Om du kunde göra bebins hjärna bättre - skulle du göra det?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Om du kunde göra bebins hjärna bättre - skulle du göra det?

Inlägg av Hege »

Detta handlar strängt tatt inte om havandeskap eller förlossning, men om något som kan vara värd att tänka på INNAN barnet kommer. Man brukar inte hinna efter...

Stimuli till det lilla nyfödda barnets hjärna får hjärnan att växa.

Organiserad stimuli ger givetvis mer stimuli, än den stimuli som slumpen ger.

Det är sagolikt enkla övningar man kan göra med sin bebis som leder till denna hjärnväxten. Övningarna leder också till en tätare kontakt mellan förälder och barn.

Det försprång bebisen får, jämfört med sina jämnåriga, kommer att hålla i sig för resten av livet.

En välutvecklad hjärna är något som är bra att ha på alla områden i livet.



Att besörja sitt barns behov av mat, sömn, trygghet och kärlek är det knappast någon som vill frågasätta. Men att se till de neurolgiska behoven? Hur gör man det? Även rent av påskynda den neurologiska utvecklingen på ett roligt sätt... Borde inte alla föräldrar göra det också, i tillägg til maten och sömnen...?

Ifall någon skulle vara inresserade, så är detta mitt "över-favorit-tema", och jag berättar gärna vad jag vet, och rekomenderar litteratur.
Man kan börja med en gammal AW-krönika, "Lägg barnet på mage!"

Kram, Hege
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Ja, jag håller med!!!! Jag tänkte faktiskt på detta LÅNGT innan Tor föddes men kände inte till allt. En del av det är Omega-3 under graviditeten och under amningen.
En annan är just ålningen och krypningens betydelse.
Det enda jag ångrar... Är att jag inte hade en "kravlebana" med redan på bb i princip. Men det kan jag lova, kommer EN till då kommer det definitivt snickras en ålbana till den som kommmer INNAN den är född!!!

:heart: =D> Go HEGE!!! =D> :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hege, förtell, förtell!
Det här är ett område som jag är kraftigt opåläst inom.
Så för en snabb översiktskurs: vad rekommenderar du? Läktips? Litteratur?

Ulrika
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Ja, TorsMamma, det hade jeg nestan glömt. Omega-3 under graviditeten.
60% av hjärnans "torrvikt" består av fett, och när hjärnan utveklas i mammans mage så är mammans intag av omega-3 av särlig stor viktighet.

Firman som tillverkar Eye-Q har gjort en speciell Eye-Q for gravida. Jag beställer mina Eye-Q härfra: www.equazen.com
Billigare än i affären, och man får dem rakt hem i brevlådan.

Och Nya mamman, jag kan prata om detta till folk får hål i öronen...

Om jag var gravid utan att veta särskillt mycket om hjärnan, så hade jag VELAT att någon tog mig åt sidan och berättade om hur jag kunde påverka mitt barns hjärnväxt. Jag hade satt pris på att få veta att det inte på något sätt är farlig, eller tråkigt. På samma sätt som SHN inte är det.

Men till jamförelse med SHN så behöver man läsa på sig.

Börja gärna med krönikan Lägg barnet på mage!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... et-pa-mage

Men den är rätt mycket information på en gång... Utan paus och illustrationer, menar jag.

Det viktigaste att dra ur den krönikan är:

1. På mage på golvet är det bästa stället för barnet att vara. Börja redan den dagen man kommer hem från BB. Rakt på golvet, helst ingen filt under. Det ser hårdt ut för oss, men för små bebisar som inte väger något är det inte hårdt att ligga på golvet. Men golvet måste vara rent, varmt och trygt.

2. Hjärnan växer vid använding. Hjärnan växer när den får intryck. Intryck får den på fem sätt. Via syn, hörsel, känsel, lukt och smak, de fem sinnen. Och därav är de tre förste viktigaste.
Ge bebyen saker att se, höra och känna. Mycket av det! Men inte på en gång.

Janet Doman har med sin far Glenn Doman skrivet boken "How smart is your baby?", och den visar hjärnens utveckling det första levnadsåret, samt bidrar med mängder av tips, övningar, scheman och fina bilder och inspiration till hur man kan stimulera sin baby så att hjärnan växer fortare än den ellers skulle gjort.

Jag rekomenderar varmt boken. Finns att köpa på nätbokhandlar.

Men ändå det viktigaste är väl att tänka lite innan barnet föds, och då redan från början ha vistelse på mage på golvet med i det dagliga schemat.

Här är vad Janet Doman själv säger att man kan göra med sin bebis:

Janet Doman's Tips on Building a Better Brain for Your Baby
1. Respect your baby's intelligence: Talk to your baby about everything you're doing. Use real words.
2. Teach your baby the name of everything.
3. Pay attention to your baby: He will tell you what he needs, if you give him a chance.
4. Listen.
5. Create a stimulating environment: Eliminate the chaos of extraneous noise; provide one stimulating item at a time; stop before your baby wants to stop.
6. Pay attention to the frequency, intensity and duration of stimulation. Use the five pathways into the brain: seeing, touching, tasting, hearing, smelling.
7. Live on the floor: Babies need ample time on their bellies to crawl and later to creep. These are critical stages of mobility.
8. Avoid devices that confine your baby: No playpens, walkers or jumpers.
9. Keep morning time sacred: Its the best time for the baby. If you leave
the baby with someone else, try to do it in the afternoon or evening.
10. Spend time at home: Parents and babies lose precious time together when they constantly pack up and go out.

Hela artikeln ligger här:
http://www.parentscanada.com/learning/a ... tingid=171

Kram, Hege
kattklo

Inlägg av kattklo »

Då kan vi stoppa in den här frågan här, hur lösa magläge på golv utan strumpor och skor när golvet är dragigt och kallt och huset mycket gammalt?
Om vi slår våra kloka huvven ihop, en liten bit heltäckningsmatta blir ju inte halt nog för att uppmuntra ålning, inte heller ett liggunderlag. Men här hemma, om jag lägger en lite krake på mage på det här golvet kommer han eller hon få dubbelsidig lunginflammation.
Köksbordet! Går ju, under uppsikt.
Men mer! Ideer, hjärnan måste ju kunna utvecklas även under lite knaprare förhållanden.
Vad gjorde Anna i torpet med första gänget tjejjor? Anna, Anna, anropar!! :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Jag klistrar in magtrivseltipsen från späda och små som en start

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11239

Detta tips tycker jag är toppen innan de blivit så rörliga att de inte kommer så långt.

:arrow: Badrummet brukar inte vara lika dragigt. Där kanske det är poppis att hitta lite extra glid med lena kläder (typ velour)?

:arrow: Så fort de blir rörliga... Skulle jag faktiskt lägga på golvet. Dubbla toppar och kanske dubbla byxor om kräves nu under den korta perioden. Men är de faktiskt rörliga nog håller de värmet fantastiskt bra. Kanske en bommuls mössa kan vara skönt för mamma hjärtat. :wink:

Och ja, jag skulle ha utan strumpor på fötterna, man blir inte sjuk av kalla fötter och 70% av värmen försvinner genom huvdet, så vill man ha sitt barn ordentligt varmt är det mössan det hänger på till 70% :wink:

:arrow: Jag köpte ett par Timberlain "badskor" till Tor som han hade på sina fötter ett tag när han ålade också. Dessa var gummerade så då fick han fäste med den delen av tårna för där var gummi. :wink:

Nej, fler tankar än så kommer jag inte på så här på rak arm. Hoppas fler kommer!! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag bidrar till brainstormingen:

Täta springor så gott det går. I ett av rummen, eller om det inte går, iallafall försöka få till ett dragfritt hörn. Kan man hänga upp skenor i taket, och med skynke dela av rummet, och på så sätt försöka behålla värmen i en del?

Inköp av oljafylld element, sån som står på hjul så man kan flytta runt den lite, att ha i närheten där den lilla vistas.

Och TorsMammas råd om gott med kläder, men tårna bar. Kanske sockor där man klippr av tårna?? Annars var badskorna en hur bra idé som helst!
Det är ju så att man tar i rejällt när man ålar, och håller värmen av det.

Bygg ålbrädan! Den har kantar som skyddar från drag, och kan flyttas runt efter värmen.
Är det någon som vet var min beskrivning av ålbrädan ligger, och som kan länka? Annars skriver jag en ny .

Kram, Hege
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hege skrev: Bygg ålbrädan! Den har kantar som skyddar från drag, och kan flyttas runt efter värmen.
Är det någon som vet var min beskrivning av ålbrädan ligger, och som kan länka? Annars skriver jag en ny .

Kram, Hege
Jätte ledsen Hege, har letat, men orkar bara inte leta upp den, hittar inte :cry: Snälla skriv den igen så skall jag se till att spara. [-o< :lol:

Ps. Tror att även Den nya mamman på IAHP vill ha beskrivningen. :wink: Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag orkade heller inte leta :oops: :wink: , men har nu tatt mig i kragen och letat fram något som Nancy har skrivit så bra:

Brädan tillverkas i plywood och har storleken 1,5 m x ca 45 cm. Den skall ha kanter på långsidorna som bör vara ca 15 cm höga. Brädan kläs invändigt och över kanterna med skumgummi (tunn) och "skai" (konstläder).

Brädan placeras på golvet med ena änden förhöjd med ex telefonkataloger under. Barnet placeras på mage med fötterna där brädan är som högst. Det skall inte vara lika högt som en rutchkana utan bara tillräckligt för att barnet skall glida ned då det rör sig.

Framför barnet, på golvet, placerar sig föräldrarna och lockar med något trevligt föremål (vi använde mobiler och fjärrkontroller ).

Då barnet sprattlar och rör sig kommer det allt närmre målet och lyckas slutligen få tag i föremålet. Föremålet får inte flyttas längre bak utan barnet skall känna att ansträngningen är mödan värt.

Barnet blir efterhand medvetet att "om jag rör foten så händer si och om jag tar i med handen händer så".

Upprepa detta flera ggr/dag och i takt med att barnet tar sig snabbare ned för brädan sänker man den upphöjda delen för att så småningom ha brädan i plant läge
kattklo

Inlägg av kattklo »

Å tack!
Mycket bra, mycket bra. Det här är ju någonting som vi har tänkt lösa, men ju fler ingångar desto bättre.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag tackar för alla tips!
Ska läsa, begrunda och bygga bräda!

Ulrika
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Jag hittade denna tråden!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Där fanns bl. a detta.
Hege skrev:Hej,
jag tycker inte alls ni har gjort nåt fel, ni har ju gjort efter de kunnskaper ni har haft, och bättra kan man ju inte göra, eller hur?

Och det är inte för sent, ni har inte gjort nån skada. Ni kan vara helt lugna.

Det jag nu ville gjort om det gjällde mitt lilla barn, var att göra en kravlebana.
Såhär föreslår IAHP:

Spädbarnets kravlebana
Över åren har IAHP utvecklad en enkel miljö som innefattar allt vad det nyfödda barnet behöver när det kommer till magläget, och några fördelar attåt. Det kallas Spädbarnets kravlebana.

Kravlebanan är vid nog att tillåta spädbarnet röra sina armar och ben, men trång nog att sätta honom i stand till att pusha från på sidorna med sina fötter. Det underlättar rörelser.

Sedan banan är rak, så rör spädbarnet sig framåt, och kaster inte bort tiden med att röra sig runt i cirklar, något som är vanligt för spädbarn. Dessa cirkelrörelser kan frustrera spädbarnet, därför att de varken kan förutse, eller kontrollera vart de åstadkommer.

Banan är gjort av plywood, men några cm skumgummi som täcker insidan av sidorna och golvet i banan. Man fäster så skai ovanpå, så att det hela minner om bänken man ligger på när man får massas. Inte för mjuk, inte för hård, och lätt att hålla ren.

Sidorna (10 cm höga, och bara på långsidorna)) bildar en barriär, och skyddar mot drag, och skyddar även spädbarnet mot att båda barn och vuxnas ”påbumpningar” där han ligger på golvet.

Hur snabbt spädbarnet lär sig kravla, och således utvecklar sin hjärna, är oförfalskad ett resultat av hur utmärkt hans miljö för rörelse är, och hur mycket tid han får spendera i denna miljö!

En av de stora fördelarna med denna kravlebana är dens mobilitet. Den kan lätt flyttas runt i huset, den kan även följa med ut på resa! Man kan ta sitt eget varma, rena trygga golv med sig överallt!

En japansk mamma, anställd på IAHP, födde sin baby på et sjukhus i Philadelphia, och tog sin 1 ½ meter långa kravlebana med sig. Morgonen efter födseln hade hon kravlebanan bredvid sig i sängen, med sin nyfödde son kravlande i den! Sköterskorna var häpna.

Sedan alla spädbarn hos IAHP anställda kravlar i sina banor strax efter födseln, så är det en konstant ökande av kvantiteten på kravlandet. Ju mer de har möjligheten att kravla, ju närmare kommer de till faktisk att använde kravlingen till transport. IAHP sina nyfödde utökar sitt kravlande med 30 cm om dagen. Om den nyfödde kravlar totalt 30 cm första dag, försöker man få till totalt 60 cm den andra dagen, totalt 3 meter den tionde dagen. Detta har fungerat väl, och varit mycket effektivt!

Om man önskar att speeda upp detta lite, eller att man har kommit sent i gång, eller den lille verkar vara en maklig liten skapelse, så kan man ge lite assistans vid hjälp av tyngdkraften. Då gör man enkelt kravlebanan om till den skråställde kravlebanan.

När spädbarn inte är i sand till att röra sig, så beror det på att tyngdkraften är för stärk för dom att försera. Tyngdkraften drar oss neråt varje minut av våra liv, och skapar friktion och vikt. Den skråställda kravlebanan överlistar tyngdkraften och hjälper spädbarnet, istället för att förhindra.

Man höjer helt enkelt den ena ändan av kravlebanan, och skapar en liten nedförsbacke.

Nu drar tyngdkraften spädbarnet ned kravlebanan, och blir en vän istället för en fiende. Den minsta lilla rörelse av armar och ben skapar en framåtriktad rörelse. Tidigare osuccéssfulla arm och benrörelser blir viktiga, målriktade, drivande rörelser! Som et resultat, framåtriktad kravling blir utvecklad mycket snabbare än vanligt.

Håll spädbarnets kravlebana som en skråställd kravlebana tills han börjar kravla på det plana golvet, och skråställningen inte behövs mer.

Men justera vinkeln på skråställningen undervägs, det är viktig!

Målet här är att göra rörelse succésfylld. Givetvis, om den ena änden höjs för mycket vill spädbarnet simpelten sklida ner, och det vill skrämma honom, och han vill inte lära något.

Den höjda ändan ska vara just så hög att det gör det lättare för honom att röra sig. Blir det för lätt, så måste ändan sänkas lite.

Oavsett om man använder den skråställda kravlebanan i tillägg till kravlebanan, eller bara kravlebanan, så vill han lära att röra sina armar och ben målriktad, och således påbörja den utomordentlig viktiga kravlingen.

Kram, Hege
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Åh, tack, TorsMamma, det var just denna jag var rädd för att jag måtte skriva på nytt.

Kram!
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Hej.
Måste bara fråga om Eye-q ni som verkar så kunniga :D .
Jag har köpt den flytande varianten som smakar citrus. Köpte den på hälsokosten och dom sa att jag skulle ge 1 tsk om dagen till min dotter. Men när jag gick in på sidan som Hege länkade såg jag att det finns Eye-q baby 6 mån-2år!!! Jag har alltså köpt fel :shock: . Vad är det för skillnad på dom? Kan jag ge henne av den jag har tills att den är slut el borde jag beställa en ny BUMS :?:
Må bäst Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Bara ge den du har, det är den mina barn har fått innan jag hittade den siden du var inne på.
Sen kan du ju beställa den andra om du vill, den är nog mer specialanpassad för små barn. Men det är inte fel att ge den du redan har. Det är i allafall MYCKET BÄTTRE än att ge inget...

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"