inte råd?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

inte råd?

Inlägg av cissii »

Hej :D

Vet inte riktigt vart jag ska lägga min fundering, men jag tror här blir bäst.
Har funderat mycket på det här när folk säger att dom inte har råd med någon annan lösning en dagis?
Jag fattar noll. Man kan ju göra som jag annars, om man vill.

I min lilla familj är det ingen som kan tänka sig att jobba heltid :roll: så vi funderade lite enligt prio-listan:

1. Tid att vara med Celeste och varandra
2. Tid att göra vad vi brinner för
3. Pengar

Så nu pluggar min man på distans, lär sig bygga lite hemsidor och sånt man kan ha nytta av. Och jag jobbar helger, för då tjänar man nästan dubbelt. :D . Vi bor i en sketen förortslägenhet byggd i papper, har i princip bara pengar till mat och hyra. Har ingen bil och inga flashiga grejjer. Men vi har ju all tid i världen till prio 1 & 2! Och det går inte att värdera i pengar.

Så råd har man ju alltid, det är ju bara prioriteringen som är skev. Men det är säkert livsfarligt att skriva såhär (FBI knackar på om 5 min.....) för tänk om folk började sätta pengar längst ner på listan. Då kan ju samhället, som det ser ut idag, bara packa ihop och sätta sig på en buss till historien.

En liten tanke från mig.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nu länkar jag helt fräckt till din tråd här, från ViFöräldrars forum, om det går bra! Där efterfrågas hur man eg. ska kunna vara hemma med barnen...

Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Länka på bara!
Vet att det jag säger kan provocera ihjäl en del, men det är ju bara bra. Du kan ju ge som råd om någon på Vi Föräldrar tänker göra sin egen prio-lista. Att allt som står under pengar (eller sånt som pengar kan köpa då såklart) kan värderas i pengar, och det går inte att skylla på ev. samhälle och oja sig. för det handlar ju faktiskt bara om val allting. :)
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Här är tråden. cissii - den är lååång, men hoppa gärna in du med :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ms Sophie

Re: inte råd?

Inlägg av ms Sophie »

cissii skrev:Så råd har man ju alltid, det är ju bara prioriteringen som är skev. Men det är säkert livsfarligt att skriva såhär (FBI knackar på om 5 min.....) för tänk om folk började sätta pengar längst ner på listan. Då kan ju samhället, som det ser ut idag, bara packa ihop och sätta sig på en buss till historien.
Så sant, det handlar om prioriteringar i grund och botten. För visst kan man, men vill man? Det är ju det...

Och så vi lever ju i ett konsumtionssamhälle och då behöver man få in pengar för att konsumera. Inte går det att vara hemma och knappt "överleva" och inte handla saker, prylar, resor, kläder osv.
För det måste man ju bara ha! ... eller...
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Det "underliga" är att när man sätter pengar längst ner så tycker jag man får så mycket mer. Det är ju inte en uppoffring på något sätt. Kan ju ibland krävas lite is i magen när man har 3 kr kvar, och det är en vecka kvar tills man får nya.... :D Men det löser ju sig ALLTID på något sätt.

Det finns INGA pengar i världen som kan uppväga att larva runt hemme och hänga med sin Persikokind till bebis, den lilla tid som man har henne till låns.
Då kan det ju t.o.m bli roligt att gå till jobbet på helgerna, för man har inget dåligt samvete som gnager. Så man får ut det bästa från alla håll.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det finns INGA pengar i världen som kan uppväga att larva runt hemme och hänga med sin Persikokind till bebis, den lilla tid som man har henne till låns.
:cry: :D :heart:
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Mamma J »

hmmm...har suttit och diskuterat ekonomi med min sambo.....hur skall vi kunna klara oss på mindre pengar? VA DÅ? säger han....Ja, säger jag...kanske inte behöva köpa en ny sulky, eller babysim, eller nya skor till lille J, kanske inte behöva ha igång alla apparater och ljus i hela huset när man inte är där......varför inte sälja bilen? Han förstår ingenting alls.....men jag har panik över ekonomin......är just nu sjukskriven och vet inte om jag vill eller orkar jobba heltid och hämta och lämna på dagis.....börjar känna sån panik! Vad är det för framtid vi vill ha? Känner mig fast i konsumtionen och i klimathotet...alla måsten..speciellt när man har barn som måste ha allt.....annars kanske de blit mobbade? Folk som ser snett på oss?

Köpte en fralla idag för 7 kronor!!!!!! Har inte köpt bröd på 2 år...vilken shock :shock:, tog fram en femma som inte räckte för att tillfälligtvis mätta min hungriga bebis.....
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"