Babyboom - en riktigt bra affär

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Världen måste få vara liten, innan den kan bli stor.
Oh, så många gånger jag har sagt det!

- Cecilia, borde/ska/det-kanske-skulle-vara bra om....ni inte gööööööra mer saker bada/fika/mammagruppera/dagis/u name it. Celeste vääänjer sig ju inte annars.

- Nä, världen måste få vara liten, innan den kan bli stor, svarar jag. Sen kniper jag igen. Nu får jag inte så många sådana här frågor längre... :D

Tack för dom orden Anna :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Var på ÖF härom dagen med mina grabbar och det är inte ofta nu för tiden, det tog lång tid för mig att landa, känna sig bekväm hemma och njuta av hem med barn, i stället för att fly (från vad??)...men iaf, där var en mamma med en liten 3 mån, som hon tyckte skulle vänjas vid andra barn, och han bara GRÄT, och hon satt där och beklagade sig...då känns det väldans ledsamt tycker jag.
Idag njuter jag tillfullo av att vara hemma, laga mat med mina gossar, rensa ogräs, skratta och busa, leka med lego, baka osv...riktigt NJUTER på ren svenska. Och det gör så gott i hela mig så jag saknar ord. Det har varit en lång resa men vad jag lärt mig! Har kommit till insikt om mycket!
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Inlägg av MarieH »

Och nu har Folkhälsoinstitutet sällat sig till skaran som vill ha de små in på dagis så tidigt som möjligt.

"Men enligt Folkhälsoinstitutets genomgång av forskning på området talar mycket för att en tidig dagisstart gynnar barnen.
– Från 16 månader och uppåt är det en fördel. De som börjat i förskolan då har både färre beteendestörningar och bättre skolresultat, även om skillnaderna är ganska små. Däremot har vi inte någon klar bild av hur det är för barn mellan 12 och 16 månader, säger Sven Bremberg, barnexpert på Folkhälsoinstitutet." (http://www.metro.se/se/article/2008/04/ ... /index.xml)

Jag är visst alldeles för sent ute att rädda mina barn från beteendestörningar... :twisted: :roll: Och skolresultaten, hur ska det gå?! :roll: Min fyraåring som efter nästan tre år hemma med mamma och pappa "bara" kan skriva mycket, läsa litet och räkna till hundra. På eget initiativ och bevåg. Kanske borde slänga in 2.5-åringen nu, rädda vad som räddas kan?

/Marie
(Jodå, jag är sarkastisk - och rätt förbannad.)
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

:shock: :shock: :shock:
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

:shock: :shock: :shock:
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

:shock: :shock: :shock:
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Folkhälsoinstitutet???!
Mindre risk för BETEENDESTÖRNINGAR???
Bli våra barn koko nu då, när de får vara hemma...?!?!

:roll: :roll:
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Jag litar lika mkt på folkhälsoinstitutets undersökningar som livsmedelverkets kostråd 8) :lol:

(sambon sitter i soffan och är riktigt arg nu. Han pratar om en samhällskonspiration. Att det finns en dold agenda som handlar om att vi ska bli duktiga idioter. In med ungarna på dagis så att de vuxna kan konsumera sig till döds.) :lol: Han är riktigt rolig att lyssna på när han går igång. Och så talar han norrländska oxå (från ångermanland) Så charmig :wink:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Susanne G skrev:Jag litar lika mkt på folkhälsoinstitutets undersökningar som livsmedelverkets kostråd 8) :lol:
:thumbsup:

8)
MarieH
Inlägg: 302
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:36

Inlägg av MarieH »

Ja, tack och lov att vi är gamla nog att tänka själva. Undrar om beteendestörningarna som våra hemmabarn får består i att de kan vistas i möblerade rum, föra lugna samtal och hjälpa till med det mesta i hushållet? :wink: :roll:

Förutom Annas "Världen måste få vara liten innan den blir stor" så finns ett annat uttryck vi gillar här hemma: "Om du vill att dina barn ska lyckas, ägna dubbelt så mycket tid åt dem som du hade tänkt och hälften så mycket pengar."

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Hei. Her kommer jeg og sniker fra Norge. Det kommer vel snart en liknende rapport her, hvis den ikke allerede er kommet. Noe må den norske regjeringen ha å lene seg på, de som har lovet full barnehage (dagis)-dekning til alle. Samt en maxpris på 1750,-. Jeg har selv plass fra høsten av til min lille frøken. Enda jeg ikke skal jobbe, men studere hjemmefra. Jeg blir jo påvirket av det som blir sagt... "barn har godt av å være i barnehage". Har selv trodd på det. Inntil nå, nå blir jeg veldig i tvil. :?
Her inne finner jeg støtte for det magefølelsen min sier. Må i tenkeboksen jeg nå. :?:
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla - härliga kommentarer och insikter :wink: :lol: :heart: :lol: Så vackert skrivet, alltsammans. Så viktigt, så tankeväckande =D>

Om Folkhälsoinstitutet och deras så kallade rön säger jag bara: HAHAHAHAHA [-X

Ni har väl hört det senaste, om det nu var från Folkhälsoinstiutet det kom eller från någon annan - hm :roll: - besjälad forskningsinstitution:

:arrow: Gravida kvinnor som använder mobiltelefon skadar sina foster. Ordagrant citerat ur TV-nyheterna: "Det räcker att använda mobilen 2-3 gånger om dagen för att barnet ska utveckla hyperaktivitet."

Bara så ni vet :shock: Om utifall barnet på dagis skulle visa hyperaktiva tendenser och allmänna beteendestörningar så vet vi härmed varför. Har absolut ingenting med själva dagis eller den allmänna vansinnesstressen som späda barn utsätts för att göra. Nej, det är (som alltid) lilla mamma / kvinnan som är skurken, den sedan evigheten av manssamhället legitimerade slasktratten - och det i god tid innan barnet är fött :x

Någon som trodde att Sverige var ett barnvänligt land :?: :!: Vi ska inte fråga Folkhälsoinstitutet. Vi behöver inte mer av hyckleri och tillrättalagda "undersökningar". Vi behöver lyckliga barn, som får lov - fortfarande och igen - att njuta det där som kallas BARNDOM :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Muminmamman
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 27 aug 2005, 16:14

Inlägg av Muminmamman »

Här verkar vara rättastället att fa skriva av sig lite.
(tangenten för a med liten prick över är trasig, hoppas ni förstar ända :wink: )
Som fyrabarnsmamma där äldsta barnet precis börjat skolan sa är vardagen redan full av aktiviteter. Det ska hämtas och lämnas, det ska spelas fotboll och lekas med kompisar, ga pa kalas, bvc m.m.. Varför tar man inte vara pa den korta tid man har när barnen är sma???
Man kunde bara vara tillsammans utan en massa tider att passa, för den tiden kommer ända vare sig man vill eller ej och snabbare än vad man tror det lovar jag! Nu kan jag sakna den tiden, fast ja är mammaledig med barn nummer fyra och en pa 3 och en pa 5 ar. Jag kan tycka att mina barn har mycket aktiviteter och da har vi inget fritids och "bara" fotboll som annan aktivitet, men de flesta barn är ju utöver det pa fritids en massa timmar + andra aktiviteter. Hemma i tradgarden finns ofta studsmatta och pool m.m. Vi har inget sant utan en vanlig herdelig tradgard med nagra gungor i ett äppelträd, en sandlada och en lekstuga och det bästa av allt, granne med stor härlig skog. Men inga kompisar vill leka hos oss för de har ju pool eller studsmatta eller storbildstv eller gud vet allt. Sa det är klart att mina barn tycker det är jättespännande och ocksa hellre vill leka hos dem. :?
Sedan kommer helgen och har man tur sa är det inget kalas att passa och da kanske farmor vill ha barnen lite (om hon nu inte jobbar som är fallet för det mesta) Men ibland sa gar det och da ska det hinnas med grejjer!!! Det ska lekas i minst fem olika parker i stan, det ska ätas i all hast pa mc donalds, det ska tittas i leksaksaffärer och köpas en massa krimskrams och när de väl far komma hem till farmor pa kvällen sa är det film och sedan när barnen är helt slut och ska läggas DA ska det läsas och läsas och barnen somnar ju inte för de är ju vana att somna ifred. Vad hände med baka bullar, spela kort, lära sig att stoppa strumpor, sticka sin första halstuk till mamma i hemmets lugna vra??? :( Sa kommer de da hem söndagkväll helt slut och efter med sömnen och en kasse full med krimskramset de sa stolta har köpt. (Barnrummet som redan svämmar över av leksaker och jag tror knappt vi själva har köpt en enda pryl). Vi försöker sa gott vi kan att varva ner dem innan en ny fullspäckad vecka börjar.
Ta vara pa de första aren för guds skull!!!!!!
Privat dagmamma med fyra egna små gobitar:
Sol 7 år, Smilla 6 år, Sixten 4 år och lilla Molly 1 år
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

=D> :heart:

/Fjällmor
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Inlägg av Lingontuva »

Angående köphysterin... har en svägerska som tokshoppade inför sitt första barn, allt nytt och massor av onödiga saker. Ny vagn, ny babysitter, nytt babygym, ny bilbarnstol, flera dyra mobiler mm, mm. Trots att det mesta av dessa saker (och en del annat) fanns att låna eller tom fås av familj och vänner. Från början erbjöd jag henne att låna av oss men insåg snart att det var så otänkbart för henne! Så många diskussioner vi haft då vi valt att t.ex köpa begagnad bilbarnstol eller byt-låna barnkläder med våra vänner. Hur KAN vi bara? Tänk om man ska ha fler barn? Då kanske man ändå måste köpa nytt?

Sen får jag erkänna att vi bytte vår första (begagnade :D ) emmaljunga mot en ny trehjuling för något år sedan, men det var för att den första inte rymdes i bilen då vi var på resa. Är supernöjd med vagnen men tyvärr går den bara att ha framåtvänd som sittvagn, men då får min nyinhandlade (begagnade!) brio rycka in i stället :D (som jag har som vagningsvagn)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära nån :roll:

Muminmamman - jag blir alldeles matt :shock: Men precis så är det ju :?

Ett litet barnbarn, tre år, skulle vara hos mig, och den goda modern som förstås bara ville vara tjänstvillig och hjälpa till rabblade entusiastiskt upp diverse trevliga lekparker som finns häromkring. DIT kunde vi gå :!: Skulle hon ta med vagnen :?:

Älsklingen. Jag insåg hur tiderna förändrats. Om jag inte gjort det förr.

"Vi behöver ingen vagn", sa jag. "Vi ska bara gå runt kvarteret."

Och så gick vi runt kvarteret, barnet och jag. I hennes takt. Vilket betydde att titta i alla skyltfönster, spana in genom öppna dörrar, stanna och glo på hundar, hoppa över vissa ojämnheter i trottaren, prata med folk som sa snälla saker, stanna och lyssna på andra som pratade, titta på folk som inte pratade, "hitta" små märkliga saker och studera märkliga stora, som hustak och balkonger, och himlen där ovanför, och gatlyktor och grus och staket och en och annan tappad påse och en affär med blommor utanför.

Att gå runt kvarteret tog en och en halv timme. Utan att vi köpte någonting, gick in någonstans, satt ner och åt någonting eller "gjorde" någonting alls.

Vi såg världen. En liten liten bit av den som var enormt stor :!:

Nästa gång gick vi runt kvarteret från andra hållet.

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

MarieH skrev:– Från 16 månader och uppåt är det en fördel. - - - Däremot har vi inte någon klar bild av hur det är för barn mellan 12 och 16 månader, säger Sven Bremberg, barnexpert på Folkhälsoinstitutet."
:D Aha :roll: Där har vi förklaringen till Louise Hallins plötsliga kappvändning (se "Heder åt Louise Hallin" på Diskussionsforum).

Jag mitt fån som trodde hon tänkte själv. Vågade gå emot strömmen, som ju heter ett år = dagisstart.

Men det är alltså Folkhälsoinstiutet som blivit en smula kissnödigt sedan Överheten (Lagercrantz m fl) deklarerat att det inte är så hälsosamt, eller hälsosamt alls, för små barn att gå på dagis och dra på sig tre infektioner i månaden i genomsnitt innan immunförsvaret haft sin chans att växa till sig (elementärt, vilket tar två år).

Så nu börjar vi svaja på målet och drar gränsen vid 16 månader i stället för 12; då dröjer det inte länge förrän det blir 18 månader och sedan blir det 20 och faktiskt, inom loppet av - vad ska vi satsa :?: - ett år eller två, är det bäst om barnen får vänta med att börja på dagis tills de är hela TVÅ ÅR.

Det blir helt enkelt för dyrt för samhället med allt detta vabbande =;
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Susanne G skrev:sambon sitter i soffan och är riktigt arg nu. Han pratar om en samhällskonspiration. Att det finns en dold agenda som handlar om att vi ska bli duktiga idioter. In med ungarna på dagis så att de vuxna kan konsumera sig till döds.) Han är riktigt rolig att lyssna på när han går igång. Och så talar han norrländska oxå (från ångermanland) Så charmig
:lol: :lol: :lol: Men jag tror att han har så rätt så.

Det är sorgligt alltihopa. Vi stretar emot så gott vi kan vi med men det kräver en del tankemöda och stå-på-sig. Jag är lite nöjd med att inget av mina barn, äldsta 6 år, fortfarande aldrig varit på McDonald och inte ens vet vad det är för nåt trots att han kan läsa. Och vi bodde i Stockholm tills han var nästan fyra. Var sak har sin tid och en del ingen alls. :lol:

Kram Jannika
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"