Men pensionen då?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
LinnéaG
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 06 jul 2007, 00:21
Ort: Jönköping

Men pensionen då?

Inlägg av LinnéaG »

Hej gott folk!

Jag vill bara skriva att det kännas så bra att läsa och skriva här. Det känns som det finns massa vänner :D

Jag vill vara hemma med mina barn länge. Det är vad jag vill innerst inne. Men jag har en envis tanke som inte ger sig, så om jag nu lättar mitt hjärta här, så kanske någon nappar och kan ge mig ett bättre perspektiv.

Okej. Jag bekymmrar mig för min sjukpenning, a-kassan och pensionen. Lite jobb - dåligt försäkrad. Jag är feg helt enkelt och törs inte lita på att livet ska bära. Ja, och det gör mig sur på mig själv, för jag gillar inte att vara feg.

Om andra tycker att man är korkad som inte jobbar, utan är hemma för att man inte gillar dagis - det rör mig inte i ryggen. Om andra tycker att jag är helt passé för att familjen köper stereon och möbler på loppis, och struntar i att köpa det mesta över huvud taget, det bryr jag mig inte om. Om jag lagar mat på billiga linser, det gör mig nästan stolt.
Men den framtida ekonomiska otryggheten kan jag inte släppa taget om. Jag vill vara cool och säga att: Jag väljer det viktigaste, resten ordnar sig. Frysa ihjäl eller dö av svält, det har folk gjort före mig, så det klarar jag också om det skulle bli aktuellt på äldre dar.

Är det någon mer som oroar sig så här? Någon som har "kommit ut" på andra sidan?
Jag kommer att välja det viktigaste, men jag gillar inte att vara splittrad i sinnet.

På återhörande hoppas jag!
Linnea
Gäst

Inlägg av Gäst »

Snabbt - är på väg i säng :roll: :
Pensionen kan du spara till privat när du är hemma. VI har gemensam ekonomi härhemma, och lägger undan lika mycket till min pension som till sambons pension. Har precis varit på rådgivning om detta på banken, eftersom jag hade samma tankar som du.

Sparar du i pensionsspar är det också avdragsgillt upp till 12000 kr per år!

Vad gäller a-kassa och sjukpenning kommer jag inte på något smart just nu :sleep: :lol:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Skriver under på det JennyH skriver. Därtill har maken skrivit över sin pensionsrätt för 2 av de 4 år som jag varit hemma - på så sätt delar vi lika :D !
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Mule
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 15:16
Ort: SÖLVESBORG

Inlägg av Mule »

Hej!

Tycker att det där med privat sparande låter bra, men vet inte om vi har råd att spara så mycket just nu till det. Däremot betalar vi av mycket på huset och hoppas ha en låg boendekostnad när vi blir äldre. Det känns bra. Sen tänker jag att man förhoppningsvis kommer ha lust och ork att jobba lite längre, kanske till 65, när man är hemma medan barnen är små. Och tycka att det är roligt. Man blir troligtvis inte utbränd lika lätt. Risken för skilsmässa känns också mindre, eftersom man inte är stressad.

Sen ska jag faktiskt börja jobba lite till hösten, men bara 1,5 dag i veckan. Min man ska vara hemma en dag och en annan mamma ska passa våra barn 4 timmar den andra dagen. Då får jag en liten inkomst iallafall.

Jag har varit lika orolig som du, men min mamma har lugnat mig. Hon var hemma i 12 år med mig och min bror. Jobbade bara några få timmar här och där. Hon är så pigg nu! Jobbar heltid, tränar bodypump och spinning, går jättelånga promenader och är inte alls bitter. Hon ångrar inte en sekund att hon var hemma.

Sen tänker jag ofta på att barnens barndom påverkar hela resten av deras liv, och jag vill att de ska få en bra start. Om jag får leva när jag är över 65 tror jag inte att jag behöver så hemskt mycket pengar. Kanske de första fem-tio åren, men som 75-åring kan jag inte tänka mig att jag har lust att resa jorden runt ständigt och jämt. Då vill jag nog mest ta det lite lugnt och träffa de vänner som finns kvar.

Hälsningar Carola, mamma till Selma (-04) och Waldemar (-06)
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

pension

Inlägg av marie-d »

Jag är inte jättehemma på det här med pension. Min man för över den del man kan för över och har så gjort sedan vårat första barn föddes och kommer fortsätta så länge jag arbetar deltid och antagligen efter det också.
Tillsammans med de barnår man får för varje barn under 4år, då mina barn är födda tätt blir det bara 6 barnår. Barnår+föräldrapenning+extra premiepension gjorde att jag fick nästan samma som jag hade fått om jag arbetat heltid. Det skilde på några tusenlappar.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
lillys
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 24 maj 2007, 11:38

Inlägg av lillys »

"Jag är feg helt enkelt och törs inte lita på att livet ska bära. Ja, och det gör mig sur på mig själv, för jag gillar inte att vara feg."

Det är väl aldrig fegt att ta hand om sig själv? För det är inte så kul att som pensionär inte få ut mer än att det räcker till det absolut viktigaste. Min mamma är där snart-hon jobbade deltid i många år. Och hon är väldigt ledsen.

Du kanske kan jobba kväll eller natt? och spara till din pension av de pengarn (så får du in lite också) kanske 2000 kr i månaden. Vet inte hur gammal du är, men det blir en bra summa på 30 år. Jag sparar 2000 kr i mån, för att jag inte jobbar så mycket och är mycket orolig över min pension. Det gör att vi får det än mer knapert, men det går runt med lite planering. Dessutom så har jag valt att bo i nyproduktion (dyrt), en tvåa, men ändå, för att vi ska få bo fint och i ett bra område.
mamma till två älskade busfrön och matte till världens bästa kompis!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Ewa skrev: Därtill har maken skrivit över sin pensionsrätt för 2 av de 4 år som jag varit hemma - på så sätt delar vi lika :D !
Hur gör man då..?

8)

/Fjällmor
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Fjällfolket skrev:
Ewa skrev: Därtill har maken skrivit över sin pensionsrätt för 2 av de 4 år som jag varit hemma - på så sätt delar vi lika :D !
Hur gör man då..?

8)

/Fjällmor
Man ringer Försäkringskassan och ber att få blankett för överskrivning av pensionsrätten. Måste göras senast 17 januari för gällande år. Men det går förstås att göra redan nu för nästkommande år. Gäller sedan tills dess att man ändrar på det 8)
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"