Hej! nu är en nybliven pappa inne här och skrive bland alla mammor. Jag fick direktiv om att stanna vid IKEA och köpa en spöklampa, när jag står på barnavdelningen finns olika modeller en röd och en blå, jag väljer den blå för jag tyckte den var mildare i skenet, men så fel jag hade...
Nu till frågan, har det stor betydelse om den är röd eller blå ?
min fru har berättat att det är härifrån hon har fått tipset om den röda spöklampan, och den ska vara röd, inget annat, måste jag alltså köpa en lampa till eller funkar det likabra med blå som med röd?
Blå eller Röd spöklampa
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej! NJAE, det är faktiskt så att det finns en anledning till det röda skenet!
Tänk dig "Mörekerrum" för fotoframkallning... Det har med ögat och även "hypofysesens" uppfattning av ljus, så jag rekommenderar starkt att det skall vara RÖTT!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14601
Ps. och helt OT... Jag fick för mig en tid att jag absolut INTE ville ha RÖDA siffror på min klockradio och skulle absolut ha blå! Jag hade den iden om att rött betyder ju "STOPP" och eller "FARA". Så fick jag en klockradio med BLÅ siffror
Sov jättedåligt, detta blå skenet höll på att göra mig galen. Så nu har jag enbart rött sken.
Men skall tilläggas, jag hade bara röd lampa till min son undet den tiden han sov i vårt eget sovrum (till 4 mån) sen fick han kolsvart och helstängd dörr till sitt eget sovrum.
Ds.
Tänk dig "Mörekerrum" för fotoframkallning... Det har med ögat och även "hypofysesens" uppfattning av ljus, så jag rekommenderar starkt att det skall vara RÖTT!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14601
Ps. och helt OT... Jag fick för mig en tid att jag absolut INTE ville ha RÖDA siffror på min klockradio och skulle absolut ha blå! Jag hade den iden om att rött betyder ju "STOPP" och eller "FARA". Så fick jag en klockradio med BLÅ siffror
Men skall tilläggas, jag hade bara röd lampa till min son undet den tiden han sov i vårt eget sovrum (till 4 mån) sen fick han kolsvart och helstängd dörr till sitt eget sovrum.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.