Vår 2,5-åriga son har slutat med blöja, först på dagen och nu även på natten. Detta efter att han morgon efter morgon vaknat med vad jag i alla fall trott varit torra blöjor (helt säker är jag inte, med dagens high-tech blöjor...) Första natten utan blöja var sängen blöt nät vi väckte på morgonen. Då fick vi tipset att ta upp och låta honom kissa innan vi går och lägger oss - sedan dess inga olyckor. Men istället vaknar han tidigt på morgonen, mellan fem och sex, och hojtar "Kiiiissa!!! Kiissa!!" Och då har jag gått upp, satt honom på toa, han har kissat och sedan fått gå och sova vidare tills 7.00 när klockan ringer. Det har hittills funkat, men i morse vaknade han halv sex, sex, kvart över sex och ville kissa. Och kissade lite varje gång. Och har såklart varit sömnig hela förmiddagen... Detta måste styras upp på något sätt, men jag känner mig alldeles rådvill!
Vad gör man? Ska vi byta till vanlig säng, så att han kan gå upp och kissa själv? Vi som precis tänkt flytta ihop honom och lillbrorsan (8 mån)... Men som storebror gastar på morgonkvisten så känns det inte så lyckat.
Jag sover själv aldrig en hel natt utan att behöva gå upp och gå på toaletten, så det känns mycket begärt att han ska göra det... Ska man dra ner på vällingen innan läggdags? Känns trist, han älskar den...
Tacksam för tips!!!
Kissa på natten - hur göra???
Kissa på natten - hur göra???
Mamma till två ljuvliga pojkar födda sep 2005, resp juni 2007
Erbjud honom möjligheten att sköta det själv (nog kan han klättra över?):
Sätt potta på rummet, toapapper, lite ledljus så man ser vad man gör, stol nedanför sängen så han kan klättra ur och träna med honom så han vet hur han ska göra själv på natten.
Vad tror du om det?
Sätt potta på rummet, toapapper, lite ledljus så man ser vad man gör, stol nedanför sängen så han kan klättra ur och träna med honom så han vet hur han ska göra själv på natten.
Vad tror du om det?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
father of sons
Hej Ninapn!
Ditt inlägg kunde i princip ha varit skrivet av mig...
Vi har samma problem här. Och Saga har ALDRIG klättrat ur sin säng nattetid, så jag fullkomligt vägrar lära henne göra det. Jag vet att det då skulle bli en sport för henne som hon inte kan låta bli att göra, oberoende av om hon behöver kissa eller ej. En gång då hon klättrade ur under ensamleken föll hon och gjorde illa sig, och efter det har hon aldrig gjort någon ansats till att ta sig ur.
Till en början var det bara en gång per natt som hon skulle upp och kissa. Sedan blev det två gånger, den andra gången vid 5-tiden. När det en natt var tre toabesök fick jag nog. Så jag körde peptalk vid läggning, flera kvällar i rad. Typ "På natten behöver man bara kissa en gång, det räcker." Upprepade ca hundra gånger. När hon så skulle upp och kissa vid 1-snåret lade jag henne med orden "NU får du sova tills klockan ringer, va skönt, nu behöver du inte kissa mer inatt". Och det fungerade! Numera kissar hon bara en gång per natt. Några gånger har hon klarat hela natten, men så kom ett bakslag då sängen var blöt och sedan dess är jag och min man ganska snabba med att gå upp då hon vaknar och ropar. Vi har prövat någon gång att ignorera hennes rop eller bara ramsa som svar, och det har hänt att hon då somnat om.
Dock tycker jag det är jobbigt att gå upp varje natt och kissa henne (vadå i-landsproblem...
) och jag har funderat hitan och ditan vad som är rätt. Hon älskar ju sin välling och drar i sig drygt 250 ml strax innan läggning, så jag förstår att man blir kissnödig. Men hon klarar ju sig ibland! Det var med det i ryggen som jag körde peptalk om att man inte alls måste kissa på natten, vilket också funkade
Men så kom då den där natten när hon kissade på sig och sedan dess har jag inte vågat avstyra nattkissandet.
Ditt inlägg kunde i princip ha varit skrivet av mig...
Till en början var det bara en gång per natt som hon skulle upp och kissa. Sedan blev det två gånger, den andra gången vid 5-tiden. När det en natt var tre toabesök fick jag nog. Så jag körde peptalk vid läggning, flera kvällar i rad. Typ "På natten behöver man bara kissa en gång, det räcker." Upprepade ca hundra gånger. När hon så skulle upp och kissa vid 1-snåret lade jag henne med orden "NU får du sova tills klockan ringer, va skönt, nu behöver du inte kissa mer inatt". Och det fungerade! Numera kissar hon bara en gång per natt. Några gånger har hon klarat hela natten, men så kom ett bakslag då sängen var blöt och sedan dess är jag och min man ganska snabba med att gå upp då hon vaknar och ropar. Vi har prövat någon gång att ignorera hennes rop eller bara ramsa som svar, och det har hänt att hon då somnat om.
Dock tycker jag det är jobbigt att gå upp varje natt och kissa henne (vadå i-landsproblem...
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Vår kille har inte heller någonsin klättrat ur sängen, och jag är också rädd att han skulle trilla. Han är typen som är rätt så vinglig och sömndrucken på natten... och finns det egentligen någon poäng med att ha kvar spjälsängen om han kan klättra ut? Kan man inte lika gärna byta till en ombonad växasäng med halvhöga kanter då? Det är nog den lösningen det lutar åt här - ny säng och potta... Fast jag väntar nog in lite fler svar här först
Peptalk låter smart och kan säkert funka, men jag vill ju helst inte gå upp alls
Man har ju blivit lite bortskämd med småttingar som sover som stockar 
Mamma till två ljuvliga pojkar födda sep 2005, resp juni 2007
Hej!
Tidigare här på forumet har det rekommenderats att såga av spjälorna längst ner så att barnet självt kan krypa ur om det behöver kissa. Det kanske vore något för er båda.
. Jag har iaf varit nöjd med att ha kvar spjälsängen, och även om han tar sig i och ur obehindrat så sover han så gott där när det väl är sovdags och det har han gjort hela tiden, förutom den där korta lilla frågeperioden på 2-3 dagar.
Kram Ewa
Tidigare här på forumet har det rekommenderats att såga av spjälorna längst ner så att barnet självt kan krypa ur om det behöver kissa. Det kanske vore något för er båda.
Min kille har KUNNAT klättra ur sedan han var dryga 2. Och hade under trotsen en kort period då han utövade denna sport, men då fick han själv kliva i och klättringsivern var snabbt över. De bekanta jag har som bytt till växasäng har dock haft urspringning ur sängen i LÅNGA perioder och MÅNGA gånger. Visst kanske en del beror på attityd, men med trotsen i starkt antågande kan man ju genom att behålla spjälsängen lätt undvika just den frågestunden, om man villNinapn skrev: och finns det egentligen någon poäng med att ha kvar spjälsängen om han kan klättra ut? Kan man inte lika gärna byta till en ombonad växasäng med halvhöga kanter då?
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
susanneethel
Ja får väl vara lite tvärtemot och berätta att Karl sover faktiskt bra i sin nya stora(!) säng. Han hoppade sönder sin spjälis.
Det var en gammal som hans pappa hade när han var liten så den hade väl gjort sitt. Iallafall så vägrade hans pappa köpa en till spjälsäng så vi köpte en Kura från IKEA, hängde tyg på kanterna så den ser nästan ut som en jättestor spjälsäng, med en öppning där Karl kan krypa in. Pottan står bredvid. Han brukar kissa ibland men annars sover han hela natten. En gång blev det en olycka, men enstaka olyckor händer ju. Det hände honom någon gång när han sov i spjälsängen också. Jag låtsas inte om det alls, bara byter torrt och säger godnatt.
Vi har haft strul jättelänge och det började precis bli bra när han hoppade sönder sängen, så jag var lite nervös. Första natten var det ju en del frågor. Andra natten också. Men sen gick det riktigt bra.
Vi har haft strul jättelänge och det började precis bli bra när han hoppade sönder sängen, så jag var lite nervös. Första natten var det ju en del frågor. Andra natten också. Men sen gick det riktigt bra.
-
susanneethel