tankar inför hösten- ska man skilja på syskon

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Rica
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 15 mar 2006, 20:56

tankar inför hösten- ska man skilja på syskon

Inlägg av Rica »

Hej alla! Lite synpunkter tas tacksamt emot för att hjälpa mej en bit på väg! I höst är dagarna slut och jobbet kallar obönhörligt- en 75% sisådär. Till hösten är killarna fyra och ett halvt och två och fyra månader.. Älskar tiden hemma med dem.......
Vad tror ni-storebror är mogen för dagis då och kanske tom behöver det men lillebror känns lite liten , fick jag bestämma skulle han få vara hemma ett år till. Mormor och morfar ställer mer än gärna upp och tar honom när jag jobbar (storebror oxå såklart) så han slipper dagis men är det fel att sära på killarna!? Jag är rädd att storebror kommer att undra varför han måste iväg medans lillebror får vara med mormor(som är en stor favvis). Eller ska de få börja dagis tillsammans för storebror behöver det!?

Lillebror är en kavat kille så jag är inte ett dugg orolig att han inte skulle klara det men hemma är ju hemma och mormor och morfar är ju familjen när man är så liten. Vad tror ni? Eller ska jag låta ytterligare ett år gå med bägge killarna hemma!? De är väldigt tighta eftersom vi bor i en by där det inte finns så mycket barn och de vi känner är på dagis så har de ju "bara" varann. Vi går på öppna förskolan och de tycker det är jättekul och är framåt och sociala men storebror hör till de äldsta barnen där och nästa år är han nog äldst.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Rica :D

Jag kan säga att vi haft samma funderingar här hemma, och berätta hur vi tänkte och hur det blev!

Oline började dagis när hon fyllde fyra, och lillasyster Alice var då två. Då var det självklart att Alice skulle vara hemma med mig och nyfödda lillasyster, men med tiden så har hon tjatat och velat börja hon med, för att inte tala omhur omgivningen tjatat :roll: ... Nu är Oline nyss fyllda fem och Alice fyller tre om några dagar, men vi har bestämt att hon får vara hemma åtminstone till hösten, ev till nästa vår.

Vi bor också i en lite by, med få barn i samma ålder, och tjejerna är jättetighta, och just därför tycker jag det är bra att de får vara ifrån varandra lite, framförallt Oline! Hon behöver den här tiden utanför "flocken", tre dagar i veckan, då hon träffar sina kompisar och får leva ett "eget" liv.
Om Alice skulle ha börjat där nu, så vet jag att det skulle bli så att Oline skulle ta hand om henne, dagiset är litet och alla går på samma avdelning.

Så för oss funkar det här jättebra, Oline älskar sin förskola (vi får INTE säga dagis - det är för småbarn... :wink: ) och är överlycklig för de dagar hon går där, och Alice får vara hemma och gro i lugn och ro minst ett halvår till!

Så omjag vore du :wink: skulle jag låta storebror få börja dagis (oj - föris :lol: ) och låta lillebror få vara med mormor och morfar! Kanske skulle ni kunna ha storebror på den allmänna förskolan (så har vi) och den är på 15 tim i veckan, och övrig tid med mormor/morfar?

lycka till,
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Vill bara ena mig med Mia! Och vilket toppenförslag där på slutet! :thumbsup:
Kram på er båda :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Jag håller med föregående talare (båda två) :D
Stora killen får lite egen tid utanför flocken i höst och lillkillen får vara hemma med mormor och morfar.
En alldeles härlig tillvaro tror jag för allihopa :D
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

Minba söner är son natt och dag. Den äldste försiktig, eftertänksam, vill ha lugnt omkring sig och den yngste är social som bara den bryr sig inte om om han känner folk eller ej. Han är som en solstråle bland folk. Jag har bägge på samma avdelning, de går inte så långa dagar.
Jag tycker det känns jättebra att ha dem tillsammans. Det kändes värre att separera dem som vi gjorde när storebror började vid dryga tre. Lillebror började vid 21 månader, vilket är tidigt men det har fungerat bra. Han stormtrivs på dagis och känner nog trygghet i storebror.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"