bild-program till dator shabby chic/vintage

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
anna
Kontakt:

bild-program till dator shabby chic/vintage

Inlägg av anna »

Hej! :D
Eftersom alltid någon vet något här på kackel, har jag lite frågor :wink:

Jo, jag har blivit HELT förälskad i inredningsstilen shabby-chic/vintage :!: Har väl varit det ett bra tag, men det har verkligen blommat ut i nya huset :D

Sökte på nätet lite, och fick MASSOR av inspiration, både till hemmet, och till min firma (med handgjort papper).
Hittade en FANTASTISK länk till en sida med underbart vackra gammadags foton :heart: Blev förtrollad! Idéer dök upp, och jag skulle vilja trycka fina gammaldags motiv på mitt papper som kort och tavlor m.m.
MEN...där står att man inte får använda bilderna för kommersiellt bruk, bara till sig själv och eget pyssel...(hur stor är chansen att bli upptäckt? :shock: :oops:)

Finns det bildprogram att KÖPA?
Jo det vet jag att det finns, men vart söker man på det i så fall?
Kan det tänkas finnas riktade program med den inriktning jag söker?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Eftersom vintage och lite åt shabby-chic-hållet också är min passion, så kan jag inte låta bli att svara. Men jag har inget bra svar, för jag förstår inte riktigt vad du är ute efter... hur tänker du med program för detta? Kan du klistra in länken som du hittade?

Jag har hittat en tjej på nätet som gör tavlor mm i shabby-chic-stil, kanske också kan vara inspiration för dig? Hon klistrar på änglar och annat och textar för hand, kanske du också kan göra på dina papper? www.vitthusmedvitaknutar.blogspot.com
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Kul med en till entusiast :!: :D
Kolla här... man nästan svimmar!! :wink: http://www.art-e-zine.co.uk/vintageresources.html

Jo, så här tänker jag: På den länkade sidan finns ju hur mycket vackra vintage-bilder som helst. Det är ju bara att kopiera, och klistra in, och trycka ut dem på mina handgjorda papper, så kan jag rama in det, göra tags, eller sälja som kort på mässor. (jag har redan tryckt ut lite kort till hemmet, och ställt lite här och där i huset :wink: )
Men eftersom det står att det inte får användas för kommersiellt bruk, FÅR man ju inte göra det...Man får bara pyssla för eget bruk med bilderna så att säga. :? Jag vill ju inte stå på en mässa och "åka dit" för olovlig kopiering:shock: :shock:

För många år sedan köpte jag något slags bildprogram till datorn, men det är borta. Då KÖPER man ju ärligen ett program, och får då använda bilderna hur man vill. Men var hittar man det?
Kanske jag helt enkelt ska kontakta min data-leverantör??

Undebar sida du länkade till, jag sprang på den häromdagen! Jag bara sökte på "shabby chic" och fick upp massor, massor av undebara bloggar och inspiration! :heart:

kram anna
kattklo

Inlägg av kattklo »

Här kommer journalisten och lägger sig i lite.

Vi pratar upphovsrätt här, upphovsrätten är delad i två.
Dels den ideela rätten, dels den ekonomiska.
Det upphovsrättsliga skyddet är giltigt i 70 år efter upphovsmannen eller kvinna avled.
Sedan är det så att säga fritt fram.

Bilderna på din sida ser ju ganska gamla ut.
Att det står på sidan att dom inte får användas till kommersiellt bruk betyder inte ett dyft, eftersom (jag förutsätter) den som lagt upp alla alla bilder knappast har tagit dom själv eller är arvinge till någon (som dog för mindre än 70 år sen) som har tagit alla själv.

Det ser ju ut att vara väldigt många olika fotografer/kolorister /upphovsmän till dessa bilder. (Efter en snabb titt.)

Dessutom ser jag inte hur den här hemsidan på något sätt hedrar upphovsrätten eftersom dom inte ens har skrivit ut fotografernas namn (den ideela upphovsrätten är därmed överkörd) kan inte heller tänka mig att dom betalt för publiceringen på nätet (den ekonomiska upphovsrätten är därmed förbigången). :?

Vad dom skriver behöver du alltså inte bry dig om, däremot om du gå korrekt till väga så handlar det om att hitta upphovsmannen/kvinnan till varje enskild bild du vill använda och kontrollera om det finns någon upphovsrätt kvar.

Ett annat sätt att svära sig fri är att ändra så mycket i verket att det blir ditt eget. Klippa, klistra, collage, tillföra något eget med konstnärlig verkhöjd så att verket blir ditt och upphovsrätten därmed tillfaller dig. Det gör konstnärer hela tiden.

Lycka till!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tack, tack, kattklo!! :D
Värdefullt med regler och kunskap! :thumbsup:
Men HUR hittar man i så fall upphovsmannen till varje bild?
Det verkar ganska "grönt" att använda dessa bilder ändå, om jag förstår dig rätt?
Det jag tillför konstnärligt sett är ju att trycka motivet ett eget tillverkat papper, men det räcker kanske inte? Och så kommer jag måla tavlelramar "slitet vitt", trä i spetsband och sätta i bilden o.s.v, jag har många idéer på att utveckla detta:idea:

kram anna
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Hej igen

Ååååå, fantastiska bilder, förstår att du blev såld :roll: :D .

Det låter ju som att du skulle kunna använda bilderna på sidan, som kattklo skriver (skönt med folk som vet vad som gäller :wink: ) Men du, om du ändå inte tänker använda de bilderna (för att du inte hittar upphovsmannen eller nåt), kan du inte leta efter gamla foton och bilder på loppisar och skanna in? Det gäller väl visserligen samma sak med upphovsrätten, men då har du ju i alla fall hittat dem själv... :? 8)
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Förresten, jag känner inte till nåt sånt program som du är ute efter.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Om du är lite streetsmart- eller lika noggrann (icke noggrann) som dom som gjort hemsidan är- så kan du ju uppskatta året då fotot togs. Kanske kan du hitta ett årtal eller så är du bra på att gissa år med hjälp av kläder/stil/järnvägslok :D
Säg att fotot togs 1880- fotografen var kanske 30 år i genomsnitt. Dog då 1930- nu är det 2008= safe.

Det är ju en fråga om moral och risktagande (hur stor chans är det att någon hävdar upphovsrätten på ett privat foto taget i belgien för 100 år sen...) MEN vad jag ville säga var främst att dom som gjort den där hemsidan inte på nått sätt kan diktera NÅGRA villkor.

Konstnärlig verkhöjd är också ett begrepp som hela tiden förhandlas, om du trycker motivet på ett papper och trycket blir en annan färg än orginalfotot, om du gör ett annat utsnitt, tillför något mer, en prick... ja då har du vips gjort mer än många bildkonstnärer.

Kom på en till sak, om du vill använda en bild som någon redan har manipulerat, med färger och text till exempel då kan ju verket anses tillhöra henne/honom och han eller hon kanske fortf är vid liv.
Någon kanske redan har gjort det du vill göra liksom, i nutid och då tillhör ju upphovsrätten för det omgjorda verket någon som förmodligen lever.
Säkrast verkar det alltså vara att använda orginalfoton/orginalkolorerade bilder, inte något modernt collage från den här sidan.
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Himla snygga grejjor, men jag har en extra tanke; ÄR det gamla bilder, eller är det bara bilder som dom har gjort om så att det ser gammalt ut? Vet att det finns program där man kan lägga in en bild på sig själv och det ser ut som det är gammalt. Tycker nämligen att endel ansikten ser ut att ha lite för bra kvalité för att vara gamla, liksom. I så fall har de ju ändrat tillräckligt mycket på bilderna för att göra dem till sina.

Men jag vet absolut inte!
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
blomman

Inlägg av blomman »

Jag är ju photoshop-nörd, och där kan du fixa till vilka bilder som helst så att de ser gamla ut. Med Photoshop kan du trolla med vilken bild som helst..

Tar du då egna foton som du manipulerar och använder så behöver du inte fundera ett dugg på upphovsrätten.

Alternativt leta efter foton hos vänner och bekanta och på second hand!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Jo, bilderna på sidan är gamla. Jag har lusläst sidan nu.
En del av bilderna har folk (den som vill) skickat dit. En del av bilderna finns i original på sidan, och de som vill kolorerar dem, och skickar tillbaks dem med lite färg, och med collage runt, som de tycker är fint, och till inspiration. Det bör ju betecknas som "deras"
Däremot finns det fler bilder man kan köpa för 10 dollar, tydligen, om man läser. Men det är väl samma där - att man inte "äger" dem för det. :?

MammutMaria tipsade om ett bildprogram med gamla kort man kan köpa, men det kostar 4.600:-( :shock: ) och bilderna var fina, men inte SÅ fina som de på denna sidan.
Sedan får man ju betänka att den fina sidan är en engelsk eller amerikansk. De som skickar in bilder är säkert inte svenskar och bor långt härifrån.. :-k

Photoshop kan jag ingenting om...är urdålig på det, och vet inte hur man lär sig. :?
Men jag har i alla fall (eller min sambo som har scanner på jobbet) scannat en jättevacker bild på min egen famors farmor, DEN bör jag ju ha all rätt i världen att använda :wink:
Jag ska leta mer ibland gamla foton i släkten, jag har bl.a ett på min farmor med basker, där hon ser ut som Greta Garbo, det är snyggt!
Och så är det snart loppmarknad i faggorna, då ska jag leta också.

kram anna
blomman

Inlägg av blomman »

anna skrev:

Photoshop kan jag ingenting om...är urdålig på det, och vet inte hur man lär sig. :?
Jag kan lära dig! :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hurdå, på distans :shock: :?
blomman

Inlägg av blomman »

Etersom jag älskar photoshop har jag ju såklart redan provat att göra en bild..

Jag tror inte jag har din mail, pm:a mig den ska du få se bilden före och efter!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Min mail står under mina inlägg! Spännande!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"