Fyra i familjen

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Vad roligt att allt går så bra! Jag tänker på dig! Kan inte heller fatta att lille guldgossen från Gastsjön är en stor kille som dessutom skall bli storebror! Undrar om han fortfarande är lik Walle till sättet?? Jag blev ju helt nostalgisk när jag träffade honom - det var ju precis som Walle i samma ålder! :D

Min syster blev ju mamma för en månad sedan och hon klagade på trötthet under hela graviditeten. Jag kommer inte ihåg att jag var så trött när jag väntade Walle, men så var jag student då och hade ett exjobb att jobba med (vilket jag inte gjorde så bra :shock: ), så jag minns livet som ganska lätt och enkelt. Kan bero på att man kunde sova länge på morgonen! Samtidigt tror jag inte att jag hade varit lika trött om jag hade jobbat heller, för man var ju ledig när man kom hem! Det är man ju inte nu på samma sätt. Man har ju nummer ett att fokusera på! Och även om det är det underbaraste jobb som finns, så blir man ju trött!

Försök bara att gå och lägga dig tidigt så mycket som möjligt. Man är skittråkig, men hur kul är man när man somnar i soffan eller gäspar sönder vilket umgänge som helst? Kanske kan du få en liten sovmorgon iallafall en av dagarna på helgen? Kanske en liten lur när Emil sover? Annars tror jag mycket på att försöka ta det lugnt. Man blir ju ännu tröttare av aktiviteter och "måsten". Försök att inte dra iväg för mycket med en massa program och sånt!

Sedan är väl den bistra sanningen den att det kommer att bli tufft i början, när nyskräpet fortfarande är nytt. Men bit ihop - du om någon vet ju att det går över! Två månader, sedan kan man börja styra upp saker och ting och skruttet kommer att vara en helt annan skrutt än för bara någon månad sedan! :D

Fortsätt att hålla oss underrättade!

Kramar// Din rumskamrat från Gastsjön (som slapp möss i ansiktet! :wink: )
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Äntligen semester! Idag är min andra lediga dag och det känns så skönt! Är i v 30 nu och kommer inte jobba en enda dag till innan förlossningen. Tyvärr har vi inte så mycket semester ihop alla tre, men det är det värt för att få lite längre tid tillsammans i höst när vi är föräldrar till två barn :heart: , Micke ska vara hemma en månad efter att bebisen kommit.

Vi har anmält Emil till dagis från 2010-08, så då kommer han vara 3,5 år. Känns som ett underbart beslut och jag känner mig stolt när jag berättar för andra.

Jag mår bra men har fått fula åderbråck, konstigt nog bara på vänster ben och det var på den sidan de klippte när han togs med sugklocka. Har frågat gynekologen, men hon sa att hon inte hört om något sånt samband. Någon som känner igen sig?

Går trögt med namnidéer, Axel tycker jag är fint. Tjejnamn har vi inte ett enda som känns riktigt bra ännu. Känns smått overkligt att det skulle kunna vara något annat än en pojke där inne.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tjena Emma!
Nyfikna Mamman här.
Det börjar ju närma sig för dig nu...
Hur går det? Hur mår du?
Du måste ju rapportera, vettu! :wink:
Kram, kram!
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Tackar som frågar :heart: ! Har inte haft så mycket att rapportera, saker flyter på oförskämt bra. Det är 2,5 v kvar, bebisen är fixerad, jag är 15 kg tyngre och det är prima liv här på hemmaplan. TENS-apparaten ska hämtas imorgon och profylaxen slarvas det enormt med. Annars känner jag mig väldigt laddad inför Det Stora Äventyret del II :D . Undrar så vem min lilla kompis där inne är :heart: :heart:

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Åh, det låter ju underbart! Så spännande!

KRAMAR!

:heart: :heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Du verkar ju varken trött eller otålig...? :shock:
Är det livat där inne? Annorlunda än med Emil?
2,5 veckor kvar, då börjar nedräkningen nu, alltså :wink:
Håll oss uppdaterade!
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Jag är så inställd på att gå över tiden så för mig känns det som det är en månad kvar. Men det börjar bli lite segt att inte sova på nätterna, det ska drickas och kissas och vändas och funderas. Resten av familjen snarkar gott, men inte mamman.

Den här bebisen har känts likadan fram till nu ungefär. Den är mycket längre ned och mer "spetsig", man kan ta tag i armar och fötter nästan. Men i övrigt känns nog allt likadant.

En fundering har jag som jag inte kan släppa. Mat vid minsta pip hade jag för ögonen sist vilket resulterade i att Emil låg 4 h i sträck på BB och torrsög eftersom det bara fanns några ynkliga droppar. Hur ska man göra nu? Bryta själv? Känns fel om den är hungrig... Ha med ersättning till BB och mata med sked? Tacksam för bollning av tankar.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Emma!

Jag hade matat extra med ersättning - och gjorde det för fullt med Walle! Jag räckte inte till på långa vägar och han fick blodsockerfall, blev skakig och skrikig och det var aldrig något problem att få in ersättning. Och jag förstår det där med skedmatning (eller matningsskål), men vilket slit! :shock: Maten hamnar överallt, utom i munnen! Och det är lätt att man får i dem mer luft än något annat, men man vill ju ta det lugnt med flaskan tills amningen är igång.

Å andra sidan är det inte säkert att du alls får det så komplicerat! Min syster, som slet jättelänge med barn nummer ett att få igång amningen, hade bröst som fontäner andra gången! :D

Lycka till! Jag tänker på dig!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Emma, du får säkert olika svar om maten, men jag tänkte så här: De ska ju vara aktiva vid bröstet första dagarna, så att mjölken rinner till. Det är då de lägger in beställningen, så att säga. Bara att jobba på, alltså.
Men visst är det en stor lättnad när mjölken väl kommer och lilla ungen får lön för mödan, blir mätt i magen och sover som en klubbad och visst kan man peta in en slurk ersättning för mättnadens skull även de första dagarna.
För mig har det varit så här: Hugo "torrsög" som en galning. Hermna sov mest de första dagarna i alla fall och kunde nöja sig med de feta droppar råmjölk han lyckades få ut. Så vänta och se, men det kan ju vara lurt att ta med en tetra om inte annat så för det mentala lugnets skull...

kram!
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Emma!

Tänk vad tiden rusar :shock: :!:

Till din fundering om amningen på BB - jag har låtit mina suga så länge de velat. Har inte ens tänkt på att ta med nån ersättning eller så, och jag tror det finns att tillgå på BB om barnet behöver. Men det är nog så att mjöken kommer fortare om barnet får suga mycket. Om du nu har tänkt att amma, förstås! Det viktiga, som jag lärde mig nu sist :roll: , är att barnet verkligen ligger till rätt, och Frida hade problem att få till tekniken och jag var väl inte så noga - tyvärr...
Och personalen var inte så noga med att kolla heller, då det var sjätte barnet och de tog för givet att jag kunde det där utan och innan :oops: :wink: . Följden blev otroligt såriga och inda bröst, som det tog lång tid att komma tillrätta med. Så be gärna barnmorskan kolla så att bebisen ligger rätt och har rätt tag!

Och du - LYCKA TILL med allt!

(Jag tror du får en till liten kille, jag :wink: om vi ska gissa lite!)

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj, nu var vi många ute samtidigt :D :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Marisch65
Inlägg: 100
Blev medlem: fre 14 mar 2008, 20:47
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Slutspurten är jobbig. Man är både otålig och trött. Samma här... sova vad är det? :shock:

Min förra pojke var otroligt snuttig i början. Första natten hemma låg han vid bröstet från tidiga kvällen till 9 på morgonen. Skickade maken till affären att köpa en napp. Efter det gick det galant, han nöjde sig med den mellan måltiderna. Sedan när mjölkproduktionen kom igång så behövdes inte nappen särskilt ofta längre. Så då plockades den rätt snart bort. Visst är det bra att amma så mycket som möjligt i början men man vill ju helst inte att bröstvårtorna ska gå sönder helt. Sen är det ju så himla olika hur snuttiga dom små är. Jag har även haft barn som sovit gott mellan målen även fast det bara funnits några ynka droppar.

Ha de nu så bra det går!

Kramar från Mari.
Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Tack :heart: .
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

emma80 skrev:En fundering har jag som jag inte kan släppa. Mat vid minsta pip hade jag för ögonen sist vilket resulterade i att Emil låg 4 h i sträck på BB och torrsög eftersom det bara fanns några ynkliga droppar. Hur ska man göra nu? Bryta själv? Känns fel om den är hungrig... Ha med ersättning till BB och mata med sked? Tacksam för bollning av tankar.

Kram Emma
Hej Emma.
Liw låg och torrsög på mig oxå så jag fick jätteont tillslut.Och när hon inte sög så var hon onöjd.Jag frågade om ersättning och fick påfyllning 3 gånger :shock: då hon blev nöjd och sov sedan så jag fick lov att väcka henne.Jag fick in i kopp och det gick faktiskt bra att få i henne.Jag tyckte det var skönt med nöjd bebis redan från början.Kom in i SM från start om man säger.Sen visade det sig efteråt att hon inte fick tillräckligt med mjölk från mina bröst(lika med Jacob oxå)Men det är en annan historia :wink:

Lycka till nu. :heart:

Kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Hello, blivande två barnsmamman :!: :heart:

Min erfarenhet m K var att hon fick amma hur mkt och så länge hon ville... men hon rasade i vikt och då blev jag tvungen att ge henne ersättning, trots att jag helst inte ville. Behövs det så kommer du få det där iaf så det behöver du inte tänka på.
Vi matade m kopp och det gick hur bra som helst, hon slickade i sig mjölken liksom :lol:
När den riktiga mjölken sedan rann till vilket tog sin tid för mig så slutade ju jag m ers. Men som sagt så behöver ju brösten vila iblan också. Och nu har ju du ammat så länge så du kommer nog märka skillnad på när liten verkligen äter el bara snuttar. Om det är så att brösten behöver en paus så märker du nog när du kan lägga ifrån, om du förstår...

Kramar!!!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"