Före eller efter BF med barn nr 2...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Fd Medlem

Före eller efter BF med barn nr 2...

Inlägg av Fd Medlem »

Jag är så otålig, stor, trött och rastlös i min gravida kropp nu, 4 veckor kvar till BF. Därför genomför jag en helt oventenskaplig undersökning:

Ni med fler än ett barn, kom tvåan tidigare eller senare än ettan?
Man säger ju att det är rätt vanligt att förstagångsföderskor går över tiden. Hur är det med andragångsföderskor?

Jag gick 8 dagar över tiden med Hugo och hoppas innerligt att den här kommer ut lite tidigare... :wink:

/Ulrika
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Olle kom i v 38+0 och Lilly v 41+6 :shock: Jag hoppas innerligt att er juvel :heart: bestämmer sig för att kika ut inom snar framtid :wink:

Kramar Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det här vill du nog inte höra, är jag rädd :wink: :roll: :
jag har gått NITTON dagar över tiden med alla utom min yngsta, som blev snittad efter "bara" två dagar över :!: Annars har jag säkert gått nitton dagar extra med henne också :lol: !
Men du vet; "ut kommer de alltid" *klämkäckt*!!!

Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Min tvåa kom på "rätt dag" liksom sjuan. De övriga har jag gått över med mellan 3 och 12 dagar... ;)

Säger som Mia:

Men du vet; "ut kommer de alltid" *klämkäckt*!!! (precis vad man vill höra :roll: )
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Ingen som har fått tvåan tidigare...???
Någon?
Hallå???
Hjälp!
Jag vill ha chååååklaaaa nu!!!
Tröstäta, liksom...

Förra gången sa alla "fråga hur det var för din mamma, det brukar vara ungefär samma." Well, de hade väldigt fel. Jag hade betydligt mer bråttom ut i stora vida världen än min son. Typiskt.

miar: Här i våra trakter blir man igångsatt efter två veckors extra väntan. Alltid något... 8-[

Stånk.
Ebbab
Inlägg: 474
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 14:50
Ort: Gävle

Inlägg av Ebbab »

Jo, här är det en som fick tvåan före BF!!! Åtta dagar i förväg kom han, for ut som på en rutshkana - och det har han fortsatt med :D !
Så det finns hopp för dig fortfarande....

Ettan kom 5 dagar efter BF för övrigt.
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

En tröstande kopp varm choklad senare...
Och ett hoppfullt inlägg från Ebbab!
Men statistsikt sett - enligt denna tråd - talar ju det mesta för en försening...
Tar lite mer choklad, tror jag.
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Tyvärr har jag inget skoj att jämföra med jag heller...

1:an - 12 dar e.b.f.
2:an - 9 dar e.b.f.
3:an - 6 dar e.b.f.
4:an - 14 dar e.b.f. (!)

Det är ju bebin som bestämmer så då gäller det att pricka in generna hos den släkting med mest optimal grav-längd. :lol: Alla mina brås på vår sida av släkten. Lång tid i grosess och stora moderkakor och barn. Men fiiiiina! Och värda att vänta på! :heart:

Du får hoppas på Ebbabs variant eller byta fokus. Det finns ju många fördelar med lång väntetid tycker jag. :D

Kram Jannika
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej Nya mamman.
Här är en iallafall med 2,an som kom tidigare. 8)
Med Jacob gick jag 17dagar över tiden och Liw kom 2dagar innan beräknad BF.Jag var ute och cyklade på morgonen,så jag vet inte hur stor roll det spelar.
Jacob belv jag igångsatt med dropp och han är född 2timmar senare.
Liw kom naturligt och det tog 50minuter från första värken tills hon är född,så det är verkligen stor skillnad.
Skulle det bli en trea här så är det bäst att vara på sjukhuset i tid :wink:
Men är du så pass att du kan ut och cykla så rekomenderar jag det.Vet tre stycket som det fungerat på i min vänkrets.Du får lite motion på köpet om det inte skulle fungera. :)

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej igen....
hadde så bråttom att skriva så jag inte såg att även ebbebs 2,a kom tidigare :oops:
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

....ja,ni ser ju :oops: :shock:
Ebbab skulle det ju vara istället för ebbeb :lol:
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
vanna
Inlägg: 207
Blev medlem: fre 08 apr 2005, 17:57

Inlägg av vanna »

Lite mer ljusning i statistiken:

Min etta låg och drog sig till femton dagar efter BF men tvåan kom ut redan två dagar innan BF.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Ulrikaj: Cykeln framplockad, motionscykel till låns fixad! Här ska cyklas... :lol:

Jannika: Hjälp mig! Vilka fördelar ser du med lång väntetid? Jag kan säkert omprogrammera min lilla hjärna, men då behöver jag lite argument.. :lol: :lol:

Kram alla!
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Hej du i väntans tider! :heart:

Argument FÖR lång väntetid:

a) Man får extra tid för mental, känslomässig och praktisk förberedelse.

b) Profylaxen sitter som ett smäck efter två extra veckors träning.

c) Man behöver inte oroa sig för att allt inte är klart inne i magen.

d) Även livmodertappar och annat som ska vara färdigt har mognat klart.

d) Lång tid i magen = tjocka bebisar = en hel del att ta av om de skulle råka ut för nån liten bacill.

e) Helt ovetenskapligt och bara baserat på mina fyra men jag får för mig att tjocka bebisar tål lite mer bacillattacker.

f) Tjocka bebisar = extreeeeemt gulliga bebisar! :wink: :heart:
(För att inte stöta mig med föräldrar till spinkisar vill jag bara säga att ALLA bebisar är söta.)

g) Övertid tvingar en att verkligen varva ner och vila innan det är dags. B.f. är en mental gräns för många och när den är passerad vill man inte gärna ge sig ut på alltför vidlyftiga äventyr om man inte måste vilket gör att man tar det lilla lugna och har extrareserv när det gäller.

h) Du kan äta chåååkla ett par dagar extra och veta att det ingår i din nogsamt planerade kolhydratladdning så att du ska orka värka ut bebin.

i) Du har ett utmärkt tillfälle att fila på din karaktär. Tålamod är en underskattad egenskap. Och ack så sällsynt i dagens stressiga klimat.

j) Du är en levande motreaktion mot samhällets snabbhetshets och effektivitetsnoja. Med din gudinnelika, havande kropp visar du att det finns andra värden, som mognad och lugn.

"Sitta stilla, göra ingenting, våren kommer och gräset växer av sig självt." Välkänd Zen-fras...


Sådär! Det var de jag kom på för tillfället men kommmer säkert på nån mer när jag loggat ut. :lol:


Kram Jannika


ps Jag har cyklat heeeela graviditeterna men mina vill inte komma ut i förtid i alla fall. Bebisar bestämmer själva. I alla fall mina. :lol: ds
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Med ettan gick jag 12 dagar efter bf, med tvåan 10 dagar över och trean kom endast 8 dagar sent. Så för mig har det i alla fall blivit bättre och bättre. Eller nu, när jag läst Jannikas inlägg, kanske jag ska skriva sämre och sämre :wink: :!:

Kram och lycka till från Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"