Okej att äta 490 ml. som nattslurk???

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

mamma2004

Okej att äta 490 ml. som nattslurk???

Inlägg av mamma2004 »

Min son är 6,5 månader och äter ca 490ml majsvälling på kvällen innan han somnar för natten. :?: Undrar nu om det verkligen är normalt att äta så mycket, eller är det något fel på vårt matschema? Naturligtvis trugar jag lite, men det har jag ju hört att man ska göra också?

Hans dagsschema ser ut så här:
kl. 07.30 väckning, babysemp plus ca 250 ml.
Kl. 09.00 sova 30 min.
Kl.10.00 Gröt + babysemp plus. Är dålig på att äta gröt så här fyller jag på
med babysemp plus när han visar att han inte vill ha mer gröt)
Kl. 11:30-13.00 Sova
Ca Kl.13.15 puré + frukt + babysemp plus så mycket han vill ha.
kl.15.00. Lite fruktpuré som mellanmål.
Kl.16.00-17.15 Sova
kl.17.30 Gröt + babysemp plus så mycket han vill ha (samma sak här. Dålig på Vore tacksam att få veta om någon ser något tokigt i detta.
gröt så jag fyller på med babysemp plus.
kl.19.30 Nattslurk =majsvälling ca 490ml.!!

Samtliga måltider trugar jag ordentligt så att han skall vara riktigt mätt. Erbjuder också vatten direkt efteråt.
Som sagt. han är inte överförtjust i vare sig pureér (fruktpuré gillar han förstås) eller gröt. De första skedarna äter han med god aptit, men tröttnar fort på det och vill inte ha mer. (Går ned lite till om jag ger honom lite brödsmulor att knåpa med själv medan jag matar.) Fyller sedan på med babysemp plus så att han säkert blir mätt. Har försökt ge honom välling (sempers milda havrevälling), men han blev dålig i magen så jag ger honom majsvälling. Men den ger jag bara som nattslurk.

Vore tacksam att få veta om någon ser något tokigt i detta.
:?: Är det ok att han äter så mycket till nattslurk?
:?: Gör jag något fel så att han inte får tillräckligt att äta övriga måltider trots att han verkar mätt?
:?: Bör jag kanske byta ut babysemp plus mot majsvälling övriga måltider? Eller ska jag köra på så här till han äter bättre av puréerna?

PS. Tror inte han är underviktig. Har inte vägt honom på en månad, men då vägde han 9,2 kg. Han är pigg och glad och verkar må bra i övrigt.
Son nr.1 född 040801, SHN-kurad januari 2005.
Son nr.2 född 070130, SM från början.
camilla

Inlägg av camilla »

490 ml e mycket! Det hade inte en annan kunnat trycka ned den aken e klar. Du kan ju alltid prova att ge valling istallet for babysempen efter grotmalet och se om han ater mindre pa kvallsslurken, aven om han e matt sa kan det ju vara en fyllnadskansla han kanner, alltsa magen e full men sa fort man kissat ut all vatskan sa kommer hungern tillbaka, vallingen mattar ju mer pa sikt. 9,2 kg (mina har inte natt upp till 8 kg annu) e en jattebra vikt sa du kan val prova dig fram lite, det viktigaste e ju att han blir matt och gar upp i vikt.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
wicky
Kontakt:

Inlägg av wicky »

Hej,

jag hade nog också prövat att ersätta Babysemp plus med majsvälling då majsvälling mättar bättre.

:idea: Vad gäller gröten så Erik får gröt till frukost och det tar ett tag att få i honom en hel tallrik. De första skedarna går i snabbt, sen ska han ha en sked själv och pröva själv litegrann och då får han av förklarliga skäl inte i sig lika mycket :lol: , men efter ett tag fortsätter jag att mata igen (med sked nr 2!) och då brukar det slinka ner lite till. Jag äter själv frukost samtidigt och läser tidningen så att jag inte ska överkoncentrera mig på att mata (+ att det är rätt mysigt att äta frukost ihop :) ).

Men han verkar ju öka i vikt ordentligt så det är nog inget att oroa sig för, min lilleman vägde 9,6 kg på 6-månaderskollen

// Wicky
Mamma till Erik, f?dd den 17 augusti 2004.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Håller med de övriga om att du nog borde ändra till välling istället,
för det mättar mer!

I övrigt så SKA du ju mata tills det inte går ner mer, helt rätt!
Bry dig inte om mängden, utan kör på!
Men, som sagt, välling mättar bättre.
Blanda 50/50 de första gångerna så han vänjer sig vid smaken.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vill bara säga attdet är VÄLDIGT mycket. Två flaskor. Jag sägerinte att det är fel, men mycket.
Behöver han det för att hålla sig mätt hela natten?
Vad skulle hända om du ger honom en flaska eller 1,5. Vill han verkligen ha mer eller dricker han för att det är gott?

Sorry om jag förvirrar begreppen och tankarna, men jag tror faktiskt inte att man behöver truga på någon som äter för glatta livet.

Vi har en rund och go tjej som säkert skulle kunna få i sig två vällingflaskor på morgonen (dock inte på kvällen), men vi gör en och sedan får hon vara med oss och äta lite smörgås en timme senare, men då är hon inte hungrig, så en flaska räcker gott.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Tack för era råd!

Ja, jag kanske bör gå över till att fylla på med majsvälling efter varje mål så att han står sig längre.

Han är ju så dålig på att äta fast föda. D.v.s. alla puréer och gröt -utom fruktpureér förstås. Men fruktpuré kan han ju inte leva på! Därför fyller jag på med babysemp plus efter varje måltid.
Så länge vi körde med smakportioner gick allt gättebra. Han åt gladeligen av allting.
:?: Är det någon fler som har dåligt med aptiten på fast föda? Hur gör ni?

:?: Blir det inte för mycket välling om jag byter till majsvälling? som "toppning" till den fasta födan? Har ju hört att de inte skall äta välling för många gånger/dag.
Läser ju här vad mycket "riktig" mat era små äter som är lika gammal som min son. :?: Är det bara min kille som inte gillar riktig mat i ordentliga mängder?
camilla

Inlägg av camilla »

Jag vet inte hur lange du har hallit pa med "vanlig" mat men kan saga att for manga tar det ett tag innan de fattar att det ar MAT om du forstar vad jag menar. Jag borjade lite smatt med smakisar vid 4 manader och inte forran nu vid 7 manader tycker jag att det gar latt att mata dem, de oppnar munnen osv innan var det precis som du beskriver nagra skedar och sedan mjolk pa det. Mina ater valling till frukost och kvallsmat, 1 grotmal samt ett puremal. du far ju tanka lite pa hur det blir om du ger valling istallet, alltsa, far han valling till frukost sa kanske han inte blir hungrig forran senare, ev maste du isafall andra om i schemat. Att byta ut alla mal mot valling kan ju innebara att han kanske minskar 1 maltid/dygn
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Jag tror inte du behöver oroa dig för att din son är underviktig.
Min son som är 7månader väger 8,2(har precis varit och vägt honom) och han är inte underviktig utan ligger nästan precis på medellinjen.
Min son äter visserligen en burk pure/2ggr per dag och äter då knappt en flaska välling till kvällen. Barn har ju lite olika matbehov men det låter mycket med 490 ml välling. Har läst någonstans att man ska vara lite försiktig med vällingen eftersom det innehåller rätt mycket näring. 3 gröt/vällingmål per dygn brukar man rekommendera sen varierar mängden litegranna.
Min son äter 2 matpure+fruktpure mål, 2 grötmål, 1 vällingmål. Han ammar fortfarande på morgonen innan gröten. Han har ätit så här från ca. 6,5 månad. Kan tilläggas att han är väldigt rörlig(kryper för fullt)
Det går lättare att få i honom matpuren om han är ordentligt hungrig och det var ett tag sedan han åt.
Jag skulle nog göra så att jag tog bort babysemp och ge välling istället. Flera jag känner har kämpigt med matpure och gröt. Det enda man kan göra är att kämpa på. Från det att vi började med smakportioner tog det säkert 1,5 månad innan vi kunde byta ut ett mål.
Lycka till!
Marie
Sarika

Inlägg av Sarika »

hej mamma2004

det låter mycket som sagt var men det jag tänkte mest på när jag såg ditt schema det är att det är lite tajt mellan målen. vår dotter har haft en period av dåligt ätande så jag läste om matproblemen i barnaboken å Anna rekommenderar 3-3,5timmar mellan målen och 4 mål + nattslurk. så vi ändrade på våra mattider.

ni har 2,5 tim mellan de två första målen å sen 3tim 15min till nästa vilket är bra sen bara 1tim 45min till mellanmålet och därefter 2,5tim till middagen och därefter 2tim till nattslurken. Anna säger att nattslurken med fördel kan komma inom en timme efter middagen.

med ert mellanmål blir det 5 mål + nattslurk (nu är ju inte mellanmålet så mycket men det är ju ändå mat). nu är ju er kille lite yngre än vår dotter å jag vet inte nu på rak arm om Anna rekommenderar något annat när de är lite yngre (kolla i barnaboken). men jag skulle försöka ha så jämnt med tid mellan målen och sen nattslurken lite tidigare inpå middagen än vad ni har idag för att se om han kanske äter bättre under dagen så att nattslurken blir 1 flaska istället för 2.

vi har följande mattider till vilma om det kan inspirera (nu är ju hon dock lite äldre)
07.00 välling 200-350ml
11.00 gröt
14.00 lunch riktig mat
17.30 middag riktig mat
18.45 nattslurk 200-350ml

sara
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Ja, jag känner att vårt schema inte är riktigt okej. Men vet inte riktigt hur jag ska få till det utan att rubba på sovtiderna som är så inrotade sedan länge. (Dessutom går han på babysång 1 dag/vecka och vill då hinna ge honom mat innan.) Han somnar så bra både kl. 11.30 och kl.16.00. Morgonluren har han däremot lite svårt att somna nu för tiden.

Han blir ju 7 månader den 1 feb. så jag vet att det börjar bli dags att korta sovtiden lite. I dagsläget sover han natt mellan 20.00-07.30. Vill heller inte ändra på läggtiden kl. 20.00. Pusslar för fullt utan att få till ett bra schema.

Är det någon som har något förslag på sov- och mat-schema utan att ändra på insomnandet kl. 20.00, 11.30 och 16.00?

Jättetacksam om jag får förslag.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hur är det, du kan inte skippa en av de tre dagslurarna och behålla de två som fungerar, fast längre då? Jag har sett andra på forumet som har två dagslurar till sina 7-månaders. Lille E skulle aldrig klara det men han är en liten tröttis.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Hej!

Tack igen för svaren. Håller på för fullt och knåpar på ett nytt schema.
Men det är jättesvårt att få till det så att det blir lagom lång tid mellan måltider och dagslurar.

Vore därför jättesnällt om jag kunde få veta vad ni, som har barn kring 7-månader, kör med för mat- och sovtider.

Funderar på att korta ned till 2 dagslurar med nattning någon gång mellan 19.30 och 20.00 och godmorgon någon gång mellan 7 och 8. I dagsläget somnar han som sagt jättebra vid dagslurarna som börjar kl.11.30 och 16.00 samt inför natten kl. 20.00 (här skulle han nog kunna somna lite tidigare).
Så jag vill helst inte ändra alltför mycket på dessa tider. Däremot har han börjat med att vakna 1 halvtimme före godmorgon som är kl. 07.30.

Hans totala sömnbehov verkar nu vara 14 timmar. (Har kört länge med 14,5 timmar)

Tack på förhand!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Mamma2004 :D!

Vår plutt är 8 dagar yngre än er plutt och så här äter och sover han:

07 God Morgon - äter välling 220+110 ml
lur nr 1 09.00.09.45 (en bra dag)
10 välling 220 + en frukt
lur nr 2 11.45-13.15 (en bra dag)
13.30 mat + frukt (om jag ger honom burkmat äter han 2 små burkar!)
lur nr 3 15.30-16.15 (en bra dag)
16.30 gröt (en vuxenportion) + mosad frukt i
18.30 Nattslurk med välling, äter olika mycket, men max 220 ml
19.00 SOVA

Schemat är nytt sedan ett par veckor. Gjorde nytt schema efter ankomst till Japan.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Louise

Inlägg av Louise »

Vi ändrade till två lurar för ett tag sedan och vårt schema ser nu ut så här:
Natt 19-07
7-7.30 mildvälling 300 ml
10-11.30 sova 1.5 timme
11.30 lunch: en burk barmat, lite extra grönsakspuré, en riven frukt
14 majsvällng 200 ml
14.30-15.15 sova 45 min
17.30 gröt på 1dl havregryn med fruktpuré eller mosad banan
18.45 200 ml mildvälling
Mat- och sovtider funkar fint på dagarna. Ibland får sonen även några skedar gröt eller smörgåsbitar av vår frukost vid 8-tiden.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp vid din schemaplanering.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Vi ändrade till två dagslurar när sonen var 6,5 mån.
Här kommer två schemaförslag:

07.00 Mild välling 330 ml
09.30 0,5 dl gröt
10.00 Sova 90 min
11.30 Purè (en burk), vatten, katrinplommonpurè
14.00 Fruktpurè, macka/rån/skorpa
15.00 Sova 45 min
17.00 Purè, katrinplommonpurè
18.20 Mild välling 330 ml
18.45 Sova natt.

Som ovan med skillnaden: lunch 13.00.(öka gröten till 1 dl,inget mellanmål.)

:D
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"