Schema kommentar önskas

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Linan

Schema kommentar önskas

Inlägg av Linan »

Har en liten kille som blev två månader igår. Sedan tre veckor ungefär kör jag SM då vi dessförinnan hamnat i en snutt, använda mamma som napp, inte sova/komma till ro cirkus vilket i sin tur lett till en skrikig och onöjd bebis= orolig mamma som trott att någonting är fel, bebis har ont etc. Och oro och tröstande medlidsamhet hos mamma är ju inte direkt vad små vill ha har jag förstått.... Nu känns det i alla fall som att vi är på banan och jag har lyckats bryta den onda cirkeln, även om orosvargarna finns tassande nära ganska ofta. Jag är nämligen så himla rädd att vi ska hamna tillbaks i det gamla med skrik och snuttande på mig. Vet inte varför, men jag har svårt att klara bebbes skrik, tar det som ett ifrågasättande av mig, och så känner jag att jag tassar på tå nu när han sover och äter bra - undrar liksom när det ska spricka, för så här bra kan det väll ändå inte gå? Och så är orosvargarna över mig...
Hur som helst har jag ett schema som jag kört på den senaste veckan, det ser ut så här och fungerar ganska bra:
6-7.30 God morgon!
7.30-9.30 Sova
9.30-11.30 Vaken
11.30-13.30 Sova
13.30-15.30 Vaken
15.30-16.30 Sova
16.30-18.30 Vaken
18.30-2.30 Sova natt
3.00-6.00 Sova
Det som är svårt är att få prinsen att vara pigg och vaken och nöjd i två timmar, lessnar och blir missnöjd/skrikig efter ca 1.45/ 1.50 - är det OK att lägga då, fast det är en kvart, tjugo minuter innan schemat? Ska jag då räkna sovtiden från den tid han somnat eller ta upp enligt schemat? Nu har jag tagit upp enligt schemat vilket innebär att det blir lite mer sömn än de 16, vilket inte verkar påverka skruttet...
Har svårt att få i nattslurken strax innan 18.30, så nu tänker jag att vi lägger honom för natt 18.30 och så får han somna och sova en 5 minuter så tar jag upp då och ger nattslurk - är det smart tänkt? Det är nämligen så att han gärna vaknar efter ca en timme när vi lagt för natten, vet inte om det har med nattslurken och göra eller med min oro, måste erkänna att jag oroar mig för att inte inte ska sova och inte riktigt litar på att han fixar det, vilket han bevisat att han gör, har sovit enligt nattschemat flera nätter. men om jag tar upp och ger nattslurk och sedan lägger igen så kan jag i alla fall utesluta att han vaknar av hunger... Så är den vargen skjuten.
Tar tacksamt emot kommentarer och tankar kring detta.
Linan

Inlägg av Linan »

2.30-3.00 Nattmål
glömde detta i schemat
Tre fina -07, -09, -12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tycker att ditt schema ser helt EXEMPLARISKT ut! :lol: Visserligen är 1 timme inget naturligt sömnpass utan dessa är 5min, 20min, 45min, 1,5tim, 2tim, 3tim osv...

Du kommer säkert märka att sista sovpasset kommer att bli just 45 min och att kvällen kanske vill komma lite tidigare istället. Då kan det vara läge att vid 3 mån överväga om du verkligen tänkt dig ha natt 18-06 eller om den skall vara en annan tid?

Visst kan du ta upp och amma på efter 5 min sömn tycker jag, gör det i ett par veckor till sen kan du i och med 3 mån schemat ändra så du har en mera strukturerad "medveten" slurk om du vill. :wink:

Jag tycker ni är på rätt väg och om DU inte ifrågasätter den goda sömnen och maten eller schemat så kommer han inte heller att göra det :wink:

Använd gärna "betryggande" husljud när han skall somna själv och om han "skarvar" eller så på lurarna. Det är ett toppen verktyg tycker jag!

Ha det fortsatt bra med ert fina schema. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Linan

Inlägg av Linan »

Tack för ditt uppmuntrande svar Tors mamma! :D Alltid skönt med bekräftelse... Precis som du skriver så har jag märkt att sista sovpasset blir 45 min, men det funkar. Tänker ändra schemat framöver, vid tre månader tänker jag ha natt 19-07, med nattmål vid 4.00, för precis som du skriver så blir 18-06 lite tidigt åt båda hållen om man säger :) Några tips om hur man ändrar schema smidigt? Antar att man kan få vagna lite om natten för att sätta de nya tiderna? Dagsömnen tänker jag då ska vara 45-2-45, något jag efter att ha läst runt här på forumet förstått funkar bra? Hur är det med mat vid tre månader, kan man introducera lite fruktmos kanske?
Vill till sist bara säga att jag tycker att det är ett fantastiskt jobb du gör här - alltid så positiv och peppande - det är härligt! :D
Tre fina -07, -09, -12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Linan!

Tack snälla!! :heart:

Ja du jag har inte så mycket och säga om dina ord här ovan. Det låter som den PERFEKTA PLANEN!!

När du vid 3 mån vill sätta 12-45-2-45 schemat så ändrar du allt på ett bräde. Håller tiderna exakt i ca. 3 dagar. Sen har du en uppföljningsvecka.

Du kommer att märka kan jag lova när det är dags. NÅgra är ett par dagat innan sin 3 mån dag, andra exakt på, och en del några dagar efter.

Med Tor gick jag 5 dagar över tiden, och faktiskt så har jag märkt att ca. 5 dagar innan månadsskiftet när schema justering skulle göras så visade sig tendenserna för oss.

Visst kan du börja introducera lite fruktmos vid 3 mån om du vill tycker jag. Kanske även "nattmackan" är av intresse?

Här har jag samlat alla mina favorit länkar.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Bland dem så finns även receptet på just "Nattmackan" som är en ganska skön kvällsslurk att ha i mitten av 3 mån. :wink:
Sen tipsar Tor om päronpure samt mosad banan (men blir de för hårda gå över till just päron) som man sover mums bra på vid långluren om dagarna.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Linan

Inlägg av Linan »

ÅÅÅ nu behöver jag pepp!!! Bestämde mig i helgen för att ändra schemat redan nu - vill ha morgon kl 7 istället för 6 och då känns det konstigt att gå och vänta när jag vet hur jag vill att det ska vara. Sagt o gjort, igår, måndag var första dagen med nya schemat. Att sova till 7 var inga problem, någon liten halvhjärtad fråga vid 6.20 från lillprinsen om mamma verkligen visste vad hon höll på med, det är ju dags å gå upp eller? Fick ett betryggande svar och sov till 7. Men övriga lurar under dagen har varit lite oroliga och många frågor, särskillt på de förra "dags- att- vakna" tiderna som ju satt sig rätt bra... Så nu känner jag mig hemsk som har ändrat på någonting som funkade... Men visst kommer även detta schema sätta sig - jag behöver bara ge killen en chans att hänga med? Nu gör vi så här
7-8.30 vaken
8.30-10.30 sova
10.30-12.30 vaken
12.30-14.30 sova
14.30-16.30 vaken
16.30-17.15 sova
17.15-19.30 vaken (ev en 20 min lur någonstans om det trasslar)
19.30-3.30 Sova natt
3.30-4.00 Nattmål
4.00-7.00 Sova

Som sagt lite pepp vore toppen då attityden vacklar...
Tre fina -07, -09, -12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Linan skrev: Men visst kommer även detta schema sätta sig - jag behöver bara ge killen en chans att hänga med?
Jepp! Tre dagar innan det sitter någorlunda som det skall och en vecka innan du vet hur det funkar.

Men visst får du räkna med frågor, men det ger sig helt klart! Hjälp honom bara över skarvar och gamla lurtider så kommeer det att gå galant så snart så!
Linan

Inlägg av Linan »

Tack Torp-Sara för ditt betryggande svar - det har nu gått några dagar å mycket riktigt funkar det nya schemat hyfsat nu. Problem? har dock dykt upp - vissa mål och dagar vill prinsen bara amma ett bröst, idag är en sådan dag. Så här gör jag: väcker vid sovpassets slut, lägger till b1 och prinsen äter förnöjt i mellan 10-20 min, rap och ev kräks på det, sedan påfyllning ur samma med trug tills han inte vill mer. Bryter för mer rap, blöjbyte och umgänge. När så andra sidan ska till vill det sig inte alls, prinsen gallskriker, ålar och fäktar med armarna - möjligtvis tar han några "desperata" tag för att sedan släppa och skrika - varför? Kommer det för fort/långsamt/mycket? Eller är han mätt helt enkelt? Han sover som han ska trots detta mattrassel så då kanske han helt enkelt är nöjd? Dock är han mkt tuttig och har ett stort sugbehov så ibland tänker jag att han vill suga men inte ha maten - därför tar han bröstet och suger några tag men blir arg när det kommer mat... Han suger på tummen när han ska sova.

Tilläggas bör att det inte alltid är så här, vissa dagar äter han ur båda. Kanske är det dumt att oroa mig - ska jag helt enkelt strunta i b2 när han gör så här och anta att han är nöjd? Fast riktigt nöjd är han inte för efter detta trassel är det svårt att få honom nöjd under resterande vaken period, han skriker när jag lägger ner honom, skriker i baby sitter, det enda som funkar är att bära. Tänker att det kanske är att han vill suga mer men kan ju inte ta tummen själv än när han är uppe och vaken, annat än när han ligger på mage ( och det gör han och då funkar det en stund innan han blir missnöjd), napp har han aldrig tagit något bra och för mig får han gärna suga på tummen, men vet bara inte hur hålla honom nöjd och vaken utan att bära runt på honom vilket är det enda som funkar i dagsläget? Fast det funkar inte heller för jag orkar inte då prinsen väger 6,5 kg.

Ja vad tänker ni, kloka mammor där ute?
Tre fina -07, -09, -12
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej!
jag skulle prova med att ge b1 igen efter pausen. Det kan mycket väl vara så att det kommer för mycket ur det andra. Eller prova att pumpa ur ca 50 ml ur b2 först. Jag gjorde det ibland och det funkade bra. Sen har jag provat lite olika amningsställningar också. Inte alltid så bekvämt för mig... Tex. lillen liggande på en kudde och jag böjd över... Funkar bra när det inte går med "vanlig" ställning vilket är i princip alltid förutom direkt efter sömn!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Linan

Inlägg av Linan »

Hallå igen! Och tack Krumel för ditt svar - har läst det tidigare men inte svarat :oops: Tack o tack, matningen funkar bra nu igen.

Vill bara rapportera lite för jag är så glad och nöjd att jag hittade detta forum, skaffade mig BB och styrde upp tillvaron för mig, min son och sambon - nu börjar jag, vi, verkligen skörda fruktrna av arbetet. Lillprinsen, som fyllde tre månader på julafton, sover numer hela nätter utan nattmål - på eget initiativ :D ! Jag tyckte nog att han inte verkade jättehungrig och intresserad, åt bara ett bröst o somna sedan på min axel när det hade rapats, men jag fortsatte att väcka för nattmål. Sista natten med mat tror jag faktiskt att han blev arg på mig när jag tog upp honom, då det kom ett litet missnöjt skrik :shock: Men åt lite gjorde han, han var ju ändå väckt... Natten efter denna missnöjda åthutning ringde klockan som vanligt för nattmål, men då när jag hörde hur gott prinsen sussade tänkte jag att jag avvaktar och ser.. Klockan gick och tuttarna började läcka, klockan fem var fortfarande ingen (läs lillprinsen) intresserad av mat, så då fick jag gå upp och pumpade ur den värsta spänningen. Kröp sedan ner i min säng igen och sov till sju då klockan ringde och jag väckte lillprinsen!!! Som åt av hjärtans lust och var sömnrosig om kinden. Detta var natten mellan 29-30/12 och det har hållt i sig - det är fantastiskt skönt och underbart att mitt lilla skrutt faktiskt sover som folk redan vid tre månader!

Har fler härligheter att rapportera - lillprinsen, som under sina första två månader (utan SM) skrek mycket och sov lite, är nu ett charmtroll av sällan skådat slag (nu är jag partisk). Han ler, skrattar och är nöjd med livet mest hela tiden. Det enda som är lite trist idag är att bli fastspänd i bilbarnstolen, i alla fall om man är lite trött - man vill ju inte gärna sova sittandes när man fått korn på magläget. I går när min mamma fyllde år var vi där och firade och lillprinsen var på sitt allra bästa humör, charmade allt och alla. "Han har ju inte skrikit någonting" konstaterade min farmor när det var dags att åka hem. Nej varför skulle han det tänkte jag men sa ingenting utan log bara.

Tänk att det kan vara så här fantastiskt, jag som för två månader sedan började tvivla på om jag verkligen ville ha fler barn, det var ju så jobbigt och nu är det så härligt! Tack alla här inne för inspiration - jag är AW frälst!

Dock lider jag lite av vargarna överkoncentration och vilja till perfektion, men följer Camilla Hs tråd, nickar instämmande, känner igen mig och försöker slappna av, lita på prinsen och lämna honom ifred, inte störa. För det visade han mig ju ganska tydligt den där natten, att jag störde...

Kram kram
Tre fina -07, -09, -12
Ewa

Inlägg av Ewa »

Så fantastiskt ljuvlig läsning :thumbsup: :D !
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Linan

Inlägg av Linan »

Hej igen!

Lillprinsen växer och det med den äran, snart fem månader - vad tiden springer iväg! Nu har jag lite matfunderingar som jag skulle vara tacksam att få input på (kanske skulle jag skriva detta under Mat, mage o barnakropp...äh, nu blir det här). Det jag funderar över är hur man (jag/vi) går vidare med maten, vad som är nästa steg - hur mycket man kan förvänta sig att såna här småstora killar äter osv? Schemat för dagen ser ut så här:

7.00 God morgon - Ammas
8.45-9.30 Sova 45 min
10.00 Mat, puré + katrinplommon (mycket poppis och det går i mycket, jag matar på), ammar efteråt - vill inte alltid ha men oftast äter han 5-10 min från ett bröst
11.30-13.30 Sova 2h
13.30 Ammas (här äter han pyttelite tycker jag, oftast bara från ett bröst, vill absolut inte ha mer tutte än så)
15.45-16.30 Sova 45 min
16.45 Gröt (hel smakportion gjord på 3/4 dl vatten & 4 msk pulver)+ katrinplommon
18.15 Nattslurk - amning
19.00 God natt

Som sagt, hur känns detta och hur går jag vidare, kommentarer? Hur vet man att mer mat behövs, och vad ger jag då? Känner att jag är lite vag, men det jag vill ha är nog era erfarenheter, konkreta exempel hur man kan tänka framöver och vad mer man kan introducera. Lite matstrategisnack alltså. När börja med välling? Kankse lite fruktmos till mellisamningen kl 13.30? Tilläggas bör att lillprinsen haft lite strul med hård mage sedan vi började med gröten, men nu har det löst sig :oops: (kunde inte låta bli) lite, katrinplommon funkar ju bra där - vad mer löser än päronpure?

När jag ändå är inne och skriver kan jag lyfta ett annat litet "problem" som vi brottas med - detta att lillprinsen för det mesta (5 mornar av 7) envisas med att vakna runt 06.00 på morgonen - fast vi har morgon 07.00 - what to do? Han är inte ledsen och han skriker inte så det vi hittils gjort är ingenting. Vi har väckar klocka.

Kram, kram
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vad kul och höra att det går så bra för er! :thumbsup:

:idea: Du får gärna underlätta för mig att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum! :lol:

Du skulle kunna försöka med att skjuta på mellisamningen med 30 min om du vill? Då kanske aptiten till den blir lite bättre? Vad tror du?
Ofta står de sig väldigt länge på maten lätt 4 timmar, så testa att skjuta 13.30 till 14.00 så är kanske aptiten bättre. BM smälter nämligen magen snabbare och bättre. Utöver det så har jag inte så många kommentarer, de bruakar behöva mer mat runt 6 mån är min erfarenhet. När de kommer igång med ålningen så kan du kanske utöka med välling som frukost och kvällsslurk.

Men är hon mätt och glad och ni trivs med att amma, så skulle jag passa på att njuta ett tag till. :mrgreen:

Ang. era tidiga mornar har jag 2 kommentarer.

1. se till att det verkligen är KOLMÖRKT i sovrummet, Tejpa upp aluminiumfoilie på fönstrena och se om det blir bättre.

2. Hon kanske är mogen för 5 mån schema nu! Vid 5 mån tar man bort 30 min sovtid och ändrar till 12-45-1,5-45 eller 12-45-2-20 välj det som passar er, skulle gissa att det senare förmodligen ger bäst resultat på morgon trasslet.

Hör av dig om detta inte funkar då kan ni "Morgon kura" lite tycker jag. :wink:
Tor 2006

Linan

Inlägg av Linan »

Tack för, som alltid, snabbt svar Tors Mamma! Att skjuta på mellisamningen 30 min var ett toppentips (varför har jag inte tänkt på det själv :?: ), det gjorde jag idag och då åts det för glatta livet :lol: . Grötmålet intogs därför kl. 17 istället för 16.45 och det var heller inga problem. Gick även på ditt tips om 5 mån schema redan nu så Lillprinsen sov bara 20 min på e.m - inga problem att orka ända fram till go nattet i alla fall - så nu väntar jag med spänning för o se hur morgonen blir. Tror som du skriver att ljuset kan vara en bov i de tidiga uppvaknandena så ska testa att mörklägga med aluminiumfolie imorgon, hann inte få till det idag. Återkommer med rapport, tack o kram så länge!
Tre fina -07, -09, -12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat och vilken attityd sen då?!?! Underbart! :mrgreen: :thumbsup:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"