Praktiska frågor inför andra barnet

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Praktiska frågor inför andra barnet

Inlägg av Antonias mamma »

Ja, det börjar synas att Antonia ska få syskon :lol:
Och hysteriskt planerande och kontrollfreak som jag är så har jag ju redan :roll: börjat fundera på en del praktiska saker, som följer med detta andra barn. Det är blandade frågor och funderingar och jag vet inte riktigt var mina tankar platsar bäst, men jag satte tråden här. Hoppas kunna få råd och tips från er med erfarenhet av att få ett barn till :!:

Som utgångspunkt har vi att Antonia kommer att vara ca 2 år och 9 månader då babyn föds, att hon är en extremt stark sparris och att vi hittills har haft en timmes utevistelse både för- och eftermiddag om inget annat program varit aktuellt under dagen (vilket det ju ofta är trots allt).

So here we go...

:arrow: Vi hade inget andningslarm åt Antonia, som sov på rygg fram till halvårsåldern. Nu velar vi mellan Babysense 2 och Nanny.
Angelcare lät intressant eftersom det var trådlöst, men å andra sidan innebär ju det och DECT-tekniken mycket högre strålningsrisk - och det vill jag undvika. Respisense är inte aktuellt. Synpunkter?

:arrow: Antonia sov i sin Emmaljunga Duo Edge fram till 9 månader, alla lurar. Nu används den som sittvagn åt henne för promenader till butik, bibliotek, lekpark etc. Om jag vill fortsätta att ta promenader dagligen också med babyn - hur ska jag då få med Antonia? Hon orkar ju inte gå sååå långt själv - och jag vill ju gå rätt snabbt också för, min egen fåfängas skull så att säga :roll: .
Finns det några tilläggslösningar för dylika liggvagnar eller måste man ha en syskonvagn? Två vagnar kan man ju inte dra samtidigt i alla fall - så mycket fattar jag 8) ...

:arrow: Antonia sover ännu i spjälsäng, både hemma och på sommarstugan. Vi har alltså två spjälsängar. Vi har också färdigt två växasängar till respektive ställe när den tiden är inne. Det har dock varit mycket strul med henne och att byta än är inte aktuellt.
Hon sov dock i sin spjälsäng från natt ett hemma och vagnen användes bara vid behov. Så vill jag också göra denna gång. Det känns bäst för min egen del och jag vill också undvika att fastna i vagningen samt sedan behöva ta en överflyttning efter några månader.

Frågan är nu alltså: Kan vi ta hem spjälsängen från stugan åt babyn i mitten av nästa sommar och låta Antonia sova i växasäng där då resten av säsongen (om det allts bli några fler turer dit efter att babyn kommit), eller borde vi köpa en tredje spjälsäng? Eller ska man våga sig på att byta till växasäng åt henne här hemma nu före trotsen alternativt i andra halvlek?

:arrow: HUR ska man få till detta med utevistelse för Antonia unde de första månaderna med babyn? Vet inte hur mycket hennes pappa kan vara hemma. Han är egen företagare och någon normal pappaledighet lär det inte bli. Är det bara att tvinga sig ut med henne då babyn sover - trots att man antagligen är helt slut själv då också?
Jag tvivlar på min egen styrka och förmåga, helt klart. Men så är jag också i det sämsta skick jag någonsin varit nu, både psykiskt och fysiskt :( .

:arrow: I höstas (oktober) gjorde vi ett försök att ha "låta" Antonia vara på dagis 2 x 4 h /vecka. Hon har lekt i deras lekpark sedan hon började krypa, så platsen var bekant för henne och eftersom hon är så öppen, oblyg och aktiv så hade jag fått för mig att hon skulle tycka om detta.

Grovmiss :!:

För varje dag blev lämningarna allt värre och då hon till slut också grät då jag hämtade henne, av LÄTTNAD, så tog jag hem henne igen och gav upp, efter en månad.
Dagiset har jag inga misstankar emot, jag tycker personalen är bra osv. Frågan är dock - nästa höst, då hon blir tre, skulle jag vilja försöka igen. För att hon ska träffa andra barn i samma ålder också. Bara 2 dar i veckan alltså. Men är det illa valt att göra detta ungefär samtidigt som babyn kommer? Borde man vänta - och hur länge?

:arrow: Har ni andra tips om hur man får det att funka rent praktisk med två små?

Tack på förhand,

Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Kära Antonias mamma!

Vad härligt att du börjat fundera så mycket framåt, tycker jag allt :heart: !

Mina tankar och erfarenheter ser ut ungefär så här:

1) Vi har haft Babysense II och varit väldigt nöjda med det. Fler synpunkter finns förstås, men det har i vart fall inte larmat annat än om Lilltufsan kravlat sig utanför någon gång - så vi har varit helt trygga med det. Ökad strålning från trådlöst har vi medvetet valt bort.

2) Båda mina har sovit alla sina daglurar i vagn (Emmaljunga Duo Classic), stora tills han var 17 mån, lilla tills hon var 9-10 mån. Vi köpte en ståbräda att koppla på så att storebror skulle kunna stå där när vi gick på promenad, så det är ett alternativ. Nu tyckte lille storebror här att det är betydligt roligare att springa/gå bredvid så den har väl använts ungefär 3 gånger tror jag :roll:, men är man inte lika springglad (som sonens kompis t.ex. - så har den varit väldigt bra att ha). Det handlar ju bara om att lära och visa henne att HÄR står man, när man blir trött i benen (eller mamma vill komma fort fram). Alternativ 2 kan vara en syskonsits, som finns även till Emmaljunga och som sätts ovanpå. Någon sådan har jag inte, så jag kan inte svara för hur många kilon den tar, det får du i så fall kolla upp att det kan funka med Antonia. Jag har i alla fall sett mammor som gjort så med upp till 3-åringar iaf.

3) Mina har också sovit i spjälsäng på nätterna från början. Jag har ju lite tätare emellan mina så jag köpte helt enkelt ny spjälsäng till Lilltufsan (150 kr för fin begagnad) och har dessutom ytterligare en i gästrummet där hon har sin ensamlek och sover sina daglurar numer, men visst kan du ta hem den du har i stugan! SKULLE det vara så att Antonia fortfarande har en del av trotsen kvar när nästa sommar kommer så går det ju att införskaffa resesäng till stugan, kanske. Men häromkring är det billigare med beg. spjälsängar än resesängar, så därför har vi 3 här hemma.

4) I början får man förstås ta det som det kommer. Visst är det jättebra om man kan vara hemma lite mer båda två i början - OM det är möjligt. Eller om det finns andra som kan avlasta lite. Maken var hemma första 2 månaderna, och visst var det lyxigt. Annars går det ju ganska bra ändå. I början är det ju låååånga sovpass, så då går det ju fint att gå ut, åtminstone på fm då de flesta små kryp brukar sova som grisar - och sen kanske Antonia kan gå ut med pappa när han kommer från jobbet. Eller så. Och redan efter någon månad blir det ju lite mer struktur på tillvaron och vid 2 mån kan du ju sätta schema och verkligen få till tider som passar båda lilla syskonet, Antonia och dig själv - så att även DU får en lång välbehövlig vila. Jag tyckte det gick väldigt bra att få till det under långa luren, som var bra synkad. Annars kanske det funkar under ensamleken. Glöm inte dig själv när du hittar ett fungerande schema, är mitt råd. Och 2 mån går VÄLDIGT fort :shock: :D - även om det kanske inte känns så just första dagarna. Och de dagar som det bara inte GÅR att komma ut - ja, då får man liksom ta det. Och bulla upp med lite extra underhållning hemma att ta till i sådan situationer - film, pyssel m.m. Jag förstår att det är lätt att tvivla på sig själv när man har det så kämpigt som du har det nu. Men jag är säker på att du har förmågan och orken, när du också får glädjen med det nya lilla livet. Ha inte för stora ambitioner i början, utan försök koppla av och njuta av det lilla i livet - utan för stort fokus på hur dagarna optimalt BORDE se ut - om du nu är ett kontrollfreak, tänker jag.

5) Här måste du nog själv känna efter. Men jag kan säga hur jag tänkt och gjort. Jag har inte haft Anton på dagis och han är ju snart 4. Och jag kan inte se att han lider minsta nöd, faktiskt. Finns det ÖF eller andra kompisar ni kan träffa någon gång i veckan tror jag det räcker fint, faktiskt. Så har vi gjort. Och jag är övertygad om att Anton och Disa har mått fantastiskt bra av att få ha varandra så nära hela tiden. Och JAG har haft ovärderlig hjälp av Anton, i både stort som i smått, när det gäller att ta hand om en liten tufsa. Ingen kan få henne att skratta som han :heart:. Och ska han nu börja dagis i lite mindre skala till hösten så tror jag att jag och Disa kommer sakna honom som tokar de få timmar han är iväg. För mig personligen kändes det helt fel att han skulle vara någon ANNANSTANS i stället för här hemma med den nya lilla familjemedlemmen, även om det bara hade rört sig om några timmar per vecka. Men visst, de flesta gör INTE det valet. Här i byn är vi faktiskt bara två som gjort det valet. Men vi har å andra sidan haft varandra. Och våra storasyskon har varit lika gamla och haft kul tillsammans.

Om hur man får det att funka rent praktiskt. Ja, bättre råd/inspiration än som ges i Sigges tråd på Späda och Små har JAG svårt att komma med, SusanD beskriver så mycket mer målande och humoristiskt än vad jag kan.

Stor varm kram :heart: !
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ebbab
Inlägg: 474
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 14:50
Ort: Gävle

Inlägg av Ebbab »

Grattis till den nya i magen!
:D
Jag tänkte ge dig mina funderingar kring dina frågor. Vår storebror var exakt 2 år och 9 månader när lillebror kom så där känner jag igen det! Däremot var inte storebror ett BB från början, utan jag läste barnaboken och hittade hit först när lillebror var några månader.

:arrow: Andningslarm hyrde vi från TechnoMedia - funkade jättebra men blir ju dyrare än att köpa i långa loppet. Andra kan säkert komma med bättre råd.

:arrow: Skaffa ståbräda så går det utmärkt att ta promenader med båda. Eftersom det blir tyngre att skjuta på med två behöver ju dessa inte bli lika långa för att uppnå bra "fitness"-effekt heller. Enda nackdelen är ju om man har härjat runt så att stora barnet blir så trött att det somnar. Inte lätt att göra det stående förstås...

:arrow: Jag skulle ta hem spjälsängen till bebisen och behålla spjälisen till Antonia. Vi gjorde misstaget att byta för tidigt vilket inte var kul alls! En rejäl kur krävdes för att rätta till det. Till stugan kanske ni ska fundera över att skaffa en resesäng? Tiden för spjälis kanske inte blir så där jättelång till för Antonia, och en resesäng har vi haft mycket nytta av för allehanda resor och besök.

:arrow: Jag var ute både när bebisen var vaken och när det var dags att sova i vagnen. Jag "offrade" samvaron med maken de första månaderna och gick och lade mig när storebror somnade för kvällen. Då fick jag ihop de timmar jag behövde. Andra har säkert bättre tips för dig. Jag är däremot övertygad att du kommer att hitta den styrka du behöver för att känna att din tillvaro med din familj blir bra! :heart:

:arrow: Dagisfrågan är inte lätt. Spontant känns det inte helt rätt att pröva med dagis igen ungefär samtidigt som småsyskon kommer. Framför allt inte när det inte funkade bra förut. Å andra sidan har hon ju blivit ett år äldre...
Jag vet att för oss så hade vi tendenser av svartsjuke-tjuvnyp och slag hos storebror, men när vi valde att ha honom hemma några månader så försvann det. Låt i alla fall annekteringen skötas i lugn och ro och storasysters relation till lillasyskon byggas upp först innan dagis.

Och till sist - du har världens bästa bundsförvant i Antonia när det gäller att ta hand om bebisen :!: Tillsammans är ni oslagbara. Social delaktighet, social delaktighet, social delaktighet...

Lycka till!
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

Tack för kloka svar :!:

- Vi har nog en resesäng men den behöver få vara mobil med tanke på gäster, övernattningar mm, så då köper jag hellre en begagnad spjälis till om det behövs. Vi får väl helt enkelt vänta till i sommar och se hur det står till med Antonias trots då.

- Ståbräda eller syskonsits - det måste jag kolla upp.

- Dagisfrågan ja... Håller med om att vi nog borde vänta - till efter nästa jul. Då är hon drygt tre år och har varit hemma fyra månader med babyn i alla fall.

- Bundsförvant?! Jaa - förstås... :D :idea: Jag har bara i min enfald sett dubbelt med jobb... :oops:

Tar gärna emot fler tips!
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Ja, du får säkert fler tips, Anna. Såg att jag och Ebbab hade rätt många liknande tankar, och jag vill bara ytterligare slå ett slag för någon som jag, men inte hon, glömde:
Jag "offrade" samvaron med maken de första månaderna och gick och lade mig när storebror somnade för kvällen. Då fick jag ihop de timmar jag behövde.
Japp, så gjorde jag också med andra barnet. Inte med första - och jösses så trött jag var då :shock: . När Disa kom gick jag och lade mig 20.30 när även hon knoppat in. Och på så vis fick jag rejält med nattsömn, trots två nattmål då i början. Nödvändigt för MIG, som behöver MYCKET sömn för att vara en trevlig och någorlunda fungerande människa. Vi hade också gjort upp arbetsschema oss emellan för de första månaderna så maken tog kvällsdisken och dammsugade av på kvällarna :heart: , för det var svårt att hinna med under dagarna i början - då jag satte umgänget med barnen och vilan för mig själv främst.

Kram på dig!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Några tankar...

:arrow: Inte ha dåligt samvete för att man inte orkar 100% med vardera barn.

:arrow: Inte be om ursäkt för bebisens existens ifall det stora barnet blir svartsjukt.

:arrow: Ha förtröstan att rutiner faller på plats efterhand.

:arrow: Ladda med dvd som storasyskonet gillar.

:arrow: Om du har släktingar som kan hjälpa till så är det mycket uppskattat om de ex. går ut med storasyskonet eller åker på en liten utflykt.

:arrow: Inse att man inte kan dela på sig och ibland måste det stora barnet komma först, ibland det lilla.

:arrow: Bestäm att du tar en "plockrunda" ex. varje kväll tillsammans med maken så slipper du stress över det. Går också fint att ställa en äggklocka på 5 minuter när barnen sover och plocka då. Man hinner mer än man tror. Jo, delaktighet är fint men ibland är det skönt att köra ett race på egen hand.

:arrow: Fil och müsli kan man äta till lunch om det kniper. Och till mellanmål... och middag. Så länge storasyskonet är nöjt så :wink:

:arrow: Om du behöver ge ersättning så är det kanon att göra iordning flera flaskor i kylen på en gång. Fast mer exakt hur du gör berättar jag när lillasyskonet anländer :wink: :heart:

Kram från Nancy
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

Nancy skrev::arrow: Ladda med dvd som storasyskonet gillar.
Ja, så långt har jag kommit :D
Nancy skrev::arrow: Om du har släktingar som kan hjälpa till så är det mycket uppskattat om de ex. går ut med storasyskonet eller åker på en liten utflykt.
Fammo bor 300 m. bort, men har inte varit så delaktig hittills...
Nancy skrev::arrow: Bestäm att du tar en "plockrunda" ex. varje kväll tillsammans med maken så slipper du stress över det. Går också fint att ställa en äggklocka på 5 minuter när barnen sover och plocka då. Man hinner mer än man tror. Jo, delaktighet är fint men ibland är det skönt att köra ett race på egen hand.
Ah - nån som känner precis som jag :wink: :idea:
Nancy skrev::arrow: Fil och müsli kan man äta till lunch om det kniper. Och till mellanmål... och middag. Så länge storasyskonet är nöjt så :wink
Det är just det. Själv kan jag leva på Corn Flakes och kall mjölk, men Antonia är det mest kräsna som finns :evil: :!: Hon äter enbart riktig mat med potatis, ris eller pasta. Inte gröt, inte kräm, inte fil, inte yoghurt, inga flingor, inte pannkaka, INGET sånt enkelt alltså! Och Gud nåde den som försöker servera burkmat åt henne :lol: =; .
Och HÄR, med HENNES mat, gäller INTE att småbarn gör som man lär dom - det kan jag gå i graven för :!: Däremot uppskattas både hämtpizza och Mc Don... desto mer, så hon lär nog överleva ändå :wink:
Nancy skrev: :arrow: Om du behöver ge ersättning så är det kanon att göra iordning flera flaskor i kylen på en gång. Fast mer exakt hur du gör berättar jag när lillasyskonet anländer :wink: :heart:
Jag kommer att ge tillägg med ersättning direkt det behövs, precis som sist. Jag VILL lära henne/honom att ta flaskan från början faktiskt. Men här i Finland används ju nästan enbart ersättning (och välling) direkt från tetra, så det är bara att hälla upp och värma - tack och lov :D

TACK Nancy för dina fina tips!
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Mina tips till dig fast Jacob var ju lite äldre(nästan 5år mellan) är följande:
:arrow: När ni lagar mat,så laga större portioner så det bara är att värma eller frysa in.Grytor och gratänger är perfekt som för det mesta sköter sig själva på spisen eller i ugnen.

:arrow: Förbered dig helt enkelt på att den första tiden med en till liten kommer att bli kaotisk.Jag tänkte så och blev glatt överaskad kan jag säga när allt faktiskt gick så mycket bättre än jag först trott.Just med tid för det äldre syskonet och orken.Nu så här i efterhand och Liw hunnit bli ett år så gick den här första tiden så otroligt fort.

:arrow: Fungerar inte amningen och om det känns jobbigt så är det inte hela världen.det finns som tur är mat på affär;n.

:arrow: När sambon/maken är hemma så turas om att mata nattetid(om ni flaskmatar)eller pumpa ut och ha på flaska.

:arrow: Ta en sovmorgon på helgen eller vid tillfälle.

:arrow: Försök komma bort iallafall en timme någon gång,bara om det för att åka till affären.Lite egen tid gör underverk :wink:

:arrow: En ståbräda har jag hört ska vara jättebra

:arrow: Ta med det äldre syskonet in i den lillas liv så fort som möjligt för att undvika avundsjuka mm.Och försök att ägna dig åt det äldre barnet.Jag och Jacob brukade sitta och bygga lego med Liw på en filt bredvid på golvet tex.Jag kramade och pussade på honom extra mycket just för att undvika att han skulle känna sig åsidosatt.

:arrow: Sätt på dvd till storasyster när du behöver mata.Jacob var sån att han hängde över ryggen när jag gav Liw mat och det blev väldans stressande för mig.(och för Liw som slutade äta då)

Lycka till
/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

ulrikaj skrev:Mina tips till dig fast Jacob var ju lite äldre(nästan 5år mellan) är följande:
:arrow: När ni lagar mat,så laga större portioner så det bara är att värma eller frysa in.Grytor och gratänger är perfekt som för det mesta sköter sig själva på spisen eller i ugnen.
Ja, det har jag också planerat att göra :D
ulrikaj skrev: :arrow: Fungerar inte amningen och om det känns jobbigt så är det inte hela världen.det finns som tur är mat på affär;n.
Jag lade väldigt myket prestige vid amningen förra gången, men insåg rätt snabbt att tillskott kvällstid var det enda rätta för att få någon ro i huset. Och jag kommer inte att dra mig för att ge tillskott den här gången heller - tvärtom. Jag kommer att köpa hem ersättning och nya flaksnappar i god tid, för jag tycker faktiskt det är BRA att vänja dom med flaska OCKSÅ, från början...
ulrikaj skrev: :arrow: När sambon/maken är hemma så turas om att mata nattetid(om ni flaskmatar)eller pumpa ut och ha på flaska.
Oj! Har aldrig fallit mig in... Vet inte om jag vågar börja ersätta hela nattmål med flaskan :-k :?:
ulrikaj skrev: :arrow: Ta en sovmorgon på helgen eller vid tillfälle.
OM tillfälle... :?
ulrikaj skrev: :arrow: Försök komma bort iallafall en timme någon gång,bara om det för att åka till affären.Lite egen tid gör underverk :wink:
Jo, jag vet :wink:
ulrikaj skrev: :arrow: En ståbräda har jag hört ska vara jättebra
Kommer vi att skaffa!
ulrikaj skrev: :arrow: Ta med det äldre syskonet in i den lillas liv så fort som möjligt för att undvika avundsjuka mm.Och försök att ägna dig åt det äldre barnet.
Ja, detta har jag också insett.
ulrikaj skrev: :arrow: Sätt på dvd till storasyster när du behöver mata.Jacob var sån att han hängde över ryggen när jag gav Liw mat och det blev väldans stressande för mig.(och för Liw som slutade äta då)
Ska redan börja tanka ner nya filmer :wink:

Stort tack!
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Jag vill bara säga att jag tror du kommer att funka jättebra som tvåbarnsmamma.Släpp på kraven den första tiden bara och ta det lite som det kommer.När man följer SM så får man mycket tid över den första tiden för det äldre barnet och även för sig själv.(med lite laddade filmer 8) )
Att vara tvåbarnsmamma är så otroligt stort och tiden bara rusar iväg....
Lycka till nu
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej,

jag ser att det här var ett tag sedan, men jag har ett tips som jag så gärna vill dela med mig av att jag blev medlem bara för att få skriva det. :wink: Det gäller frågan om att kunna gå ut med det stora barnet:

Skaffa en bärsjal! Jag kan tala mig varm för sjalen när som helst! Jag använder den fortfarande till min dotter (13 mån) i krissituationer som t ex tandvärk, samt för resor. Men när hon var liten använde jag den om jag behövde gå i trappor, i affärer etc. Har också testat Babybjörnsele men det var mycket obekvämare för henne.

Det lilla barnet somnar och sover hemskt gott, vaggad till sömns mot mammas mage/bröst, och mamman har händerna fria för att umgås med det större barnet/skjuta en barnvagn/hämta posten/vad det nu kan vara. Kompletterat med en ståplatta till barnvagnen tror jag att logistiken är i princip på det torra ... i alla fall hoppas jag det eftersom jag väntar nytt barn i oktober och min dotter precis har tagit sina första vingliga steg nu i dagarna :D

Jag gick en bärsjalskurs med min dotter när hon var några veckor, och min mamma sydde sjalen av drygt 5 m vanligt bomullstyg av lakanstyp. Här är en sida att börja på om du är nyfiken på sjal men inte har testat det förut. http://barsjal.com/index.htm

Lycka till!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"