är inte trött dagtid och allt fungerar väsentligen bra så jag bara undrar om vi borde agera på detta eller om vi bara kan låta henne vara (fast vi sover ju inte heller efter 06, även om vi ligger i ett annat rum, men vi klarar ju oss).
Hon har ju förutsättningarna för att sova och kan kanske få välja hur hon gör, eller?
Hade hon varit lite äldre eller i skarven till att minska sömntiden skulle jag tolkat det som att hon har för mycket sömn på schemat men hon är väl snarare lite lågt tilltagen i nuläget...
Ja, vad säger ni proffs?
Lilla A nu snart 8 månader mår fint men är inte en lika STOR sovare som sin storebror så nu behöver jag lite råd. Schema som följer:
07 godmorgon (tar alltid upp 06.45 dock, varför kommer sen)
07.15 välling
08.45 sova 45 min ute
10.30 lunch, riktig mat
12 sova 1.5 timme ute
14 ca mellis, oftast mosad banan och yoghurt
15.45 sova 20 min
17 grötmiddag
18.30 välling
19 senast, godnatt
Vi har tragglat en del med svårigheterna att skarva middagsluren men det har gått bra nu sista två dagarna så det är på gång. Hon klagar ofta lite vid läggningen på eftermiddag och till natten men inte farligt. Tidigare var hon mycket vaken nattetid, inte ledsen men pratade och stökade på i anttsvarta egna rummet men även det har blivit bättre.
Kvarstår nu att hon vakna EXAKT 06.00 varje morgon och somnar INTE om. Hon pratar och gormar och stökar på inne i sitt rum. V har under några månader bara ignoretat henne efter en första pangramsa men det för inte processen framåt. Vi har också på senare tid ramsat lite mer aktivt när hon låter ledsen och den tar ofta men hon somnar inte om.
Hon är inte trött dagtid och allt fungerar väsentligen bra så jag bara undrar om vi borde agera på detta eller om vi bara kan låta henne vara (fast vi sover ju inte heller efter 06, även om vi ligger i ett annat rum, men vi klarar ju oss).
Hon har ju förutsättningarna för att sova och kan kanske få välja hur hon gör, eller?
Hade hon varit lite äldre eller i skarven till att minska sömntiden skulle jag tolkat det som att hon har för mycket sömn på schemat men hon är väl snarare lite lågt tilltagen i nuläget...
Ja, vad säger ni proffs?
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
-
ilindstrom
Vi använder redan öronproppar, i vaknar ändå, hon har fina röstresurser jäntan! (Jag är dessutom oerhört känslig för ljud från mina barn.) A sover ensam i en snedgarderob i vårt sovrum,med riktig mörkläggningsgardin, det är närapå becksvar därinne. Väckarklocka använder vi inte, har väckarlampa till storebror men jag har inte tänkt tanken att använda nåt sänt även till A, kanske vore nåt. Fler heta tips?

Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Nu är jag för övrigt väldigt förvånad! Jag gick in i min gamla tråd "det går bakåt nu" för att fortsätta med den fast bara under ny rubrik men jag gjorde uppenbarligen fel eftersom det blev en helt ny tråd. Hallå administratör, hur gör jag nåt sånt??
Här är en tråd om våra tidiga morgnar med Malte. Kan tilläggas att han fortfarande är av den tidiga typen, och alla behov av schemajusteringar ALLTID tar sig i uttryck i tidiga morgnar. Nu kan han vakna en stund före klockan ringer (7.00) men skriker aldrig, utan ligger och pratar/mumlar istället. För mig blev det till syvende och sist en attitydfråga, även om jag tyckte att jag hade bra sådan sedan tidigare...Musik, väckarklocka samt TÅLAMOD var andra framgångsfaktorer för oss + mörkläggning som flera tar upp. Länken är rätt lång, men Annas svar i början är super...
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13063
Lycka till
Linda
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13063
Lycka till
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Hjälp, vad göra nu???
Godmorgon. Tack för länken till din tråd LindaVega, den innehåller allt vi behöver så det är onödigt dra det hela ett varv till
, är säker på att vi finner en väg ut till slut.
Inatt gick det dock alldeles åt pipsvängen och vi gick bet på allvar!
Lilla A har varit lite orolig i magen några dar och har mycket gaser och troligen lite ont, inte mycket orda om. När hon så inatt varit ganska orolig och gnytt och gnällt flera gånger och en gång en hel timme i sträck, så agerade vi inte alls. När hon grät nån gång senare fick hon en ramsa. 03.19 började hon så gråta och vi ramsade, påminnelseramsa efter ett tag när hon verkade öka och så avvaktade vi igen. Hon bara accelererade!
Efter drygt 20 minuter gick maken in och solfjädrade läänge, A var ARG och lite ledsen emellanåt. Jag gick och sov i ett annat rum. Imorse berättar maken att till slut var hon så oerhört förtvivlad och upprörd trots solfjädern att han inte såg någon annan råd än att ta upp henne och lugna henne i famnen, han hade inget annat verktyg att ta till. !
Varken ramsan eller fjädern lyckades vi lugna henne med !!
Efter en kvarts lugnande genom att gå runt lite med henne i mörkret kunde han lägga henne igen och ramsa ut och det blev som vilken läggning som helst.
Vi är lite tagna på sängen! Vi har aldrig nånsin buffat och vill inte börja heller men jag vet inte om vi kan klara oss med bara ramsan och fjädern, vad tror ni?
Hur gör vi kommande natt, skall vi ramsa mycket mer aktivt från början om hon vaknar och är ledsen för att förhindra att hon jagar upp sig så våldsamt?
VI har generellt sett varit väldigt benägna att lämna mycket till A själv men det kanske inte är läge just nu. Jag gissar att detta är åttamånadersånget som spökar, lilla A fyller 8 mån om tre dar så hon följer schemat...
Ge mig lite råd! Nästa natt får maken knoppa i annat rum och jag har ändå lite mer attityd än honom även om han inte på något sätt är bangen, vill gärna känna mig trygg i att jag gör rätt bara.
Inatt gick det dock alldeles åt pipsvängen och vi gick bet på allvar!
Lilla A har varit lite orolig i magen några dar och har mycket gaser och troligen lite ont, inte mycket orda om. När hon så inatt varit ganska orolig och gnytt och gnällt flera gånger och en gång en hel timme i sträck, så agerade vi inte alls. När hon grät nån gång senare fick hon en ramsa. 03.19 började hon så gråta och vi ramsade, påminnelseramsa efter ett tag när hon verkade öka och så avvaktade vi igen. Hon bara accelererade!
Vi är lite tagna på sängen! Vi har aldrig nånsin buffat och vill inte börja heller men jag vet inte om vi kan klara oss med bara ramsan och fjädern, vad tror ni?
Hur gör vi kommande natt, skall vi ramsa mycket mer aktivt från början om hon vaknar och är ledsen för att förhindra att hon jagar upp sig så våldsamt?
VI har generellt sett varit väldigt benägna att lämna mycket till A själv men det kanske inte är läge just nu. Jag gissar att detta är åttamånadersånget som spökar, lilla A fyller 8 mån om tre dar så hon följer schemat...
Ge mig lite råd! Nästa natt får maken knoppa i annat rum och jag har ändå lite mer attityd än honom även om han inte på något sätt är bangen, vill gärna känna mig trygg i att jag gör rätt bara.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej mammamy,
Jag klistrar in lite 8-mån länkar till dig. Läs gärna på om 8-mån ångesten i BB för det kapitlet är oslagbart!
När vi talar om SM barn så brukar jag inte vara lika "hård" som om vi kurat en 8-mån. Så nu pratar jag ur ett SM perspektiv och även lite hur det står i BB.
1. man lugnas fortfarnde i sängen. Jag kunde faktiskt gå in och krama Tor när han var riktigt otröstlig och när han lugnat sig så antingen lade han sig ner själv eller så gick det att lägga ner honom igen.
2. sen bekräftelseramsade jag honom extra i 1-2 dagar.
3. öva på färdigheter dagtid som att stå m.m. "tanka närhet och trygghet" extra dagtid.
4. göra världen lite liten innan den blir stor. dra ner på aktiviteter denna tiden.
5. öka utevistelsen! minst 2 pass om dagen á 1 timme. Vi är ute minst 4 timmar/dag faktiskt.
6. tänk att du måste nu vara stabil i en värld som står i gungning. Då vill man inte "testa" en massa, göra en massa utan man svarar tryggt och lugnt på frågor och tar lite "time out" och bara sitter
7. MER SKRATT!! Hurmor. Troll spricker i solsken skriver AW! Skratta, busa ta lite av allt det som är läskigt och gör lite busigt av det.
länkar...
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#96239
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 6&start=15
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97218
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Jag klistrar in lite 8-mån länkar till dig. Läs gärna på om 8-mån ångesten i BB för det kapitlet är oslagbart!
När vi talar om SM barn så brukar jag inte vara lika "hård" som om vi kurat en 8-mån. Så nu pratar jag ur ett SM perspektiv och även lite hur det står i BB.
1. man lugnas fortfarnde i sängen. Jag kunde faktiskt gå in och krama Tor när han var riktigt otröstlig och när han lugnat sig så antingen lade han sig ner själv eller så gick det att lägga ner honom igen.
2. sen bekräftelseramsade jag honom extra i 1-2 dagar.
3. öva på färdigheter dagtid som att stå m.m. "tanka närhet och trygghet" extra dagtid.
4. göra världen lite liten innan den blir stor. dra ner på aktiviteter denna tiden.
5. öka utevistelsen! minst 2 pass om dagen á 1 timme. Vi är ute minst 4 timmar/dag faktiskt.
6. tänk att du måste nu vara stabil i en värld som står i gungning. Då vill man inte "testa" en massa, göra en massa utan man svarar tryggt och lugnt på frågor och tar lite "time out" och bara sitter
7. MER SKRATT!! Hurmor. Troll spricker i solsken skriver AW! Skratta, busa ta lite av allt det som är läskigt och gör lite busigt av det.
länkar...
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#96239
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 6&start=15
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97218
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Fjällfolket
Hejhej. A har varit magsjuk i några veckor med kräkningar, konstig bajs, matvägran och HUNGER. Nu åter frisk men nu fungerar verkligen inte sömnen nåt vidare. Hon vaknar tidigt varje morgon, gjort sen två månader minst nu och skarvar inte lucnhen mitt på dagen. VI funderar på att strunta i att det är mitt i 8-månadersångesten och inför två lurar, tror faktiskt att hon inte behöver den mängd sömn som står i schemat nu, 14 tim 30 min.
Det jag egentligen undrar nu är hur det är när barnen är kurade sen länge och egentligen VET vad som gäller, t-ex när hon vaknar mitt i luren. Vi har inte gjort nånting, kanske kastat åt henne en ramsa i upplysningssyfte bara och bekräftat när hon tystnat, vilket oftast blir 5-6 gånger om hon alls tystnar innan luren är slut. Känns som om hon bara blir mer förbannad när vi ramsar, hon är ju arg och irriterad, inte ledsen. SKA man ramsa vid skrik eller är det helt okej att avvakta, jag känner att jag blir allt osäkrare på om vi gör rätt i takt med att processen verkligen INTE går framåt utan står och stampar i ett status quo som består i hojtande ca timme före morgon, 10-20 minuter före varje insomning och andra halvan av långa luren.
Jag tycker synd om ungen som inte får den hjälp hon behöver för att slippa alla dessa protester och allt gorm. Gör vi rätt??
Det jag egentligen undrar nu är hur det är när barnen är kurade sen länge och egentligen VET vad som gäller, t-ex när hon vaknar mitt i luren. Vi har inte gjort nånting, kanske kastat åt henne en ramsa i upplysningssyfte bara och bekräftat när hon tystnat, vilket oftast blir 5-6 gånger om hon alls tystnar innan luren är slut. Känns som om hon bara blir mer förbannad när vi ramsar, hon är ju arg och irriterad, inte ledsen. SKA man ramsa vid skrik eller är det helt okej att avvakta, jag känner att jag blir allt osäkrare på om vi gör rätt i takt med att processen verkligen INTE går framåt utan står och stampar i ett status quo som består i hojtande ca timme före morgon, 10-20 minuter före varje insomning och andra halvan av långa luren.
Jag tycker synd om ungen som inte får den hjälp hon behöver för att slippa alla dessa protester och allt gorm. Gör vi rätt??
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej mammamy,
Jag försöker svara dig så gott jag kan!
Jag försöker svara dig så gott jag kan!
mammamy skrev:Hejhej. A har varit magsjuk i några veckor med kräkningar, konstig bajs, matvägran och HUNGER. Nu åter frisk men nu fungerar verkligen inte sömnen nåt vidare. Hon vaknar tidigt varje morgon, gjort sen två månader minst nu och skarvar inte lucnhen mitt på dagen. VI funderar på att strunta i att det är mitt i 8-månadersångesten och inför två lurar, tror faktiskt att hon inte behöver den mängd sömn som står i schemat nu, 14 tim 30 min.
Ok då ger jag dig "MITT" 2 lurars schema som sen fungerar lääänge och man drar ner på morgonluren och behåller långluren på den plats den är. OK?
Schema 9 mån 2007-06-21
07.00 Morgon - Välling
Borsta tänder - Kläder
Ensamlek ca. 45 min
08.15 Frukost (Gröt (Lactiplus) +pure)
09.15-10.00 Sova 45 min
11.30 Mat + plockmat
12.30-14.00 Sova 1,5 tim (denna skulle du kunna ha 2 timmar på en tid om du vill tycker jag...)
15.00 mellis ute (grötpure-dryck/varm välling)
17.30 Mat + plockmat
17.40 Bada med Pappa
18.20 Kvällsslurk (bröstmjölk+fruktyoghurt)
Borsta tänder
18.50 Skratt och God Natt 19.00
Det jag egentligen undrar nu är hur det är när barnen är kurade sen länge och egentligen VET vad som gäller, t-ex när hon vaknar mitt i luren. Vi har inte gjort nånting, kanske kastat åt henne en ramsa i upplysningssyfte bara och bekräftat när hon tystnat, vilket oftast blir 5-6 gånger om hon alls tystnar innan luren är slut.
Jag ger min son 1 ramsa som en påminnelse OM jag känner ATT han behöver den. Annars ingenting eller husljud.
Känns som om hon bara blir mer förbannad när vi ramsar, hon är ju arg och irriterad, inte ledsen. SKA man ramsa vid skrik eller är det helt okej att avvakta, jag känner att jag blir allt osäkrare på om vi gör rätt i takt med att processen verkligen INTE går framåt utan står och stampar i ett status quo som består i hojtande ca timme före morgon, 10-20 minuter före varje insomning och andra halvan av långa luren.
NEJ! Vi ramsar inte arga barn, de blir ju som du säger bara argare.Så här kan du gott avvakta och ge ramsa OM du känner att du vill göra något.
Jag tycker du gör mycket rätt!!! Det är bara det att ibland i all välmening så "överarbetar" vi gärna de små. AW säger
att det är en konst att låta små barn vara ifred. Och det försöker jag ta fasta på lite varje dag.
Bekräftelseramsor ger man ju som bekant bara i början av kuren. När barnet KAN betydelsen av ramsan behöver man inte göra detta mer. Jag har använt bekräftelsen i vid fnurror för att mera meddela att JAG har sista ordet när det är en diskussion. Men enbart då och har då kört med bekr. ramsan i typ 24 timmar på alla lurar. Men det är jag det.![]()
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Nu är jag här igen. Vi tragglar och tragglar med A och jag är osäker på hur vi gör rätt framöver...precis som tidigare. Vår metod hittills har mest varit att ignorera när det stökas och hålla oss till schemat i princip helt utan åtgärder från vår sida, hon är ju en STOR flicka nu (10.5 mån). Det som oroar mig är att vi inte lyckas få henne att sova ens i närheten av det hon borde enligt alla fina råd härinne. A har endast när hon varit sjuk sovit all den tid hon har möjlighet, så fort hon blir frisk vaknar hon tidigt och slutar skarva lurar. Hon stojar och bråkar vid varje läggning, inte ledset utan arg och inte så lite krokodiltårar, men dock, tröttsamt för lilla mamma vill jag lova.
Schemat sen maj har sett ut som följer
06.45 godmorgon (alltid vaken från senast 06, muttrar, pratar eller bråkar, tas aldrig upp före 06.30 men i princip alltid då)
07 välling
07.30 "frukost" med familjen (små bitar av mackor)
9 sova 45 min
11 ca lunch, mat, äter bra
13 sova 1.5 timme (skarvar ALDRIG, ligger och rockar i mörka vagnen och pratar eller bråkar)
14 mellis, banan och youghurt
17 middag, mat, äter bra
18 välling
18.30-19 godnatt (arg i ca 10-15 min oftast, ibland kortare)
Så här har det sett ut sedan början av maj och vi beslöt då att minska förmiddagsluren till 20 min och behålla 1.5 timme efter lunch men hon skarvar inte ändå, vaknar ofelbart efter 45 min och somnar INTE om men ligger tiden ut.
Vad är bäst nu? Det känns som om hon inte behöver 14 timmar sömn, vi har verkligen gett det här gott om tid att prova. Skulle kännas bättre att ge henne lurar som hon SOV och inte hatta så mycket men om hon någon gång inte kunnat läggas 09 så slocknar hon vid 10 så hon är inte mogen att skippa förmiddagsluren iallafall. Kan vi ge henne 45+45 min lurar, vid 09.30 och 13 t.ex? Det blir bara 13.5 timme sömn, kan det verkligen räcka även om det ter sig så?
Bolla lite med mig igen ni professionella, särskilt ni som har "lågsovare".
mammamy
Schemat sen maj har sett ut som följer
06.45 godmorgon (alltid vaken från senast 06, muttrar, pratar eller bråkar, tas aldrig upp före 06.30 men i princip alltid då)
07 välling
07.30 "frukost" med familjen (små bitar av mackor)
9 sova 45 min
11 ca lunch, mat, äter bra
13 sova 1.5 timme (skarvar ALDRIG, ligger och rockar i mörka vagnen och pratar eller bråkar)
14 mellis, banan och youghurt
17 middag, mat, äter bra
18 välling
18.30-19 godnatt (arg i ca 10-15 min oftast, ibland kortare)
Så här har det sett ut sedan början av maj och vi beslöt då att minska förmiddagsluren till 20 min och behålla 1.5 timme efter lunch men hon skarvar inte ändå, vaknar ofelbart efter 45 min och somnar INTE om men ligger tiden ut.
Vad är bäst nu? Det känns som om hon inte behöver 14 timmar sömn, vi har verkligen gett det här gott om tid att prova. Skulle kännas bättre att ge henne lurar som hon SOV och inte hatta så mycket men om hon någon gång inte kunnat läggas 09 så slocknar hon vid 10 så hon är inte mogen att skippa förmiddagsluren iallafall. Kan vi ge henne 45+45 min lurar, vid 09.30 och 13 t.ex? Det blir bara 13.5 timme sömn, kan det verkligen räcka även om det ter sig så?
Bolla lite med mig igen ni professionella, särskilt ni som har "lågsovare".
mammamy
-
ilindstrom
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Då kunde du flexa fm-luren mellan 20 och 45 min och låta middagsluren ligga på en timme åtminstone, även om hon bara sover 45 min till en början. Då hann hon inte bli på så dåligt humör kanhända.
Även om man inte är ledsen är surt gnöl också jobbigt att höra, så överrösta ordentligt! Hurtig musik, jättehögt husslammer - hon ska helt enkelt inte tro att någon hör, så vad är poängen med att svära högt
Men vad du än bestämmer dig för måste du just bestämma dig och sedan inte darra på manshetten! Mitt svar i länken skulle jag ha upprepat här om jag inte läst det själv nu
Tänk att Lilla A har blivit så stor
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack för era goda råd, vi kör på. Jag ska försöka att inte "darra på manchtten". Jag är bara så bortskämd efter att ha haft lille E som sovit som en gud sedan vi kurade honom och fortfarande gärna sover upp till 1.5 timme daglur vissa dagar och ÄNDÅ 12 timmar natt och ÄLSKAR sin säng (han är ju trots allt fyra år nu
). Han började le så fort han kom i närheten av sängen redan en månad efter vi kurat och har gjort så sedan dess, A är inte riktigt sån, nej.
Ha en trevlig sommar!
mammamy
Ha en trevlig sommar!
mammamy