dagisnoja!

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

dagisnoja!

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Igår fick vi papper från kommunen ang. dagis för tjejen som fyller 4 år.
Tydligen är dagis kostadsfritt from hösten året de fyller fyra. Vi har inte haft barnen på dagis ännu eftersom varken jag eller sambon känner oss bekväma ens med tanken..kanske för att vi själva inte gick på dagis..frågan är nu om tjejen behöver det? Vi träffar hennes blivande klasskamrater 2 ggr/veckan, träffas också ganska ofta med goda vänner med jämnåriga barn,samt ska hon gå på ponnylekis i vår då vi sedan i höstas har en aktivitet i veckan för henne. Sedan har hon mormor o morfar inom gångavstånd.
Så visst träffar hon andra barn,samt får lite tid utanför oss i familjen
Vi får dessutom om allt går vägen en liten bebis i sommar, och är lite orolig att hon kommer hem med div. smittor till nyfödda bebben o brorsan ..hur hade ni gjort?
Mvh Tina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Tillägger att hon i nuläget är nöjd med tillvaron.
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Tina-Stina! :D

Jag hade låtit tjejen börja dagis. Hon är en stor dam nu och kommer säkert tycka det är jättekul. Jag är sådär nöjd med min 4-årings dagis: mycket personalomsättning, lite stökigt och stimmigt, men jag är inte det minsta bekymrad för han är så stor och har hittat så fina kompisar som han trivs med. Det kan ju vara lite bra inför skolstart att redan nu få vänner i sin egen årskurs. Och 15 timmar är helt lagom och passar en 4-åring utmärkt!

Så tänker jag!

Kram Tinis
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej :D !

Ja, min går ju inte heller på dagis ännu, men tanken är att han ska börja till hösten (då han kommer vara drygt 4). Men helt enkelt tycker jag inte det är, för jag skulle vilja vara åtminstone 90% NÖJD med det dagis jag sänder honom till. Och det är jag inte. Jag får ta det som jag är minst missnöjd med, och det tycker inte JAG är helt ok, faktiskt. Så jag har verkligen velat fram och tillbaka - och gör fortfarande.

Vad vill jag då ha sagt med detta... Jo, att du själv måste känna efter. Visst är det bra att umgås med framtida skolkamrater, men det låter det som om ni gör redan. Det gör vi också. 2-3 gånger i veckan. Och vi har annat också, Utis med samma barn i samma ålder varje vecka. Och tid utanför flocken... Ja, just som du beskriver er tillvaro. Så känn efter med både huvudet och hjärtat ett par gånger till, så att du vet VARFÖR du gör det val du slutligen gör. Tänker jag.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej
Säger som Ewa att känn efter om du är tillfreds med det ev kommande dagiset.Ring och gör ett besök på dagiset.Är det en personal som BRYR sig om barnen eller är dom där bara för att få en inkomst?Hur ser deras rutiner ut på dagarna?Hur stor är barngruppen?Är det personal som ni känner att ni kan prata med? osv.
Vet ett dagis där barnen får sitta på stol med ryggen mot dom andra när dom varit "olydiga" och sånt är inte ok tycker jag.Då skulle jag hellre ha mitt barn hemma med mig ett tag till.
Verkar dagiset däremot bra och ni känner er bra i magen efter besöket ,så skulle jag iallafall lämna bort mitt barn 15timmar/vecka.

ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Vi har blivit erbjudna plats i höst då Sonen blir 4 år. Han säger "Nej tack, mamma! Jag vill vara hemma med er." Så blir det också!

Han ska däremot få lämna flocken genom att gå på kyrkans barntimmar. Där är man mellan kl.9-11 utan föräldrar, 1-2 dagar i veckan. Skulle det kunna vara ett alternativ att kolla upp?

/ Mamman till sönerna :D
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag tycker det verkar som det är lätt att snöa in just på dagisalternativet. Eller :?: Att barnen behöver ut bland andra barn, jämnåriga och vuxna när de passerat tre år eller närmar sig fyra är ju helt klart. Men det måste ju nödvändigtvis inte vara just dagis.

Father of sons har en klok son som säger Nej tack till dagis och se det finns ju andra alternativ. Kyrkans barntimmar är ett, öppna förskolan är ett annat. Se er omkring och upptäck vad som finns runt ikring er, kanske är dagis inte det bästa alternativet.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Tina-Stina skrev:Tillägger att hon i nuläget är nöjd med tillvaron.
Missade detta. :oops:
Är hon nöjd och tillfreds så finns ingen anledning tycker jag att ha in henne på dagis.Hon träffar ju jämnåriga på dagarna ändå.


ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Hej alla och tack för svaren!
Frågade också tjejen igår om dagis, och hon sa tvärt nej. Hon ville också vara hemma med oss och djuren.
Vi går på kyrkans barntimma 1 ggn i veckan, men tyvärr får man inte lämna dem där, utan alla föräldrarna ska vara med :? Synd. Öppna förskolan ligger tyvärr 1,5 mil bort.. Livet som lantis :lol: :lol:
Men man kan kanske låta henne åka till en kompis och vara där själv? Hon har också kusiner i samma ålder ungefär, så där kan man ju med lämna henne en stund. I nuläget vill hon inte att jag åker iväg, om inte hon är hos mormor o morfar där hon är trygg :D Så behovet att lämna flocken har väl inte kommit ännu riktigt..
Så svårt att veta vad som är bäst.. :?
men som det känns nu vill både hon och jag att hon är hemma :)
Tack igen!
Mvh Tina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen! :D

Man känner alltid själv vad som är bäst. Visst är det bra att reflektera. Jag känner verkligen att min kille både har roligt och har behov av de 15 timmar han är på dagis. Vid 4 tycker jag man är redo för en strukturerad bortavaro från flocken och aktiviteter av typen samling som dagis erbjuder.

Jag inser att jag verka säga emot mig själv lite :oops: . I en annan tråd skrev jag att självklart ska dagis vara bra, annars skulle jag aldrig lämna mit barn där. Och det menar jag såklart, när man tar ställning till om barnet ska börja på dagis eller inte. Att vi nu är i läget att det blivit lite stökigare på vårt dagis den senaste tiden gör inte att jag tar min kille därifrån. Just för att han är så stor och trivs så bra.

Hoppas det blir bra för er hur ni än gör!

Tinis
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Hej :D ,

Instämmer i att ni måste känna själva vad som är rätt för er och ert barn.

Naturligtvis finns det många andra bra alternativ till dagis som självklart inte är något måste även om barnen är i fyra-årsåldern.

Skulle bara vilja understryka att även dagis faktiskt kan vara ett riktigt bra alternativ och komplement. Självklart finns det naturligtvis bra och dåliga dagis. Det får man ju ta reda på så gott det går. Vi har turen att ha ett jättebra dagis med underbar personal nära oss. Mina två äldsta har gått där sedan den minsta var två och den äldre fyra. Jag känner mig helt trygg med det. Det känns som en extra flock för oss. Större delen av dagisgruppen bor i vår absoluta närhet så barnen träffar den flocken både hemma och på dagis och vi umgås med många av föräldrarna. Fröknarna har varit desamma under alla år. För mina barn är det klart en extra trygghet.

Det som jag ser som negativt är att grupperna trots allt är för stora (även om vi är lyckligt lottade jämfört med många andra kommuner) och att det skulle varit ännu mer personal. Plus den ökade exponeringen för sjukdomar. Fördelarna har dock övervägt för oss.

Eftersom vi båda har arbetat deltid de senaste sex åren, nu är jag hemma helt, har de dock inte gått så många timmar och dagar i veckan. Det har varierat lite under åren. De har dock alltid varit hemma betydligt mer än på dagis så att säga. I perioder har de även varit med mormor någon dag eller halvdag i veckan eller faktiskt hos någon av grannarna som ingår i dagisflocken vid behov. Men i vårt fall tycker jag som sagt att dagis har varit och är ett jättebra komplement.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Vi tackade nej till dagisplats i höst. Känns bra att ha alla hemma och samlade när nya familjemedlemmen anländer :D
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Klokt, tycker jag :D :thumbsup:. Det hindrar ju inte att man börjar lite senare. Men att börja dagis SAMTIDIGT som en familjemedlem anländer hade ju varit förfärligt tråkigt både för storasyskon och lillasyskon.

Kram :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Precis vad vi tyckte :D Det är härligt när syskonen kan få vänja sig vid varann i lugn och ro. Och att minimera risken för smittor för nyfödda bebisen är ju bra :D
Vi är glada över vårt beslut, och tjejen med :lol:
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Som tidigar talare sagt så behöver alls inte dagis vara illa, men samtidigt så är det inget måste och inget som "springer iväg".
Dagis hinner ni med men att ta emot en ny familjemedlem det kommer inte igen :D :heart:
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"