Hjälp mig hitta ljus i tunneln

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Gäst

Hjälp mig hitta ljus i tunneln

Inlägg av Gäst »

Hej
Nu flytar jag min fråga hit...
Vi har precis börjat på förskola med vår ögonsten han fyller snart 16 månader.
Är det verkligen fel att bry sig om sitt barn?
Hur gör ni andra mammor/pappor?
Vi vill veta hur det har gott med dagen? Hur länge sov vårt barn? Hur mycket åt han?
Vi fick ingen information i början så vi är tvungna att gräva och fråga hela tiden, men personalen är så snål med info och svar. Dom säger att man ska fråga om man har frågor , men när man börjar att ställa frågor då drar dom sig undan och anklagr oss att vi frågar för mycket. En av personalen tog allt personligt fattar inte att man ska jobba med barn med sån inställning.
Dagen är fylld med ångest det känns inte alls bra .
Tack på förhand
:cry: mamma med sin ögonsten.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej!

Jag är ingen dagisexpert, men det var bland det dummaste jag har hört: Personal som tycker att föräldrar frågar för mycket!!
Det är klart att ni ska fråga! Det är klart att man vill veta hur ens barn har det, hur dagen har varit, vad som har hänt. Fattas bara!

Jag skulle nästan vilja säga att det är er plikt, det är något ni liksom är skyldiga ert barn. Ni är ju föräldrarna och ni ska ju alla må bra med den lösning ni valt. Ni måste ju veta hur det är på dagis, för att kunna utvärdera om det är en bra lösning, eller om ni ska söka er vidare. Och då måste ni fråga!

Stå på er! Fråga, fråga, fråga. Låt inte ert intresse för barnet inskränkas av dagispersonalen.

Kram och igen: Stå på er!

Ulrika
Gäst

Hej

Inlägg av Gäst »

Tack för det, vi ska göra allt för vår enda ögonsten.Vi har pratat med rektor så det måste fungera sa han.Idag var stämningen bättre men hon var inte på platas.
Jag vet och är medveten om det med barnplikt och ansvar, men förstår inte hur vissa mammor bara hämtar sina barn utan att fråga om dagen som gott.
Jag förstår inte att en mamma (fröken)kan ha sådan inställning.Hon har egna barn på dagis.
Det kännns så att hon "VILL TA HAND OM MITT BARN" men det är bara mitt barn hon kan inte skilja på mitt och ditt vad jag har förstått.Hon förstår inte att jag är orolig som har följt upp varenda hans anding och längtat och väntat att få barn.
Jag tänker inte ge mig jag kommer att lära "fröken " läxa så hon står där på plats med hela raport annars får hon ta en låååååååån semester från dagiset.

Jag vill veta hur ni andra ställer och vilka frågor har ni till personalen?
tack igen för ditt svar
Kram Linda.D
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Jag frågar, hur har hon haft det? hur har hon ätit? hur har hon sovit? Den ömma fadern frågar, hur har det gått?

vi får alltid svar på våra frågor (hon har bara varit där 8 dagar sammanlagt, 5 timmar varje gång under 3 veckor) men min tanke är jag kan kompensera hennes sömn med en marginalkvart om hon sovit för lite på dagen. Äter som en häst vet jag ju att hon gör, alltid :lol: . Och sen vill jag ju veta att hon trivs, om hon varit förtvivlad så måste jag få veta det, det är ju självklart.

Vi har lyckan att ha stans bästa dagmamma :heart: Idag t.ex var jag med en timme ute (när dagmamman gick till tandläkaren) hon har rätt många barn just nu för en annan dagmamma är sjukskriven, så jag och en tjej som hon anställt på halvtid var ute med barnen i en timme. Helt härligt med en barngrupp som fungerar, barnen leker och är snälla med varandra och trygga som tusen, jag som dom bara har träffat några gånger kom dom till och bad om hjälp osv. Jag är jätte nöjd, annars hade jag bytt.

kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Här har vi inte börjat med dagis än, men när det blir aktuellt en dag vill jag ju veta allt om vad han gör, vad han har sagt, vilka "framsteg" han gör. Många upplever ju att deras barn är på ett annat sätt på dagis än hemma. Ett barn som äter miniportioner hemma kan äta som en häst på dagis, tex.

Så fråga, fråga, fråga. Skönt med en rektor som förstår er.

Jag har också hört om dagis där varja barn har en liten dagbok, där personalen skriver upp olika saker barnen har sagt eller gjort. Det kanske skulle vara något att be om? så slipper ju personalen känna sig "förhörda", som damen i fråga verkar göra.

Lycka till!!!
Gäst

hej

Inlägg av Gäst »

Hela dagen har jag klump i halsen och ångest :cry: dom ringde och sa att vi ska hämta honom, han mådde inte bra, så jag åkte till läkare för att se om det var nått fel på honom, men det var inget fel allt var OK, bara att han var lite tagen efter förra veckans förskylning och hade hosta men ingen feber.
han fick mat och åt sen han var gnällig efteråt för att han var trött, men efter en halvtimmem sömn då var mig glada kille tillbaka :D
Jag vet inte hur jag ska tolka detta ?men man vet aldrig hur dom jobbar , jag vet att barn får inte vara på dagis med feber men han var feberfri i 4dagar.

Dom har nämnt nått om dagbok i början men jag mins inte måste fråga igen :? då blir dom säkert glada för det, men jag bryr mig inte jag ger mig aldrig DS.
Jag vill veta om hans sömn så jag kan kompensera det till middag som kiki skrev.
Han :D är inget barn som skriker och gnäller i onödan men får han inte mat och sömn då blir han gnällig.

Vi får se hur det här utvecklas annars kollar jag upp dagmamma också.Mitt barn får inte lida pgav andras dommheter.

"förhörda", det var bra ord jag har en känsala att hon döljer nått så därför kännde hon sig attackerad av mina frågor.Enlig min åsikt är hon inte labil att möta oroliga föräldrar.
Tack för ert stöd och svar.
Kram
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"